جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 تير 1401     
به ارائه اطلاعات به اوکراین ادامه خواهیم داد

 

آمریکا: به ارائه اطلاعات به اوکراین ادامه خواهیم داد

نیویورک - ایرنا- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با وجود تغییرات اخیر در مقامات نزدیک به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، واشنگتن به ارائه اطلاعات به این کشور ادامه خواهد داد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن افزود، ما به ارائه اطلاعات به اوکراین ادامه خواهیم داد زیرا عنصر مهمی است که به شرکای اوکراینی خود برای دفاع در برابر روسیه، ارائه می‌کنیم.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یکشنبه شب، ایوان باکانوف رئیس سازمان امنیت اوکراین  و ایرینا وندیکتوا دادستان کل  این کشور را برکنار کرد.

زلنسکی در توضیح دستور خود برای برکناری رییس سازمان امنیت و دادستان کل این کشور گفت که بیش از ۶۰ دادستان و کارمند سازمان امنیت علیه اوکراین فعالیت می کنند.

وی گفت: ۶۵۱ پرونده قضایی در رابطه با خیانت به کشور و نقش کارمندان دادسراها، نهادهای تحقیقات جنایی و سایر نهادهای انتظامی در این اقدامات، به ثبت رسیده است.

زلنسکی افزود: به ویژه، بیش از ۶۰ کارمند دفتر دادستانی و سازمان امنیتی اوکراین که در بخش های تحت اشغال روسیه حضور دارند، علیه کشور ما فعالیت می کنند.

به گزارش ایرنا، زلنسکی حدود دو هفته پیش نیز چندین سفیر اوکراین را برکنار کرد. 

وی در دستوری که هیچ دلیلی برای آن اعلام نشده، از برکناری سفرای اوکراین در آلمان، هند، جمهوری چک، نروژ و مجارستان خبر داد. 

زلنسکی از دیپلمات‌های خود خواسته است تا برای مقابله با تهاجم روسیه، حمایت بین‌المللی و کمک‌های نظامی بیشتری برای اوکراین جذب کنند. 

پیش از این نیز رئیس‌جمهور اوکراین پس از تصمیم خودسرانه فرماندهان نظامی این کشور در اعمال محدودیت‌ در جابجایی نظامیان، از آن‌ها انتقاد کرد. 

اختلاف میان رهبران اوکراین تاکنون آشکار نشده بود. این اختلافات در حالی رخ داد که نیروهای اوکراینی مشغول دفاع در مقابل ارتش روسیه در مناطق شرقی اوکراین هستند. 

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.