جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 خرداد 1394     
امکان حل معضل توسعه جمعیت کشور با پتانسیل فرهنگی شهرداری

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با یادآوری اینکه توسعه جمعیت یکی از موضوعات کلیدی و ملی است که بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، گفت: شهرداری تهران با توجه به پتانسل فوق العاده فرهنگی‌اش، می‌تواند در مسیر ترویج فرهنگ فرزندآوری، گام‌های اثرگذاری بردارد.

 معصومه آباد با تاکید بر اینکه ضرب آهنگ فرزندآوری در کشور کند شده و باید زوج‌ها را تشویق کنیم تا رفتارهای فرزندآوری‌اش را تغییر دهند، تصریح کرد: شهرداری تهران با به کارگیری مراکز فرهنگی، فرهنگسرا‌ها، خانه‌های سلامت، شورایاری‌ها و دیگر ظرفیت‌های فرهنگی‌اش، می‌تواند به رشد جمعیت کمک کند. زیرا تحقق این مهم با مشارکت و حمایت شهرداری تهران حتی در بعد ملی نیز امکان پذیر است.

وی حرکت نرخ جمعیت از گروه جوان به سالمند را معضل مختص شهر تهران ندانست و آن را مشکلی ملی خواند و افزود: از آنجایی که عملکرد مدیریت شهری تهران همواره الگویی برای سایر شهر‌ها بوده است، در نتیجه مشارکت شهرداری پایتخت از اجرای طرح‌های تشویق زوج‌ها به فرزندآوری، قابلیت صادرات به دیگر شهر‌ها و تغییر رفتارهای فرزندآوری خانواده‌های ایرانی را دارد.

این عضو شورای شهر چهارم با یادآوری اینکه عدد نرخ رشد جمعیتی امروز از حد استاندارد فاصله گرفته است، متذکر این مهم شد که ادامه روند کنونی فرزندآوری برنامه ریزی‌های افق چشم انداز۱۴۲۰ را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و در آینده منجر به انقراض نسل می‌شود.

آباد قابلیت آموزش‌های چهره به چهره شهرداری تهران را در کنار امکانات تبلیغات محیطی، از ظرفیت‌های خوب فرهنگ سازی پایتخت دانست و عنوان کرد: بی‌شک شهرداری تهران تنها سازمان و نهادی است که می‌تواند به آگاه سازی مردم و تحقق افق چشم اندازهای سال‌های آینده کمک کند تا پویایی جامعه در آینده نیز تضمین شود. 

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با ابراز نگرانی از اینکه بر اساس پیش بینی‌های کنونی از روند رشد جمعیت، در چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود که پنجره‌های طلایی جمعیت بسته می‌شود، اظهار کرد: شهرداری تهران می‌تواند با حمایت از طرح‌های فرزندآوری و گام برداشتن در مسیر فرهنگ سازی‌ها، فرصت‌های طلایی را برای داشتن یک جامعه جوان و پویا مهیا سازد. در غیر این صورت تهران و به طور کلی ایران در آینده نه چندان دور دچار سالمندی و پیری جمعیت خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: