جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 مرداد 1401     
مردی که سودای ریاست دوباره بر فدراسیون فوتبال دارد

 

اگر تمام اشتباهات مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال را فاکتور بگیریم، ننگ قرارداد ویلموتس تا همیشه روی پیشانی تاج می‌ماند.

در آخرین فرصت ثبت‌نام ریاست فدراسیون فوتبال و با وجود بحث‌های بسیار پیرامون رد صلاحیتش که البته اتفاق نیفتاد، خود را منجی فوتبال نامید و اعلام کرد با دعوت دوباره اهالی و کارشناسان این حوزه و برای نجات و سر و سامان دادن فوتبال پا به میدان گذاشته است! و این یعنی مهدی تاج، دو سال و نیم بعد از استعفایش، بار دیگر قصد صندلی ریاست فدراسیون فوتبال را دارد و گویا حواسش نیست هنگام رفتن از این فدراسیون، عارضه ناگهانی قلبی پیدا کرده و سوالات بسیاری را بی‌پاسخ گذاشته بود؛ سوالاتی درباره چرایی پرونده ننگین ویلموتس و غرامتی که گرفتارش هستیم، بدهی به شستا، اصلاح نکردن اساسنامه، کنار گذاشته شدن فوتبال ساحلی از جام‌جهانی، شرایط اسف‌باری که تیم‌ملی در دوره او گرفتارش شده بود و صد‌ها سوال دیگر که پرسیدن آن برای قلب آقای تاج ضرر دارد!

 

قرارداد ویلموتس

 

اگر تمام اشتباهات مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال را فاکتور بگیریم، ننگ قرارداد ویلموتس تا همیشه روی پیشانی تاج می‌ماند. تاج که قرارداد با ویلموتس را «بهترین قرارداد تاریخ» خوانده بود که با همکاری افراد زبده انجام شده است، وقتی فدراسیون فوتبال را ترک کرد که ویلموتس به علت پرداخت نشدن مطالباتش، اقدام به شکایت از فدراسیون فوتبال کرده بود و چند ماه بعد، این فدراسیون محکوم به پرداخت ۲/۶ میلیون یورو در حق این سرمربی بلژیکی شد. این حکم در حالی بود که مهدی تاج، ویلموتس را نجیب نامیده بود! مرد نجیبی که اینچنین فدراسیون را به زمین زد.

 

نرسیدن فوتبال ساحلی به جام‌جهانی

 

فوتبال ساحلی که در یک دهه اخیر تبدیل به یکی از قدرت‌های جهان شده بود، در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۹ پاراگوئه با حذف ناباورانه مقابل عمان از رسیدن به جام‌جهانی بازماند. قوانین در سایه ریاست او به نحوی نوشته شد که ایران با وجود داشتن قهرمانی آسیا در سه دوره گذشته، بعد از عمان و امارات قرار گرفت و به جام‌جهانی روسیه نرسید. اما رئیس این کمیته تلاشی برای احقاق حقوق فوتبال ساحلی انجام نداد. در حالی که مهدی تاج رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC بود!

 

بدهی به شستا

 

رئیس وقت فدراسیون فوتبال برای پرداخت قسط اول دستمزد ویلموتس ۲ میلیون یورو از یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی قرض کرد. چکی که به عنوان تعهد به این شرکت داده شده بود، مربوط به ۳۱ فروردین بود، اما پول در موعد مقرر پرداخت نشد و شرکت شستا هم ساختمان فدراسیون فوتبال و ساختمان باشگاه پرسپولیس را به نام خود سند زد! بدهی هنگفت ایران به ویلموتس، منجر به ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده هم شد که همچنان مفتوح است.

 

حق میزبانی پرید!

 

چند روز پس از استعفای ناگهانی مهدی تاج، میزبانی لیگ قهرمانان آسیا از تیم‌های ایرانی سلب شد و رفت و آمد‌ها برای پس گرفتن میزبانی تا امروز جوابگو نبوده است. مهدی تاج که آن زمان رئیس فدراسیون و عضو کمیته اجرایی AFC بود، چه اقدامی در جهت بازگشت میزبانی به ایران انجام داد که حالا سودای بازگشت دارد؟

 

خطر حذف تیم‌ملی از جام‌جهانی

 

مهدی تاج در شرایطی از فدراسیون فوتبال استعفا کرد که تیم‌ملی به بحرین و عراق باخته بود و در آستانه حذف در مراحل مقدماتی و نرسیدن به جام‌جهانی بود. البته که چند دستگی و نبود اتحاد میان سرمربی و بازیکنان مشهود بود، ولی تاج نسبت به این اتفاقات و مشکلات ملی‌پوشان با ویلموتس ورود نکرد.

 

تعویق انتخابات

 

یکی از مشکلات فدراسیون فوتبال، دخالت فیفا در برگزاری انتخابات بود که منجر به تعویق افتادن انتخابات این فدراسیون به مدت یک سال شد. این مشکل ناشی از بی‌توجهی مهدی تاج به هشدار‌های فیفا برای اصلاح اساسنامه قبل از انتخابات بود. تاج که آن دوران توضیحی درباره چرایی اتفاقات سال ۹۸ نداده بود، اکنون می‌تواند توضیح دهد چرا هشدار‌های فیفا را جدی نگرفت تا فوتبال ایران در سایه اشتباهات او، به مدت یک سال عقب بیفتد.

 

با این نامزد‌ها به جایی نمی‌رسیم!

 

این‌ها تنها اشتباهات تاج نبوده و ما فقط به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم. این در حالی است که دیگر نامزد‌ها هم کم اشتباه نبودند و نیستند و قرار نیست این گزارش دفاعیه‌ای از آن‌ها باشد. اما کارنامه مهدی تاج از همه آن‌ها سیاه‌تر است به نحوی که مردم و کارشناسان با هم علیه او موضع گرفته‌اند. از پیشکسوتانی، چون منصور رشیدی و جلال چراغپور تا روزنامه‌های جوان، کیهان، شرق و اعتماد. سر نخواستن شما دعواست آقای تاج!