جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 1 تير 1401     
کمک به مدارس اجباری نیست

 

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از ثبت‌نام یک میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: به همه مدارس اعلام کرده‌ایم در زمان ثبت‌نام هزینه‌ای از خانواده‌ها گرفته نشود، اما اولیای دانش آموزان می‌توانند از ابتدای مهر مشارکت‌های داوطلبانه مردمی داشته باشند.

مصطفی درستکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شروع ثبت‌نام دانش‌آموزان مدارس ابتدایی از دهم خرداد، اظهار کرد: ثبت‌نام پایه اول به‌صورت حضوری است. دانش‌آموزان پس از مراجعه به مدرسه پیش ثبت‌نام می‌شوند، مشخصات آنها در سامانه سنجش سلامت وارد می‌شود و بعد از آن به پایگاه‌های سنجش مراجعه می‌کنند. پایگاه‌های سنجش از ابتدای تیرماه فعال شده و بعد از اینکه سنجش سلامت انجام شد، باید به همان مدرسه مراجعه و به‌صورت قطعی ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه برای میان پایه‌های دوره ابتدایی نیازی به مراجعه به مدرسه نیست، گفت: بعد از وارد کردن نمرات ارزشیابی دانش آموزان، مدیر مدرسه آنها را به پایه بالاتر انتقال می‌دهد و نیازی به مراجعه حضوری به مدرسه نیست.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از آغاز ثبت‌نام متوسطه اول از اول تیرماه خبر داد و گفت: برای پایه هفتم باید اولیای دانش آموزان روزهای دوشنبه و چهارشنبه به‌صورت حضوری به مدرسه مراجعه و ثبت‌نام کنند، اما برای میان پایه‌های متوسطه اول نیازی به مراجعه نیست و مدیر مدرسه دانش آموزانی که در امتحانات پایان سال قبول شده‌اند را به پایه‌های بالاتر ارتقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان متوسطه دوم باید فرم هدایت تحصیلی دریافت کنند، گفت: این دانش آموزان نیمه تیرماه به دبیرستان‌های نظری یا هنرستان‌ها مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند.

درستکار در مورد دانش‌آموزانی که به هر دلیل قصد تغییر مدرسه قبلی خود را دارند، گفت: این دانش آموزان باید به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند تا آنها را به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت‌شان که ظرفیت ثبت‌نام دارد هدایت کنند، چون معتقدیم مدارس محدوده سکونت دانش آموزان بهترین مدرسه برای آنهاست. ما به همه مدارس سطح استان توجه داریم، ضمن اینکه تحصیل در مدارس محدوده سکونت دانش آموزان برای رفت و آمد آنها و سر زدن پدر و مادر به مدرسه و رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندشان بهتر است.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی از والدین یا دانش‌آموزان به ثبت نام و تحصیل در مدرسه خاصی اصرار دارند، گفت: اولویت اول ثبت‌نام در محدوده سکونت است، اما بعد از اینکه دانش‌آموزان محدوده ثبت‌نام شدند، برای ثبت‌نام خارج از محدوده در دوره متوسطه فرم‌های ویژه‌ای در اختیار مدارس قرار داده‌ایم که فرم امتیازبندی است. دانش آموزان این فرم‌ها را پر می‌کنند و مدارک خود را تحویل مدارس تحویل می‌دهند تا به تعدادی که ظرفیت خالی دارند بتوانند دانش آموزان خارج از محدوده را ثبت‌نام کنند. این فرم شرایط برابری برای همه فراهم می‌کند، اما باز هم تأکید می‌کنیم اولویت اول محدوده سکونت است و اگر ظرفیت خالی باقی بماند، بر اساس بالاترین امتیاز، ظرفیت خالی مدارس تکمیل می‌شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه به همه مدارس اعلام کرده‌ایم در زمان ثبت‌نام هزینه‌ای از خانواده‌ها گرفته نشود، گفت: اما اولیای دانش آموزان می‌توانند از ابتدای مهر مشارکت‌های داوطلبانه مردمی داشته باشند و در تعلیم و تربیت فرزندانشان مشارکت کنند، اما باز هم تاکید داریم که مشارکت‌های داوطلبانه مردمی باید در زمان خودش یعنی ابتدای مهرماه دریافت شود، ضمن اینکه این مشارکت داوطلبانه است و صرف تعلیم و تربیت فرزندانشان خواهد شد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مورد دریافت مشارکت مردمی از والدین دانش آموزان نیز توضیح داد: زمانی که مدرسه بخواهد مشارکت مردمی دریافت کند باید برنامه‌هایش را اعلام کند و بر اساس این برنامه‌ها کمک‌های داوطلبانه را دریافت کند، اما اجباری وجود ندارد و هرکسی می‌تواند در حد توانش کمک کند. اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و حاشیه شهر دارد. در این مناطق دانش‌آموزان محرومی داریم که نه‌تنها کمکی از آنها گرفته نمی‌شود، بلکه به آن‌ها کمک می‌شود و آموزش و پرورش حتی هزینه  لوازم التحریر و خرید کتاب آنها را پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به بازدید از مدارس محروم در مناطق قائمیه، حصه، زینبیه و رهنان همزمان با ثبت نام مدارس، گفت: هر مدرسه موظف است دانش‌آموزان محروم را شناسایی و در زمینه‌های مختلف به آن‌ها کمک کند.

درستکار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال دانش‌آموزان ثبت‌نامی در استان به یک میلیون نفر برسند، گفت: در جلسات پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم و پیش بینی می‌کنیم امسال تعداد دانش آموزان اتباع خارجی نیز افزایش یابد.

وی از آغازر ثبت نام دوره متوسطه از امروز خبر داد و گفت: امیدواریم روند ثبت‌نام دانش آموزان را تا پایان مردادماه کامل کنیم و اگر موارد خاصی بود در شهریور دنبال شود. ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز دستورالعمل خودش را دارد و به‌محض اینکه دستورالعمل برسد ثبت‌نام این دانش‌آموزان را هم شروع می‌کنیم.