جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 10 خرداد 1400     
آیین‌نامه خانه‌ها و کانون‌های سرای محلات تهران به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ شد

 به گزارش اخبار مناطق 22 گانه تهرانی نیوز،رئیس دبیرخانه ستاد راهبری مرکزی ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های داوطلبانه در سرای محلات گفت: آئین‌نامه خانه‌ها و کانون‌های سرای محلات در راستای ساماندهی خانه و کانون‌ها مورد بررسی قرار گرفت و پس از گفتگوهای لازم با بخش‌های مرتبط آیین‌نامه جدید آماده و ابلاغ شد.

مهدی شیرزاد رئیس این دبیرخانه با هدف مشارکت سراهای محلات در موضوعات توسعه در سطح محلی و پس از تعامل و استعلام نظر از مناطق ۲۲ گانه و ادارات کل شهرداری تهران، آیین‌نامه جدید خانه‌ها و کانون‌های سراهای محلات شهر تهران را تدوین و ابلاغ کرد.
 
وی درباره آئین‌نامه جدید گفت: این آیین‌نامه حاصل طرح پژوهشی_مشارکتی است که در یک سال گذشته، با مشارکت مدیران و مسئولان سرای محلات در مورد شکل و فعالیت کانون‌ها و آسیب‌شناسی سرای محلات انجام شده است.
 
شیرزاد در ادامه بیان کرد: خانه‌ها و کانون‌های سرای محله فضایی برای فعالیت‌های داوطلبانه شهروندان در سطح محله است. تا پیش از این در هر سرای محله یازده خانه وجود داشت که بخشی از آن‌ها به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب غیر فعال بودند. هدف از ابلاغ آیین‌نامه جدید خانه‌ها و کانون‌ها، ساماندهی زیر مجموعه‌های سرای محله و ایجاد امکان فعالیت داوطلبانه در محیط مناسب‌تر است.
 
رئیس دبیرخانه ستاد مدیریت محله با اشاره به اهمیت مشارکت در سطح محله گفت: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در ستاد مدیریت محله شهر تهران در این دوره از مدیریت شهری دنبال شده، این است که سراهای محلات در موضوعات توسعه در سطح محلی مشارکت داشته و با سایر بخش‌های شهرداری تهران در تعامل و همکاری باشند. این همکاری می تواند در تقویت نگاه اجتماعی به موضوعات شهری در سایر بخش‌های شهرداری مؤثر باشد.
 
شیرزاد در ادامه با اشاره به ماهیت فرابخشی ستاد راهبری مرکزی ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات شهر تهران و توجه به ظرفیت‌های محلی، اضافه کرد: در ساختار خانه‌های ۱۱گانه سراهای محلات بازنگری صورت گرفت تا خانه‌ها، رکنی از توسعه محلات را تشکیل دهند و تعداد آن‌ها با توجه به ظرفیت محله و به فراخور نیاز آن تشکیل شود.
 
وی افزود: در این آیین نامه، برای هر سرای محله سه خانه عمومی شامل خانه سلامت، خانه جامعه و فرهنگ و خانه دوام و ایمنی پیش‌بینی شده تا حداقلی از خدمات به شکل تضمین شده در همه محلات تهران ارائه گردد. به هر سرای محله اختیار داده شده تا متناسب با ظرفیت‌ها و توانایی‌های محلی، حداکثر ۵ خانه اختصاصی داشته باشد. همچنین در این آیین‌نامه ۱۰ خانه به عنوان پیشنهاد برای تشکیل خانه‌های اختصاصی معرفی شده است. اگر محله‌ای خارج از این عناوین خواستار تشکیل خانه جدیدی بود، می‌تواند با طی مراحل ذکر شده، با دریافت مجوز لازم خانه جدید ایجاد کند.
 
رئیس دبیرخانه ستاد مدیریت محله در مورد کانون‌های فعال در سرای محله گفت: کانون‌ها بر مبنای خواست و اقتضائات محلی ذیل خانه‌ها تشکیل می‌شود. توسعه فعالیت‌های یک خانه و ایجاد ظرفیت مشارکتی در محله می‌تواند نقطه شروعی برای تاسیس یک خانه در سرای محله باشد.
 
 وی همچنین درباره تبدیل کانون‌های فعال به خانه تصریح کرد: چنانچه کانونی، طبق آیین‌نامه شرایط تبدیل شدن به خانه را داشته باشد، پیشنهاد می‌شود به عنوان یک خانه اختصاصی فعالیت نماید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: