جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 مرداد 1401     
قم بین ۵ استان اول بستری های کرونایی در کشور

 

قم بین ۵ استان اول بستری های کرونایی در کشور

 گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: بعد از چندین ماه که شاهد کاهش محسوس مبتلایان و بستری‌های ناشی از بیماری کرونا در کشور و استان قم بودیم؛ از اوایل تیرماه سال جاری باز این ویروس منحوس جان گرفت و خیزی دوباره برداشت و بار دیگر نشان داد که همچنان به شدت مسری است.

اگر آمار روزانه کرونا در استان قم را مورد بررسی قرار دهیم نشان می‌دهد که طی یک ماه اخیر مجموع بستری‌های بیماران کرونایی در قم از ۱۸ نفر به ۱۵۴ نفر رسیده است. در همین مدت از هر ۵۰ تست کرونا فقط یک تست مثبت بود که امروز از ۴۰۰ تست کرونا انجام گرفته حدود ۲۳۰ تست مثبت اعلام می‌شود و این آمارها به معنای به صدا درآمدن زنگ خطری جدی در استان قم است.

آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید قم در ماه‌های گذشته رتبه بیست و هشتم بستری کرونا را داشته؛ اما در ۳ هفته اخیر جز ۵ استان اول بستری کرونا در کشور بوده و در موج جدید، سویه ba ۰۴ و ba ۰۵ امیکرون که قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به سویه های قبلی دارد در این استان غالب شده و در حال گسترش است.

ابتلاها در سویه جدید به صورت خانوادگی است و با ابتلای یک نفر به کرونا سایر اعضای خانواده نیز در مدت زمان کوتاهی درگیر این بیماری می‌شوند و بیشتر مبتلایان علائمی مشابه سرما خوردگی دارند.

رنگ کرونایی قم نیز در جدیدترین رنگ بندی اعلامی از سوی وزارت بهداشت نارنجی اعلام شده است و از سویی دیگر وضعیت واکسیناسیون در این استان نیز مطلوب نیست و تاکنون تعداد یک میلیون و ۹۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده که در مقایسه با سایر استان‌ها پایین‌ترین رتبه در واکسیناسیون را داراست.

در هفتمین پیک کرونا اگر همین شرایط ادامه یابد در هفته‌های آتی قرمز شدن قم دور از انتظار نیست. بنا بر اعلام مرکز بهداشت استان میزان استفاده از ماسک در قم به مراتب پایین‌تر از میزان قابل قبول است و در هفته‌های اخیر فقط ۱۸ درصد جمعیت استان از ماسک استفاده کردند.