جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 مرداد 1401     
شروط‌ استاندارد رای لغو موقت ممنوعیت شماره‌گذاری تیبا و سمند

 

براساس اعلام سازمان استاندارد، خودروهایی که نتوانستند مجوز استاندارد را برای شماره‌گذاری دریافت کنند با شرایطی قابل اجرا در قالب پیوست قانونی، تعیین تکلیف می‌شوند اما برای خودروهای ثبت‌نامی پیشنهاداتی شده است تا متقاضیان سرگردان نشوند.

در اوایل خرداد‌ امسال خودروهای سمند، تیبا و تیبا 2 به دلیل عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شد و اخیرا نیز در جلسه مشترک سازمان ملی استاندارد با وزیر صمت ضمن اعلام خروج تیبا، سمند و 405 از چرخه تولید، عنوان شد که خودرو ساینا نیز از چرخه تولید خارج می‌شود.

 

در این رابطه سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: سکوهای تولید خودروهای سمند، تیبا و همچنین پژو 405 قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری آنها می‌گذرد بنابراین نمی‌توان کیفیت را در این محصولات ارتقا داد.

همچنین امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، نیز در این‌باره گفت که برخی از ایرادات سمند و تیبا در سیستم انتقال قدرت، سیستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها عنوان شده است.

 

 با اعلام سازمان ملی استاندارد مبنی بر خروج این خودرو‌ها از چرخه تولید، مشکلاتی  برای خریداران خودروهای سمند و تیبا که در طرح‌های فروش خودروسازان شرکت کرده بودند به‌وجود آمد زیرا با توجه به اعلام سازمان ملی استاندارد مبنی بر غیر استاندارد بودن این خودروها، دیگر امکان شماره‌گذاری این خودرو‌ها وجود نداشت و خریداران این خودروها با بلاتکلیفی مواجه شد‌ند، از طرفی خودروسازان نیز تعهداتی به مردم داشتند و تعدادی از خودروها را تولید کرده‌ که با توجه به عدم امکان شماره‌گذاری‌، امکان واگذاری آن به خریداران وجود ندارد.

* ایران‌خودرو و سایپا چه می‌گویند

با توجه به مطالبه خریداران خودرو بابت پیگیری این مشکل، ‌روابط عمومی ایران خودرو به فارس اعلام کرد: «تعداد تعهدات سمند محدود بوده و خودروها تولید شده و آماده واگذاری است که عمدتا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری است، پس از انجام کامل تعهدات خط تولید سمند به طور کامل متوقف می شود و این محصول دیگر تولید نخواهد شد».

 

همچنین معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا به فارس گفت: «پس از کنترل سختگیرانه کیفیت خودروهای تیبا و تیبا 2 تلاش می کنیم تا با هماهنگی سازمان های نظارتی در اسرع وقت تعهدات انجام شده را انجام دهیم».

* توقف تولید چهار خودرو پس از ایفای تعهدات ایران خودرو و سایپا

با توجه به این شرایط ‌لازم بود تا راهی برای رفع این مساله اندیشیده شود تا مشکل خریداران این خودرو که تولید آنها متوقف شده، رفع ‌شود؛ براین اساس وزارت صمت با سازمان ملی استاندارد وارد مذاکره شد.

 

چند روز پیش بود که نشست مشترکی بین سازمان ملی استاندارد و وزیر صمت برگزار شد، در این نشست مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد عنوان کرد که تمهیدات لازم برای اجرای تعهدات به مردم را پیگیری می‌کنیم.

 

وزیر صمت نیز اعلام کرد که براساس توافقی که با سازمان استاندارد انجام شده مقرر شد، خودروهایی که از قبل سفارش‌گذاری آنها انجام شده و تعداد آنها نیز مشخص است، تعهداتشان توسط خودروسازان  انجام شود و سپس توقف تولید داشته باشیم.

 

فاطمی امین بیان داشت: بر اساس تعهدات انجام شده مقرر شد، سقفی برای این خودروها که قرار است دیگر تولید نشود، اعلام شود تا بر اساس آن خودروسازها تعهدات قبلی خود را انجام دهند و تعهدات جدیدی را قبول نکنند.

