جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 تير 1401     
مهارت آموزی به جای مدرک گرایی

 

 

 

 

چند نفر را می شناسید که گواهینامه رانندگی دارند و رانندگی نمی کنند یا رانندگی آنها اصلا خوب نیست؟ 

چند نفر را می شناسید که مدرک تحصیلی بالایی دارند ولی توانایی لازم برای پیدا کردن شغل متناسب با مدرکشان ندارند؟

کافیست این روزها از سوی کارفرما، روند استخدام یک جایگاه شغلی را بررسی کنید. افراد زیادی با مدرک دانشگاهی و آکادمیک معتبر مراجعه خواهند کرد. اما در مصاحبه شغلی مشخص می شود که هیچ مهارتی در زمینه تحصیلیشان کسب نکرده اند. 

وقتی هزینه و زمان صرف کسب مدرکی می شود انتظار آن هم باید داشت که مهارت هایی متناسب با آن مدرک کسب شود. اما متاسفانه از بین صد نفر جویایی کار، تعداد انگشت شماری از افراد هستند که توانایی انجام کارهای متناسب با مدرک تحصیلی خود را دارند.

سالانه هزاران نفر در رشته های مختلف فارغ التحصیل می شوند و مقالات علمی چاپ می کنند، اما درصد موفقیت افراد به شکل عملی و کاربردی تناسبی با میزان فارغ التحصیلی و تولید علم به صورت مقاله را ندارد. کارفرمایان در حال حاضر برای جذب نیروی کار ماهر به شدت رقابت می کنند.

 

مدرک گرایی یک سازمان را با چه شرایطی مواجه می سازد؟ 

زمانی که یک سازمان از نیروهای تازه فارغ التحصیل استخدام می کند از یک سو سازمان، انتظار میزان خاصی از کارآمدی و بهره وری از نیروی کار خود دارد و از سوی دیگر نیروی کار با توجه به مدرک تحصیلی خود انتظار دستمزدی مناسب دارد.

اما زمانی که نیروی کار توانایی و تجربه کافی را کسب نکرده باشد و سیستم آموزشی در اعطای مدرک به دروس تئوری و نمره امتحانات نظری اکتفا کرده باشد، دو راه خواهد داشت: باید به فکر شغلی متناسب با مهارت خود باشد یا به صورت شخصی (یا به صورت بسیار خوشبینانه به شکل سازمانی) برای کسب مهارت های مورد نیاز خود هزینه کند. هر دو راه به معنای بیهودگی مدرک و اتلاف وقت نیروی کار در گذشته است.

از دیدگاه دیگر، صرف زمان و انرژی باعث کاهش بهره وری فرد در سازمان می شود. پس سازمان یا باید فردی با مهارت کافی استخدام کند یا دوره آموزشی برای نیروی کار خود ترتیب دهد که در هر صورت فشار مضاعف به سازمان وارد می شود. اگر بجای مدرک گرایی، مهارت های افراد در زمان استخدام سنجیده شود، نتیجه بهتری حاصل می آید.

 

مزایا و معایب مدرک گرایی در سازمان : بهره وری یا اتلاف سرمایه؟

در دنیای کسب و کار امروزی مدرک گرایی یک نقص و ضعف محسوب می شود چون مدرک تضمین کننده مهارت نیست. موسسات و دانشگاه های زیادی به روش های مختلفی اقدام به جذب دانشجو می کنند. هیچ استاندارد فراگیری برای کسب نمره و اعطای مدرک وجود ندارد و موسسات و دانشگاه ها تا حد زیادی سلیقه ای عمل می کنند و نمرات افراد به منزله ارزیابی همه جانبه افراد در یک رشته نیست. 

در صورتی که مدارک تحصیلی و مهارتی کاملا منطقی و با تناسب میزان پرورش استعداد افراد باشد، سازمان ها به راحتی می توانند برای جایگاه های شغلی مورد نظر خود درجات مختلفی از مدارک را هم در نظر بگیرند، اما متاسفانه در سیستم آموزش کشور ما این تناسب و میزان پرورش برای دانش پذیران پیاده نمی شود. 

 

مهارت آموزی چگونه است؟

رمز موفقیت و پیشرفت شغلی مدرک تحصیلی و نمره عالی نیست، بلکه کارآمدی و هوشمندی و توانایی حل مسئله و عبور از چالش هاست.

مهارت آموزی با آموزش، تمرین و تکرار حاصل می شود. مهارت آموزی باید متناسب با نیاز روز و بازار هر کسب و کاری باشد. مهارت یعنی تخصص و برای آموزش تخصصی نیاز به برنامه ریزی دقیق، دانش و کارگاه آموزشی هست. مهارت آموزی به مرور و تجربه به دست می آید و سریع نیست. در مهارت آموزی باید یک راهنمای متخصص همه آموزش های لازم را به دانش پذیران ارائه نماید، استعدادهایشان را پرورش دهد و بر آنها نظارت داشته باشد. مهارت آموزی پیوسته و همیشگی است زیرا فضای کسب و کار هر روز با یک نوآوری روبرو می شود، نیروی کار و مدیران هم باید هر روز یک مهارت و توانمندی جدید به تخصص خود بیفزایند.

برنامه ریزی برای آموزش صحیح نیاز به صرف وقت و انجام مشاوره های تخصصی با افراد متخصص دارد. آموزش مهارت نیاز به کارگاه و وقت بیشتری برای آموزش دارد. پس ارائه دهنده چنین آموزشی باید هزینه و انرژی زیادی صرف کند. 

مدرسه عالی کسب و کار ماهان با توجه به شرایط گفته شده دوره های ویژه کاربردی مهارتی برای دانش پذیران دوره های مختلف مهارت آموزی مدیریتی تدارک دیده که در آن تمامی استانداردهای علمی و عملی لازم به صورت کارگاهی و کاملا مطابق با نیاز روز بازار کسب و کار توسط اساتید خبره و متخصص آموزش داده می شود. در صورتیکه به پیشرفت جایگاه شغلی خود و کسب مهارت های مدیریتی بیشتر علاقمند هستید بهتر است همیشه ازآخرین دانش و مهارت روز بهره مند باشید. برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست. پیشرفت در انتظار شماست.