به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تعرفه واردات خودرو باید با توجه به اولویت دهی صنعت خودرو و قطعه و حمایت از تولیدکننده داخل تعیین شود.
غلامرضا شریعتی اندراتی با بیان اینکه واردات خودرو باید با حمایت حداکثری از تولیدات داخل همراه باشد،اظهار داشت: واردات خودرو با ایجاد رقابت می تواند انگیزه خودروسازان را در ارتقای کیفی خودروهای داخلی افزایش دهد اما باید توجه داشت که واردات باید در راستای حمایت حداکثری از صنعت خودرو باشد و طبق مصوبه واردات مجلس مواردی چون سقف واردات، عمر مفید خودرو و مسائل زیست محیطی و نظام تعرفه ای باید لحاظ شود.
وی افزود: منظور از واردات خودرو با هدف حمایت از تولید داخل این است که تعرفه واردات باید به سمت حمایت از صنعت خودرو و قطعه داخل اعم از اولویت دهی به قطعات ساخت داخل، مونتاژ خودرو در داخل و حمایت از تولیدکننده داخلی میل کند و چنانچه تولید کنندگان داخل دارای ظرفیت صادراتی هستند با صادرات محصولات خود می توانند بین واردات و صادرات تعادل برقرار کنند.
نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خروج ارز از کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست و تنها باید اجازه داد تا افراد خارج از کشور که توانایی مالی دارند اقدام به واردات خودرو کنند.
شریعتی واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات را عامل ایجاد انگیزه برای قطعه سازان دانست و عنوان کرد: قطعه سازان می توانند با واردات خودرو در ازای صادرات قطعات و دستیابی به بازارهای صادراتی جدید خود را با بازارهای جهانی تطبیق داده و سطح تکنولوژی در محصولات خود را ارتقا دهند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان بر عدم واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده صنعت خودرو تاکید و خاطرنشان کرد: همان طور که کشورهای تحریم کننده محصولات ما را تحریم کردند ما نیز در چنین فرصت هایی باید تنها منافع خود را در نظر بگیریم و از واردات خودرو از این کشورها بپرهیزیم.