جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 مرداد 1401     
مراسم روز مباهله در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)

 

شیراز - مسئول ستاد مباهله استان فارس گفت: حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع)، یکشنبه دوم مردادماه جاری همزمان با نماز مغرب و عشاء، میزبان آیین بزرگداشت روز مباهله می شود.

ابراهیم طاهریان صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در برپایی آئین «بزرگداشت روز مباهله» نگاه مناسبتی و یک روز خاص را نداریم، گفت: تلاش داریم تا در طول سال اقدام به جریان سازی این حرکت معنوی نمائیم و این اتفاق کاربردی را برای خانواده گسترش دهیم و همانگونه که شورای انقلاب فرهنگی، «مباهله» را در تقویم به عنوان «تکریم خانواده» نام نهاده است، ما نیز وظیفه داریم تا با التجا به فرهنگ اهل البیت (علیهم السلام) بیش از پیش به تبیین بپردازیم و این فرهنگ ارزشمند اسلامی را پاس داشته و برکات آن را پیاده کنیم.

 

وی افزود: دبیرخانه‌ای دائمی آئین «بزرگداشت روز مباهله» در جای جای استان و شهرهای فارس و کشور در حال راه اندازی می‌باشد که در طول سال با اعلام فراخوان و دعوت از نویسندگان، پژوهشگران، اهالی فرهنگ و هنر و دانشگاهی با انتشار مقاله، داستان، و تولیدات فرهنگی و هنری برای تمام مقاطع سنی از جمله کودک و نوجوانان و تولیدات محتوایی چند رسانه‌ای و فیلم کوتاه و داستانی در راستای فرهنگ سازی مباهله کار خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه «آیه مباهله» آیه ۶۱ سوره آل‌عمران است، به آیات ۵۹ تا ۶۱ این سوره اشاره کرد و گفت: پیامبر عظیم شأن اسلام به همراه اهل بیت (ع) برای اثبات حقانیت اسلام، مسیحیان را به مباهله دعوت کردند، اما مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم (ص) با خانواده‌اش یعنی حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، حضرت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) قصد حضور دارند، از مباهله کناره گرفتند.

 

طاهریان با تاکید بر اینکه عید مباهله مناسبتی است که ریشه قرآنی دارد و رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است، ادامه داد: سنت مباهله در حال حاضر بسیار مغفول مانده است. لذا مقرر شد که این واقعه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. البته امسال این امر مهم تحت عنوان ستاد منادیان مباهله و در قالب یک مراسم دنبال می‌شود اما این رویکرد در سال آینده به صورت جدی‌تری دنبال خواهد شد.

 

او اضافه کرد: پیشنهاد برگزاری مراسم مباهله در حرم مطهر شاهچراغ (ع) از سوی امام جمعه شیراز مورد استقبال قرار گرفت و نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس برای تحقق اهداف در نظر گرفته شده در این زمینه با تمام قوا پای کار آمد همچنین مسئول دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مسیر به ما یاری رساندند و با تدابیری که اتخاذ شد شرایط لازم برای هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف فراهم شد.

 

وی با بیان اینکه مراسم مباهله در استان فارس در روز یکشنبه دوم مردادماه در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) برگزار می‌شود، گفت: این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوفاضل رضوی اردکانی تاریخ دان برجسته برگزار می‌شود شعرخوانی و اجرای سرود از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این مراسم به شمار می‌رود.

 

طاهریان با بیان اینکه روز مباهله در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تکریم خانواده معرفی شده است، گفت: درصدد هستیم که در طول سال برای بحث تکریم خانواده فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم و از کنار اتفاق بزرگ مباهله بحث تکریم و تحکیم خانواده را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم. هرچند اهداف مورد نظر ما برای توجه به سنت مباهله در سال اول بیشتر در قالب مراسم اجرا می‌شود اما ما در حد یک مراسم به این رویداد نگاه نمی‌کنیم بلکه این رویکرد را به صورت مستمر و در قالب برنامه‌های منسجم‌تری دنبال خواهیم کرد چراکه این مقوله به بحث خانواده گره خورده است.

 

طاهریان با بیان اینکه افراد در گروه‌های سنی مختلف اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان هم به عنوان مخاطبان ما برای تحقق این امر محسوب می‌شوند، گفت: برای برگزاری این مراسم اتاق فکر تشکیل داده شده و از نظرات و پیشنهادات همه نخبگان فرهنگی استان بهره گرفته شده است و امیدواریم شاهد حضور گسترده خانواده‌ها در این مراسم باشیم و بازخورد خوبی از برگزاری این رویداد دریافت کنیم.