ایسنا: روزنامه ایندیپندنت در گزارشی مینویسد: « دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس این روزها درباره اهمیت پرداختن به جاذبه گروه تروریستی داعش به وسیله رویارویی با ایدئولوژیای سخن میگوید که در یک روایت افراطی که از دین اسلام سوء استفاده کرده، ریشه دارد.
اما این ایدئولوژی دقیقا چیست و چگونه از آن برای فریب و آلت دست قرار دادن جوانان برای سفر به عراق و سوریه و یا ارتکاب اقدامات بیرحمانه در کشورهایشان استفاده میشود؟
1- این "خلافت" جهانی است و برای تمامی "مسلمانان" است
در حالی که القاعده مدعی است که برای ایجاد یک "خلافت اسلامی" میجنگد، داعش ادعا کرده که یک "خلافت اسلامی" ایجاد کرده است. ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش ژوئن سال 2014 میلادی ضمن اعلام خلافت در سراسر عراق و سوریه، خواستار بیعت جهانی کل امت اسلام شده و ایجاد این خلافت را یک وظیفه "دینی و شرعی" توصیف کرد. داعش مفهوم دولت ملی را رد کرده و ناسیونالیسم به همراه دموکراسی و سکولاریسم را همسان "بتپرستی" میداند.
تفسیر داعش از دین و مذهب، کلید متحد کردن نیروها برای خلافتشان است که به عنوان یک پروژه مثبت، موثر و رو به گسترش نمایانده میشود. مجله تبلیغاتی انگلیسی زبان داعش موسوم به "دابق" از شبهنظامیان بینالمللی از جمله چچنی، هندی، چینی، سوری، عراقی، آمریکایی، فرانسوی، آلمانی و استرالیایی استفاده میکند.
2- جنگ با غرب
داعش قصد دارد در تلاشی برای پروراندن روایت "ما یا آنها" جهان را به دو دسته دارالحرب (محل جنگ) و دارالسلام (محل صلح) تقسیم کند. این امر به داعش اجازه میدهد تا مشارکت غرب در درگیریهای عراق و سوریه را به عنوان "کمپینی تنها علیه شما و علیه دین و مذهبتان" توصیف کند.
داعش اکثر مسلمانان را که این گروه و خلافتشان را رد میکنند، هدف میگیرد؛ گروهی که داعش آن را "بخش تحت نفوذ به خطر افتاده" توصیف میکند. این مساله از ایدئولوژی "تولی و تبری" به معنای (با اهل حق دوستی کردن و از اهل باطل بیزاری جستن) نشات میگیرد. این مساله یکی از فروع دین اسلام است که سلفیها از آن سوء استفاده میکنند.
3- "جهاد" و "هجرت" از وظایف اخلاقی و معنوی هستند
داعش در تبلیغاتش بر دو وظیفه معنوی مهم یعنی "هجرت" به معنای مهاجرت به خلافت و "جهاد" به معنای پیکار بیش از هر وظیفه دیگری تاکید میکند. این شاخههای وظایف دینی و شرعی جزو وظایفی هستند که برای موفقیت آتی پروژه خلافت داعش بسیار مهم و حیاتی محسوب میشوند.
تاکید داعش بر مهاجرت، با هدف جذب حمایت برای افرادی صورت میگیرد که کاملا از این پروژه داعش حمایت میکنند. اگرچه داعش از افرادی که در کشورهایشان اقدامات ظالمانه و شرورانه انجام میدهند، تعریف و تمجید میکند اما تمرکز اصلیاش بر جذب شبهنظامیان، پزشکان، معلمان و مهندسان برای "هجرت" به "خلافت اسلامیاش" است.
در ایدئولوژی داعش "جهاد" خشونت آمیز به عنوان تنها نماد ایمان واقعی تلقی میشود و داعش در مجله "دابق" بر این ادعاهایش تاکید میکند که " اسلام دین جنگ است نه صلح" و اجازه "خلیفه" بدین معنا است که "جهاد" قانونی است.
سخنگوی داعش اخیرا اشاره کرد که ماه مبارک رمضان زمانی مناسب برای "جهاد" است.
4- مشروعیت دینی
داعش تصمیم گرفته تا خودش را به عنوان بازیگری که از نظر دینی مشروع است، بیان کند. این گروه تروریستی خودش را به عنوان مدافع پرهیزکارتر و متدینتر اسلام نسبت به دیگر رقبایش توصیف میکند به ویژه در مواقعی که دیگر گروههای تروریستی مشروعیت داعش را به چالش میکشند. داعش در رقابتش با طالبان درخصوص اینکه "جهاد افغان مال چه کسی است" تلاش میکند تا طالبان را به عنوان گروهی که از نظر دینی و مذهبی منحرف شده، نشان دهد.
گروه تروریست داعش همچنین هنگامی که از سوی مقامات دینی و مذهبی مورد انتقاد قرار میگیرد، دفاعیترین موضع خود را اتخاذ میکند. داعش پس از آنکه به خاطر زنده سوزاندن معاذ الکساسبه، خلبان اردنی در فوریه سال جاری میلادی به صورت بینالمللی مورد انتقاد قرار گرفت، در صفحهای از مجله تبلیغاتیاش بیش از پنج ارجاع معنوی را برای اثبات قابل قبول بودن این عملکردش مطرح کرد.
5- جنگنهایی
ایدئولوژی داعش همزمان سازنده و مخرب است. داعش همزمان با ایجاد یک کشور، خودش را به عنوان یک پروژه آخرالزمانی بیان کرده و سوریه بزرگتر را به عوان مکان جنگ نهایی پیش از روز قیامت توصیف میکند. داعش با استفاده از احادیث درباره "روز قیامت" میگوید: "جنگهایی بزرگ رم و قسطنطنیه را فرا میگیرد." "دابق" نام مجله داعش نیز ارجاعی به مکان یکی از جنگهای بزرگ روز قیامت در نزدیکی حلب است.
یکی از قدرتمندترین جنبههای ایدئولوژی داعش این است که جنگ نهایی میان خیر و شر در سوریه صورت میگیرد و اگر میخواهید بخشی از آن و یکی از "مومنان" واقعی باشید باید به اینجا آمده و به این پروژه بپیوندید!»