جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 تير 1401     
تعیین نرخ ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ های عمومی شهرداری تهران در سال 1401

 

به گزارش خبرنگار تهرانی نیوز،  سید جعفر تشکر هاشمی رئیس کمسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در روز یکشنبه در صحن علنی شورا گفت: در لایحه مربوط به شهرداری تهران در مورد نرخ ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ های عمومی شهرداری تهران برای سال 1401 ارائه شده است، اما باید متذکر شد ساختار این لایحه مشابه سال های گذشته است ولی چند تفاوت نیز  نسب به سال گذشته در آن دیده می شود .  

تشکری هاشمی در دامه بیان داشت: اولین موضوع افزایش مبلغ حداکثری 25 درصد در سال 1401 نسبت به سال 1400 می باشد، که نرخ کرایه پارکینگ های طبقاتی و سایر پارکینگ های تحت پوشش شهرداری تهران را مشخص می کنند ، بنابر این ما در این خصوص با افزایشی بین 20 تا 25 درصدی مواجه هستیم.

وی گفت: نکته دوم لایحه بحث رده بندی پارکینگ های مسقف، پارکینگ های مکانیزه و پارکینگ ها هوشمند و ... می باشد که شهرداری تهران از ما درخواست داشته تا آنها را در سه سطح طبقه بندی کنیم و آنچه که در حال حاضر پیش بنی شده این است که شهرداری تهران باید ابتدا این دستور العمل را را متعاقبا ارائه داده تا پارکینگ های سطح شهر به یکی از این سه طبقه دسته بندی شوند.

رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل اظهار داشت: لازم به ذکر است تا زمانی که دستوالعمل طبقه بندی پارکینگ ها ارائه نشود نرخ توقف خودرو در پارکینگ ها بر اساس حداقل دریافتی خواهد بود  و بعد از آن بر اساس سه تعرفه پیش بینی شده محاسبه خواهند شد.در مورد پارکینگ های غیر مسقف نیز بر اساس پایین ترین نرخ توقف و در مورد پارکینگ های مکانیزه 5/1 برابر پارکینگ های رده یک محاسبه  می گردد.

وی اعلام کرد: بر این اساس حداقل نرخ کرایه پارکینگ ها در رده سه باید برای ورودی مبلغ 2900 تومان و حداکثر مبلغ 4900 تومان برای پرکینگ های رده یک دریافت کنند. برای پارکینگ های شبانه روزی نیز مبالغ 25 هزار تومان در رده سه و تا 42 هزار تومان برای رده 1یک پیش بینی شده است ، این مبالغ برای خودروهای سواری ، مینی بوس ها ، اتوبوس ها و تریلر ها می باشد. ولی برای موتورسیکلت به ازای هر ساعت توقف مبلغ 1600 تومان و بعد از آن قیمت را از هر نیم ساعت یک بار افزایش خواهند داد و برای توقف شبانه روزی نیز مبلغ 5000 تومان دریافت می گردد .

تشکر هاشمی تاکید در: باید بگویم در مورد پارکینگ های برج میلاد نیز  تعرفه آنها مطابق با پارکینگ های رده یک محاسبه شده است و به همین صورت نیز نرخ توقف در پایانه های مسافری در این جدول گنجانده شده است که تقریبا معادل 25 درصد افزایش نصب به سال گذشته را شاهد خواهیم بود .

 

 

 

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: به نظر می رسد این لایحه می تواند هم کمکی برای شهرداری تهران بوده و هم تلاش شود تا  پارکینگ های ما هرچه سریعتر به پارکینگ های رده یک تبدیل شوند و همچنین مردم نیز از امکانات هوشمند سازی پارکینگ ها بهره مند گردند.

وی اظهار داشت : آنچه که به آن اشاره شده است مبلغ دریافتی برای افرادی که از پارکینگ های شبانه روزی استفاده می کنند برابر با ده ساعت توقف است و این مبلغ دریافتی به نظر خیلی بالا نمی آید، بعضا دیده شده  این پارکینگ ها نیز مانند جایگاه های سوخت هزینه های نگه داریشان حتی از کرایه های دریافتی نیز تامین نمی گردد. باید گفت  در حال حاضر پارکینگ هایی که زیر نظر شهرداری تهران نیستند چندین برابر این میلغ را دریافت می کنند  و همیشه ارزان ترین پارکینگ ها در سطح شهر متعلق به شهرداری تهران بوده است.  

رئیس کمسیون عمران  حمل ونقل ادامه داد: در خصوص  ورود  وسایل نقلیه  به علت تصادف و یا حمل با جرثقیل پلیس  و چنین مواردی که ممکن است مدت زمان توقف خودرو به  بیش از چندین ماه  نیز برسد و این مبلغ محاسبه شده برای صاحبان این وسایل نقلیه  بسیار سنگین تمام شود ، در چنین مواقعی برای این افراد  استسنایی وجود خواهد داشت  تا نسبت به یک نمایشگاه داری که تعداد زیادی خودرو را خریداری کرده و در پارکینگ ها نگه داشته تا با قیت بالاتری بفروشد. به همین منظور  باید دقت خود را در این موارد بیشتر کرده و در عین حال پارکینگ داران نیز نباید به  سمت کسانی بروند که به طور طولانی مدت می خواهند از این اماکن استفاده کنند.

تشکری هاشمی در  پایان سخنان خود اظهار داشت : پیشنهاد بنده این است که اگر معاونت محترم حمل و نقل و ترافیک موافقت کنند پارکینگ های رو باز که خودروهای تصادفی و یا خودروهای حمل با جرثقیل پلیس درون هانها نگه داری می شوند روزهای توقف  خودرو را مشخص کرده و با تعرفه ای جداگانه محاسبه شوند. برای مثال چنانچه خودرویی به علت تصادف و یا حمل جرثقیل پلیس به پارکینگ ها منتقل شدند به شرطی که در پاریکنگ های روباز نگهداری شوند بعد از مدت 20 روز با اخذ تنها 50 درصد از هزینه کل پارکینگ،  خودروهای خود را ترخیص کنند.