جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 19 خرداد 1401     
فعالیت ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زمینه منابع طبیعی

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در زمیه منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد،اظهار کرد:تاکید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر استفاده از دانش بنیانی درکنار شرکت‌های دانش‌بنیان است که یک پتانسیل قوی محسوب می‌شوند و تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیت هستند.

مقام معظم رهبری در سخنرانی نخستین روز سال ۱۴۰۱، «تولیدات دانش بنیان،نیازها و فرصت‌ها» را شعار سال تعیین کردند و در در تبیین شعار سال جدید، تنها راه دستیابی به پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقر را حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان خواندند و در زمینه کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل با فعالیت موثر شرکت های دانش بنیان اظهار امیدواری کردند.
 
در همین راستا علی سلاجقه -رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- روز ۳ خرداد در نخستین همایش ملی"محیط زیست و تولیدات دانش بنیان،نیازها و فرصت‌ها" اظهار کرد: سازمان محیط زیست از دستگاه‌های مختلف درخواست دارد که از اندیشه‌های نو دانش‌بنیانی در تمام سطوح از قبیل دریاها، تالاب‌ها و ایجاد مشاغل متفاوت بهره‌گیری کنند.شرکت‌های دانش بنیان نیز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ایده‌های جدید خود را ارایه دهند.
 
وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که منابع طبیعی و خام کشور توانایی بهره‌برداری مستقیم را دیگر ندارد و امیدواریم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان شرایط بهتری را پیدا کنیم.
 
به گفته رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هدف اصلی استفاده از علم دانش‌بنیانی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیانی است که پتانسیل مهمی محسوب می‌شوند تا در زمینه‌های مختلف همچون مدیریت مراتع، مدیریت آبخیزها، مقابله با بیابان زایی و ممیزی اراضی در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی قدم‌های مثبتی برداشته شود.
 
امیرحسین سلیمانی نیز همزمان با نامگذاری چهارمین روز هفته محیط زیست به عنوان محیط زیست و توسعه دانش بنیان درباره فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و اهمیت آن در کشور اظهار کرد:درباره دانش‌بنیان دو مبحث شرکت‌های دانش بنیان و دانشِ بنیانی مطرح است که تاکید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر استفاده از دانش بنیانی درکنار شرکت‌های دانش‌بنیانی است که یک پتانسیل قوی محسوب می‌شوند و تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیت هستند.
 
وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار معاونت علمی ریاست جمهوری، ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در تمامی زمینه‌ها وجود دارند، تاکید کرد: این شرکت‌ها در حال افزایش هستند. از میان این ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان کمتر از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارند اما این بدین معنا نیست که بتوانیم از تمام این ۳۰۰ شرکت بهره ببریم.
 
رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد:بسیاری از نیازهایی که وجود دارد در زمینه نوآوری و فناوری است.درست است که زمینه اصلی کار ما در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است اما برخی نیازها در بخش صنعت، نانو و فناوری‌های ژئوموتیک وجود دارد و به همین دلیل به آن ۳۰۰ شرکت اضافه خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه بالغ بر از ۱۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور قابلیت عمل در زمینه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری محیط زیستی را دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف ما استفاده از دانش بینابینی است شعار امسال را به فال نیک می‌گیریم و برای ما بسیار ارزشمند است.
 
سلیمانی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از یک سال ونیم گذشته پروژه‌های مشترک با معاونت علمی را آغاز کرده است و مرکز نوآوری یک و نیم سال گذشته تاسیس و تشکیل و فعالیت آن آغاز شد. از سال ۱۴۰۱ وظیفه و مسئولیت این مجموعه سنگین‌تر شد و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز بسیاری از وظایف خود و پژوهش‌های خود را در راستای سیاست‌های کلان تعریف کرد.
 
وی با بیان اینکه رییس سازمان منابع طبیعی نیز از سه سال گذشته این مسیر را در پیش گرفت و ابتدای سال در راستای راهبردهای کلان چشم اندازی کرد، افزود: ماموریت و وظیفه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نام‌گذاری فعالیت‌های خاص و ایجاد هدفمندی برای رسیدن به اهداف تا پایان سال است.
 
رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه تاکنون انجام ۱۵ پروژه دانش بنیان هدفگذاری شده است، اظهار کرد: در این پروژه‌ها نه تنها بحث استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان مطرح است بلکه همکاری مراکز دانش‌پژوهی و آموزشی و تحقیقاتی نیز در میان است و حتی سازمان‌های غیردولتی نیز می‌توانند در زمینه انجام این پروژه‌ها و وظایفی همچون مدیریت مراتع، مدیریت آبخیزها، مقابله با بیابان زدایی و ممیزی اراضی در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ریسک‌هایی همچون خشکسالی، حریق و ...کمک کنند.
 
سلیمانی در پایان تصریح کرد:نکته بسیار مهم و قابل توجه نگاهی است که به دانش بنیان داریم سپس فرایندی که با آن نگاه به هدف برسیم.
 
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که این سال را سال تولیدات دانش بنیان،نیازها و فرصت‌ها نام نهاده اند، امید می‌رود که از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی استفاده مطلوب شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: