جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 22 تير 1401     
کم‌کاری در تبلیغ ایران

 

کم‌کاری در تبلیغ ایران

معاون گردشگری از تهاتر زمین نمایشگاهی با کشورهای منطقه برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری خبر داد و از کم‌کاری مسئولان در بازاریابی سخن گفت و تاکید کرد: شرایط کشور و محدودیت‌هایی که با آن روبرو است، از وظیفه بازاریابی رفع تکلیف نمی‌کند.

به‌ گزارش ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان در مراسم هم‌اندیشی فعالان صنعت گردشگری برای حضور در نمایشگاه‌های فرانسه، ژاپن و اسپانیا که شامگاه ۲۱ تیر ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری یکی از فرصت‌های بسیار خوب است که می‌توانیم ظرفیت‌های گردشگری کشورمان را معرفی کنیم. باید تصدیق کنم که ظرفیت‌های معرفی ایران متناسب با آنچه که باید باشد، نیست.

او افزود: هر اقدامی که برای معرفی بهتر ایران و پیوند کسب‌وکارهای گردشگری کشورمان با سایر کشورها انجام شود، لازم است. یکی از مصادیق آن برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری است که به همین منظور فعالان گردشگری دور هم جمع شدند.

شالبافیان اظهار کرد: اگر از من پرسش شود دولت چه وظایفی در حوزه گردشگری دارد، حتما می‌گویم بازاریابی که در رأس تمام وظایف قرار دارد. البته دولت در این زمینه کم عمل کرده است و به اندازه کافی این وظایف را انجام نداده است.

معاون گردشگری افزود: بسیاری از حوزه‌هایی که دولت‌ها تصدی‌گری می‌کند، قابل واگذاری است، اما کمتر انجام شده است. دولت برای بازاریابی باید هزینه کند.

او سپس بیان کرد: همه ما از شرایط کشور و محدودیت‌هایی که دولت با آن روبرو است، آگاهیم. این موضوع رفع تکلیف نمی‌کند، وضعیت فعلی دولت این است، به همین دلیل مشارکت بخش خصوصی حتما لازم است، یعنی ما باید از دانش و تجربه‌های بخش خصوصی برای شرکت در نمایشگاه‌ها استفاده کنیم.

شالبافیان اظهار کرد: باید برای تقویم برگزاری نمایشگاه‌های دائمی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم حداقل وظایفی که داریم، انجام دهیم. البته هدفمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری به معنای مرسوم آن نیست. هدف ما نمایشگاه‌های تخصصی است که ایران می‌تواند به شکل ویژه در برخی از کشورها برگزار کند، زیرا پایگاه‌های آن را در آن کشورها داریم. از فرصتی که در هماهنگی و هم‌افزایی بین مقرهای جمهوری اسلامی و فضاهای فیزیکی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای دیگر برای ایران به شکل ویژه وجود دارد باید استفاده کنیم، تا چند ماه دیگر فهرست این کشورها اعلام می‌شود.

کم‌کاری در تبلیغ ایران

معاون گردشگری گفت: با مشورتی که با دوستان بخش خصوصی داشتیم قرار است از ظرفیت بهینه‌ تهاتر فضای نمایشگاهی داخل کشور با برخی از کشورهای دیگر، از جمله کشورهای منطقه بهره ببریم. برخی از فعالان صنعت گردشگری در سال گذشته از فضای نمایشگاهی که در آنکارا در اختیار ایران قرار گرفته بود، بهره بردند و حضور پیدا کردند. تعهد دادیم فضایی را در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در اختیار شرکت مجری ترکیه‌ای قرار بدهیم و در ازای آن پیشاپیش فضای نمایشگاهی در آنکارا در اختیار همکاران بخش خصوصی و جامعه تورگردانان قرار دهند. ما به دنبال مکانیزمی هستیم که این موضوع نظام‌مند شود.

شالبافیان افزود: ‌با پیگیری‌های مهندس ضرغامی و دستور وزیر صمت توانستیم به مدت پنج سال از فضاهای نمایشگاه‌های تهران استفاده کنیم که امکان تهاتر را با مجریان نمایشگاه‌های گردشگری به ویژه کشورهای منطقه را فراهم کنیم. در ترکیه سالانه بیش از چهار نمایشگاه مهم گردشگری برگزار می‌شود، در کشورهای منطقه هم همین‌طور است.

