جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 22 تير 1401     
تشکری هاشمی:
فوریت توقف هرگونه عملیات عمرانی تا زمان بررسی دقیق در پیاده راه 17 شهریور

 

به گزارش خبرنگار تهرانی نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران روز گذشته در نطق پیش از دستور و ضمن عرض خوشامد گویی به مهمانان و اعضا شورا و اصحاب رسانه گفت:  صحبت های بنده در خصوص رویکردهای نو به زیست شهری می باشد، شهرهای ما در طول زمان بزرگ تر و پر جمعیت تر شده و به همین دلیل برای ادامه حیاط ما نیاز به تغییر این رویکردها و نگرش ها داریم.

مهندس تشکری هاشمی افزود: در تهران حدود هشت و نیم کیلومتر پیاده راه احداث شده است که یکی از آنها مسیر خیابان 17شهریور می باشد، مسیری که از میدان شهدا شروع و تا میدان امام حسین ادامه دارد و ما سعی کردیم  این پیاده راه را  مسیر آئینی و در عین حال تامل و مفرح، سرسبز و زیبا برای مردم و حتی ساکنین این منطقه تبدیل کنیم . در این خوصو نیز کارهای متنوعی اععم از ایجاد فضای سبز، عرضه صنایع دستی و هنرهای ایرانی در این معبر  را تعبیه کردیم.

وی گفت: این اقدامات بر اساس اسناد موجود صورت گرفته و ما طبق سند طرح جامع تهران که در بند 2/6/6 نیز گفته شده است، گسترش حرکت پیاده راه و دوچرخه در سطح شهر تهران به عنوان یک راهبرد در صنعت جامع شهر تهران پیش بینی شد  و همچنین در بند 2/14 گفته شده در توسعه عرصه های عمومی، همه چیز نباید در اختیار خودروها قرار بگیرد و این سند  نیز در طرح جامع پیش بینی شد و همینطور در ضوابط طرح تفضیلی در بند  11/3 گسترش و توسعه حرکت پیاده راه و دوچرخه را در شهر تهران توسیعه کردیم و در اهداف طرح تفضیلی نیز گنجانده شد.

تشکری هاشمی افزود: در برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران ماده 114 بند (ب) سه مورد از جمله موضوعاتی است که به تصویب رسید است . اولین مورد مطالعه محور پیاده رو خیابان سی تیر تا پایان سال اول و احداث و بهره برداری از آن تا پایان سال سوم برنامه بود، که خوشبختانه این اتفاق صورت پذیرفت. دومین مورد بهره برداری از پهنه تاریخی و تجاری بازار بزرگ تهران تا پایان برنامه هفتم بود که این موضوع هم به تحقق رسید اما سومین محور، محورخیابان 17 شهریورتا پایان سال اول و احداث و بهره برداری از آن تا پایان سال سوم بود، بنابراین اگر این پیاده راه ها اجرا شدند مستند به اسناد موجود  مانند برنامه های پنج ساله ، طرح جامع و طرح تفضیلی در شهر تهران بوده است . در برنامه 5 ساله سوم ماده سیزده بند هفت نیز گفته شده که استقرار رویکرد شهر تهران انسان محور می باشد.  

سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به این موضوع که انتظار ما این بوده و هست تا مدیریت شهری بر اساس اسناد موجود هر خیابانی که تا به امروز باعث عارضه ای برای مردم در شهر را ایجاد می کند بوسیله توسعه فضاهای عمومی مناسب، زیست پذیرتر کنیم . در کمسیون ماده 5 نیز این موضوع برای خیابان 17 شهریور به تصویب رسید و در این کمسیون مقرر گردید با طرح  پیشنهاداتی از قبیل نقشه های کاربری زمین و تراکم ساختمانی تمهیدات ترافیکی مناسب برای این پیاده راه انجام گیرد . بر همین اساس کارهای این خیابان انجام و محیطی مفرح برای مردم فراهم آورده شد .از جمله اقداماتی که برای این پیاده رو صورت گرفت، تمام کوچه های بن بست با تملک املاکی که می شد دستری آنها را به معابر منتقل کند را بسته و دسترسی این کوچه ها را به خیابان پشت هدایت کردیم .اما بعد از این اقدامات و مناسب سازی شرایط این محور شاهد یک مجموعه اتفاقات نا مناسبی در این پیاده راه بودیم که بر اساس آن علارغم مسوبه هفتاد وظیفه ای برای واحد های مختلف شهرداری تهران، سازمان زیبا سازی، سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی و ساماندهی مشاغل و ....تعریف گردید تا کیفیت این معبر را افزایش دهند.

رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه در طول چهار سال گذشته و به خصوص در سال جاری فعالیت قابل ملاحضه ای برای این هفتاد وظیفه صورت نگرفت، که بدترین مورد آن را در روزها و هفته های اخیر شاهد بودیم تخریب محور خیابان 17 شهریور!  بدون کسب مجوز از شورای شهر تهران، بدون تغییر مسوبه، بدون اخذ اجازه از کمسیون ماده 5 که مسئولیت تغییر کاربری را پذیرفه، در یک اقدام عجیب کفپوش های سنگی این خیابان که بسیار زیبا و با کیفیت بوده و یکی از خیابان های سنگ فرش شده زیبای شهر تهران نیز محسوب می شد کنده و اقدام به تخریب آن نموده اند. علاوه بر اینکه این محور تا عمق زیادی به بتن مسلح بود با دستگاه پیکور آنها را تخریب کردند، سنگ فرش ها را از زمین جدا و مسیر را برای تردد خودروها و موتورسیکلت ها فراهم نمودند.مشخص نشده است که شهردار محترم منطقه 12 با کدام تشخیص مطاعاتی، با کدام تشخیص علمی و با کدام اجازه از تشکیلات تهران بر خلاف تمام مسوبات قانونی و حتی اظهار نظرهای واحد های شهرداری ، مخالفت معاونت حمل و نقل ممنوع دست به انجام چنین کاری زدند.

تشکری هاشمی اظهار داشت : بنده به شخصه با  شهردار منطقه دوازده صحبت کرده و از ایشان علت این کار را جویا و با جواب عجیب این شهردار روبرو شدم وی به راحتی در جواب بنده گفت: میخواهیم خیابان را آسفالت کنیم!آخر کدام عقل سلیمی می پذیرد که سنگ گران قیمت چکش خورده و زیبا حتی با عبور خودرو از روی آنها و نادیده گرفتن مسوبات قبلی، سرمایه چند صد میلیاردی را تخریب کند وی در جواب بنده گفت: بعضی از موتور سواران لیز خورده اند!  

وی در ادامه گفت: متاسفانه این تصمیمات خلق ساعه و غیر قانونی منجر به تخریب سرمایه های شهر و توهین به مسوبات شورای شهر می شود.آنچه که بنده به عنوان تخلف دیدم در برنامه 5 ساله دوم مسوب شورای اسلامی شهر تهران و برنامه 5 ساله سوم، نقص مسوبه کمسیون ماده 5 ، اقدام بر خلاف مطالعات پشتیبان، احداث پیاده راه ، نادیده گرفتن نظر تخصصی حوزه حمل ونقل، حوزه زیبا سازی و ... خسارات گسترده به تاسیسات و مبلمان شهری زدند. تشکری هاشمی در پایان افزود: بنده از شورای اسلامی شهر تهران  تقاضا دارم به فوریت در خصوص توقیف هرگونه عملیات عمرانی تا زمان بررسی دقیق توسط کمسیون های مربوطه، تصمیم لازم را اتخاذ نموده و هچنین با عرض یابی زرر و زیان وارده به شهرداری تهران و تأیین خاطیان و ورود دستگاههای نظارتی به منظور حفظ و سیانت از دارایی های شهر و حتی در صورت نیاز ارجاع به مراجع قضایی در اولویت کاری خود قرار دهند.