جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 25 تير 1401     
نکات ایمنی در استفاده از بادکنک‌های هلیومی

 

نکات ایمنی در استفاده از بادکنک‌های هلیومی

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی سازمان آتش‌نشانی مشهد اصلی‌ترین علت بروز حوادث ناگوار ناشی از انفجار بادکنک‌های تزئینی را تخلف فروشگاه‌های نامعتبر عرضه این محصولات و استفاده آن‌ها از گاز شهری یا گاز هیدروژن به جای گاز هلیوم عنوان کرد.

میثم رضایی در گفت‌­و­گو با ایسنا اظهار کرد: در سال­‌های اخیر استفاده از بادکنک‌های تزئینی توسط مردم در مراسم مختلف رایج شده است. این بادکنک‌ها برای معلق ماندن در محیط باید با گازی سبک‌تر از هوا پر شود. در حال حاضر رایج‌ترین گاز برای انجام این کار هلیوم است که قابل اشتعال و انفجار نیست.

رضایی اضافه کرد: البته نمی‌توان گاز هلیوم را کاملا بی‌خطر تلقی کرد زیرا با توجه به اینکه ۲۱ درصد از حجم هوا را اکسیژن تشکیل می‌­دهد، اگر مقدار زیادی بادکنک هلیومی در محیطی بسته باشد و دچار ترکیدگی شود، درصد اکسیژن هوا کاهش یافته و هلیوم جایگزین آن می­‌شود که این موضوع باعث ایجاد تنگی نفس و حتی در شرایط حادتر موجب خفگی افراد حاضر در محیط می‌شود؛ لذا با قطعیت نمی­‌توان هیچ گازی را کاملا بی‌خطر دانست.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از فروشگاه‌ها به علت گران بودن گاز هلیوم از گازهای دیگری برای پر کردن بادکنک‌ها استفاده می‌کنند؛ گازهای سبک و ارزان‌قیمتی مانند متان یا همان گاز شهری و همچنین هیدروژن که هر دوی این گازها قابل اشتعال و انفجار است. از آنجایی که معمولا در مراسم شادی وسایلی مانند شمع و کبریت هم مورد استفاده قرار می­‌گیرد، نزدیکی این اجسام به بادکنک‌های پر شده توسط گاز شهری و هیدروژن بسیار خطرناک و دارای ریسک بالایی است و متاسفانه اغلب حوادثی که اتفاق می‌افتد، به همین دلیل است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی سازمان آتش‌نشانی مشهد با تاکید بر خرید و تهیه این بادکنک‌ها از فروشگاه‌های معتبر گفت: شهروندان به هیچ عنوان بادکنک‌های از پیش پر شده را خریداری نکنند و فقط به مراکزی مراجعه کنند که از سیلندرهای مخصوص با نشان گاز هلیوم آن هم حتما در حضور مشتری جهت پر کردن بادکنک استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین به منظورکاهش میزان خطر و بروز حوادث ناگوار بهتر است شهروندان در مراسم خود حتی‌الامکان از وسایل شیمیایی و محترقه‌ای مانند فشفشه و اسپری برف شادی کمتر استفاده کنند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی سازمان آتش‌نشانی مشهد ضمن اشاره به نظارت ارگان‌های مرتبط مانند آتش‌نشانی، اداره اماکن نیروی انتظامی و همچنین اتحادیه‌های مسئول بر نحوه عملکرد مراکز عرضه این محصولات اظهار کرد: مردم­ در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی فروشگاه‌ها می‌توانند با سازمان تعزیرات حکومتی یا شماره ۱۳۷ شهرداری و همچنین به طور مستقیم با واحد پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته و تخلف مربوطه را اطلاع دهند تا بررسی‌های لازم انجام شده و در صورت اثبات تخلف با آن­ برخورد شود