او ادامه داد: یکی از خواسته‌های بخش خصوصی از ما این است که هرچه قدر بتوانیم تعداد دفاتر خدمات فعال در حوزه گردشگری ورودی به کشور را بیشتر کنیم، امکان چانه‌زنی و ظرفیت‌سازی بیشتری در کشور وجود دارد. امیدواریم این مراسم مقدمه‌ای برای مشارکت بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی را فراهم کند. سیاست وزارتخانه و معاونت گردشگری در برگزاری نمایشگاه‌ها این است که بخش خصوصی بتواند نفع ببرد و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ژاپن (جاتا) ۳۱ شهریور تا سوم مهرماه ۱۴۰۱ در شهر توکیو و نمایشگاه فرانسه (تاپ رزا) ۲۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در پاریس برگزار می‌شود که این گردهمایی به‌منظور آشنایی دفاتر خدمات مسافرتی از چگونگی برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای فرانسه، ژاپن و اسپانیا، چگونگی حضور فیزیکی و مجازی دفاتر خدمات مسافرتی در این نمایشگاه‌ها و تشریح برنامه‌های جنبی به همت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران و شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار شد. بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت سرو بنیان ادبی به‌عنوان مجری برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن و فرانسه انتخاب شده است. این شرکت پیش‌تر مسؤولیت بخش گردشگری پاویون ایران در اکسپوی دبی را داشت.

دیگر مشکلات اکسپوی دبی را نداریم

روح‌الله حسین‌زاده ـ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز در این گردهمایی که جمعی از آژانس‌های مسافرتی حضور داشتند، گفت: مشکلاتی در اکسپو دبی داشتیم که دیگر نداریم.

او با اعتقاد بر این‌که حضور در نمایشگاه می‌تواند ظرفیت بزرگی برای گردشگری ایجاد کند، افزود: نمایشگاه‌ها زمینه بسیار مناسبی برای انجام کار بازرگانی و بازاریابی توسط بخش خصوصی است. این زمینه باید توسط مجموعه حکمران ایجاد شود که این اتفاق افتاده است. یک بخش این موضوع به افرادی که در این نمایشگاه‌ها شرکت خواهند کرد، باز می‌گردد و یک بخش دیگر هم به افرادی که نمی‌توانند حضور پیدا کنند، اما می‌خواهند مجازی خودشان را معرفی کنند، ما این کار را انجام خواهیم داد.

حسین‌زاده بیان کرد: وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است، به همین منظور به آن‌ها برای این‌که بتوانند فعالیت‌های خودشان را در نمایشگاه‌های گردشگری فرانسه و ژاپن معرفی کنند، کمک می‌کنیم. این امکان برای فعالان بخش خصوصی فراهم شده است تا شرکت‌های فعال گردشگری در این نمایشگاه‌ها خودشان را ارائه دهند.

کم‌کاری در تبلیغ ایران

او همچنین گفت: بحث محتوایی نمایشگاه‌های گردشگری خارجی برای مهم و جدی است. در اکسپو دبی مشکلاتی داشتیم که الان نداریم. از بخش خصوصی تقاضا می‌کنم در حوزه محتوا کمک کند و این موضوع را مهم بداند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در ادامه اظهار کرد: ستاد تخصصی شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی را با حضور فعالان بخش گردشگری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تشکیل دادیم و قرار است کار را با خود شما در کمیته‌هایی که ذیل ستاد قرار دارد، جلو ببریم.

او افزود: شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بازوی تخصصی وزارتخانه در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است؛ لذا تمام فرآیندهایی که قرار است اجرا شود در این ستاد تخصصی فکر می‌شود و تبدیل به عملیات خواهد شد.

اکبر غمخوار ـ رییس کمیته تورهای ورودی و نمایشگاهی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ نیز به معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران پرداخت که آژانس‌های گردشگری کمتر به آن توجه داشته‌اند و در ادامه، نکاتی را درباره نحوه حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن و فرانسه مطرح کرد.