جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 مرداد 1401     
شهردار تهران:
آغاز عملیات اجرایی ساخت ۳ هزار واحد مسکونی جدید در پایتخت

 

به گزارش تهرانی نیوز، عملیات اجرایی ساخت ۳ هزار واحد مسکونی جدید در شهر تهران از هفته جاری آغاز می‌شود و رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران می‌گوید پروژه‌های مسکن بیش‌تر درمناطق 18، 19، 21 و بافت فرسوده تهران است.

افزایش نرخ مسکن طی سال‌های اخیر در کشور بسیاری از خانواده‌ها را با چالش‌های بزرگ اقتصادی همراه کرده و گران شدن اجاره‌بها و رشد نرخ مسکن سبب شده بخش اعظم درآمد خانواده‌ها به ویژه زوج‌های جوان به این موضوع اختصاص یابد.

برخی رشد مسکن را ناشی از تورم و برخی ناشی از قفل شدن ساخت و ساز در کلانشهرها می‌دانند مشکل هرچه هست دولت جدید تصمیم برای تغییر و تحول در این موضوع دارد. شهرداری تهران هم همسو با برنامه‌ دولت قرارگاه مسکن راه اندازی کرد و اواخر سال پیش تفاهم نامه‌هایی هم در این راستا بین شهرداری، بنیاد و مسکن و ... منعقد شد تا گرهی از مشکل مسکن در پایتخت که جمعیت زیادی را در دل خود جای داده است، باز شود.

بخشنامه شهردار تهران خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران

شهردار تهران طی بخشنامه‌ای خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن را در شهرداری تهران صادر کرد. زاکانی در این نامه با اشاره به فرمایشات ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ رهبر انقلاب مبنی بر نارضایتی از میزان تولید مسکن در کشور، از مدیران شهرداری خواست نسبت به شناسایی گلوگاه‌های بروز وضعیت موجود اقدام کنند.

وی در این نامه از صنعت ساختمان به‌عنوان «موتور محرک اقتصاد ایران» نام برده و فاصله معنادار عرضه مسکن در بازار با نیاز مردم را مسبب ایجاد بسیاری از بحران‌های اجتماعی معرفی کرده است.

علیرضا زاکانی تاکید کرد: باید همه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل را برای رفع مشکلات موجود بسیج کرد.شهردار تهران همچنین در این نامه حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی خود را به ریاست این قرارگاه منصوب کرد.

ساخت سالانه 180 هزار واحد مسکن برای تهرانی ها

شهردار تهران همچنین مدتی پیش بیان داشت: قرارگاه مسکن سالانه ۱۸۰ هزار مسکن را کارسازی می‌کند. برای ۱۲۰ هزار واحد بین ۲۲ منطقه تقسیم بندی صورت گرفته است. بنای جدی بر این است که برای این ۱۸۰ هزار واحد که عمدتا در بافت راکد و فرسوده است، بتوانیم کارسازی داشته باشیم که تکلیف قانونی ما به شمار می‌رود تا اجازه ندهیم مردم زیر چرخ دنده های گرانی رها شوند. ورود ما زمینه سازی است و میدان‌داری در این زمینه نداریم.

یازی که در شهر مورد توجه قرار گرفته و مردم را تحت فشار قرار داده، مسکن است. ما یک میلیون مسکن برای خانوارهای موجود نیازداریم. برای ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در تهران، سه میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن نیازمندیم که یک میلیون واحد کمبود شهر است. این افزایش تقاضا باعث سوداگری شده است.

۵۱ درصد جمعیت اجاره نشین هستند

وی با بیان اینکه در حوزه تملکی و استیجاری با موضوع گرانی مواجه هستیم، گفت: در این راستا اقدام کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را دنبال می‌کنیم که در کوتاه مدت به دولت در حوزه استیجاری و تمدید خودکار قراردادها کمک می‌کنیم و شرایط نظارت وزارت راه و شهرسازی را فراهم می کنیم.

۳۰۰ هزار واحد مسکن خالی در تهران به ویژه در شمال شهر داریم

۳۰۰ هزار واحد مسکن خالی در تهران به ویژه در شمال شهر داریم و حق و حقوق مردم را در این حوزه مورد صیانت قرار خواهیم داد و وارد چرخه استفاده خواهیم کرد. در حوزه تملک افزایش سقف تسهیلات را دنبال می‌کنیم و آنچه در سایر شهرها است به طور ویژه در تهران مورد توجه قرار می‌گیرد. کاهش زمان صدور پروانه برای تسریع در ساخت نیز مورد توجه است. به طور میانگین مدت زمان صدور پروانه ۳۶۰ روز است که وعده داده بودیم به کمتر از دو ماه برسد و در برخی مناطق دو ماه و در برخی مناطق پنج ماه است.