قول مساعد سازمان ملی استاندارد و وزیر صمت برای شماره گذاری خودروهای تیبا و سمند و رفع مشکل خریداران این خودروها در حالی است که پیش از این امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، شرط ادامه روند تولید سمند و تیبا را در رفع عیوب آن‌ها عنوان کرد و گفت: ایران خودرو و سایپا به در صورتی می‌توانند سمند و تیبا را تولید کنند که بتوانند رضایت سازمان ملی استاندارد را جلب کنند.

اما در نشست سازمان ملی استاندارد با وزیر صمت مقرر شد که خودروهایی که نتوانستند مجوز استاندارد را برای شماره‌گذاری دریافت کنند با شرایطی قابل اجرا در قالب پیوست قانونی تعیین تکلیف شوند.

* شروط سازمان ملی استاندارد برای شماره‌گذاری خودروهای تیبا و سمند

اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، در رابطه با این پیوست و شروط آن گفته است: قرار است خودروسازان قالب شروطی از جمله امکان جایگزینی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش رایگان از سه تا پنج سال به همراه رفع عیوب خودروها و انعقاد قراردادی جهت رضایت مشتری تعهدات خود را در دو محصول تیبا و سمند انجام دهند.

* اقدامات ایران خودرو برای شماره گذاری سمند

روابط عمومی ایران خودرو نیز درباره توافقات بین سازمان ملی استاندارد و این خودروسازی برای شماره‌گذاری سمند که تولیدات آن متوقف شده است به خبرنگار فارس، گفت: جلسات متعددی با سازمان ملی استاندارد در خصوص ارائه راهکارهایی برای تحویل تعهدات خودرو سمند شرکت ایران خودرو به مشتریان و سپس خارج شدن این خودرو از مدار تولید برگزار شده است که پیشنهاداتی همچون بازبینی مجدد و رفع هر گونه ایرادی بر روی خودروها و صحه گذاری توسط شرکت‌های بازرسی و سپس تحویل آن به مشتریان مطرح شده است که منتظر تصمیم گیری و ابلاغ سازمان ملی استاندارد است.

شرکت خودروسازی سایپا نیز فعلا پیشنهادات خود را برای رفع مشکل شماره گذاری تیبا و تیبا 2 رسانه‌ای نکرده است.

در این‌باره، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، مجموع تعداد خودرو‌ها برای سه خودرویی که تولید نمی‌شود را کمتر از 50 هزار دستگاه عنوان کرده است.

* توقف تولید خودروهای غیراستاندارد به گونه‌ای اجرا شود که مردم سرگردان نشوند

بنابراین به نظر می‌رسد‌ حل مشکل خریداران خودروهای سمند و تیبا برای شماره‌گذاری و تحویل خودروهایشان، بستگی به جمع‌بندی پیشنهادات خودروسازان و تطابق آن با شروط سازمان ملی استاندارد دارد.

آنچه که مسلم است قطعا امکان رفع همه عیوب پرتکرار این خودروها وجود ندارد ولی با توافقات‌ سازمان ملی استاندارد و خودروسازان، این خودروها به صاحبانشان خواهد رسید.

نکته مهم آن است که اقداماتی از این قبیل در موضوع خودروسازی داخل نظیر ‌توقف تولید خودروهای غیراستاندارد و گاهاً ناایمن، کار پسندیده ای است و هیچ فردی نسبت به درستی این کار شکی ندارد، قطعا ضرورت دارد‌ براساس یک برنامه از قبل تعیین شده، توقف تولید این خودروها به شیوه‌ای انجام شود تا‌ مردم متضرر یا دچار سردرگمی نشوند.

به گزارش فارس کاربران خبرگزاری در بخش فارسِ من با ثبت پویش‌های متعددی خواستار پیگیری با عنوان «پیگیر پلاک‌گذاری خودروی تیبا و سمند باشید» شده‌اند.