به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،سید جعفر تشکری هاشمی درباره اعمال تغییرات در تردد خودروها در محدوده زوج و فرد، اظهار داشت: برای کنترل آلودگی هوا طرح زوج و فرد نمیتواند یک طرح ایدهآل باشد زیرا ممکن است یک خودرو به اندازه دهها خودرو تولید آلودگی کند و مجاز به تردد در این محدوده باشد و خودرویی که به دلیل استانداردهای بالا آلایندگی کمتری دارد نیز مجبور است یک روز در میان در این محدوده تردد کند.
وی افزود: این مساوات به منزله عدالت اجتماعی و به مفهوم حل مشکل آلودگی هوا نخواهد بود. این در حالی است هدف ما از طرح زوج و فرد این بود که آلودگی هوا را به مدیریت درآوریم. از این رو شهرداری تهران طرحی را تهیه و به شورای ترافیک تهران ارائه کرد که بر اساس آن محدوده کم انتشار آلودگی هوا در تهران که همین محدوده زوج و فرد است در نظر گرفته شد و بر اساس آن خودروها در 4 گروه قرمز، سبز و آبی طبقهبندی شود و منظور از این طبقهبندی تعیین شدت آلودگی تولیدی انواع خودروهاست. در واقع خودروها بر اساس شدت آلودگی خود طبقهبندی میشوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: این طبقهبندی از طریق بانک اطلاعات خودروها استخراج میشود و ما قادر میشویم در زمان اجرای این طرح بسته به شدت آلودگی هوا گروه مشخصی از خودروها را که بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند در روزهایی که هوا وضعیت نامساعدی دارد برای تردد در این محدوده، محدود کنیم.
تشکری هاشمی ادامه داد: به طور طبیعی وقتی ما در شرایط سالم قرار داریم همه خودروها میتوانند در محدوده زوج و فرد تردد کنند ولی وقتی به حدی از آلودگی هوا برسیم یک گروه از خودروهایی که بیشترین آلودگی را دارند محدود میشوند و اجازه ورود به این محدوده را نخواهند داشت و اگر آلودگی هوا افزایش یابد نیز گروه دیگری از خودروها محدود میشوند.
وی خاطرنشان کرد: ما شهر را به 3 لایه تقسیم کردیم، نخست هسته مرکزی شهر که محدوده طرح ترافیک است، حلقه دوم محدوده زوج و فرد و حلقه سوم نیز بزرگراههایی هستند که کمربندی شهر محسوب میشوند، ما در طرحمان ضمن اینکه سه لایه تعریف شده وجود دارد، محدوده زوج و فرد را باقی میگذاریم. بعد از اینکه جزئیات طرح مذکور در شورای ترافیک به تصویب برسد مبنای تردد خودروها در این محدوده میزان آلودگی هوا خواهد بود.