به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز،همزمان با تداوم آلودگی هوا در پایتخت رییس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن تاکید بر لزوم اجرای مصوبات قانون هوای پاک از سوی دستگاههای متولی گفت: لازم است اجرای مصوبات قانون هوای پاک در اولویت دستگاهها قرار گیرد و از بارگذاری صنعتی و جمعیتی بیشتر در تهران جلوگیری شود.
شینا انصاری ضمن اشاره به اینکه تکلیف دستگاههای متولی در حوزه آلودگی هوا در قانون هوای پاک و بیش از۱۰ آییننامه اجرایی آن مشخص شده است، درباره خودروهای دیزلی اظهار کرد: در خصوص خودروهای دیزلی نیز موضوع بهبود کیفیت سوخت نفتگاز (گازوئیل) با تمرکز بر کاهش محتوی گوگرد به حد مجاز ٥٠ قسمت در میلیون ( نفت گازیورو ٤) در آیین نامه ماده ٢ قانون و ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی تعیین شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه زمانیکه برنامههای کاهش آلودگی هوا به دلایل مختلف در زمان پیشبینی شده جلو نمیرود، باعث میشود که همزمان با پدیده «اینورژن» (وارونگی دما) و پایداری هوا در شهرهای بزرگ کشور - که بارگذاری بیش از ظرفیت محیط زیستی دارند - آلودگی هوا تشدید شود.
رییس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: مهمترین رویکرد برای کاهش آلودگی هوا جلوگیری از بارگذاری بیشتر منابع ثابت و متحرک مولد آلودگی در شهر تهران است همچنین اقدام متناسب دستگاههای ذیربط برای اجرای برنامههای مشخص شده امری ضروری است البته این حرکت باید طی ایام سال با اولویت پیگیری شود نه اینکه صرفا به توجهات موقت و مقطعی در شرایط هشدار و اضطرار آلودگی هوا منوط شود.
انصاری درباره نقش شهرداری و شورای شهر تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: قانون هوای پاک در ۳۴ ماده، محورها و تکالیف دستگاهها درباره منابع متحرک و ثابت مولد آلودگی هوا را صراحتا مشخص کرده است. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تولید و عرضه سوخت استاندارد، ارتقای استاندارد خودروهای نو، تجدید و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تبیین شرایط اضطرار آلودگی هوا، پایش و کنترل آلودگی صنایع، رفع آلایندگی موتورخانهها و سامانههای احتراق خانگی، بیابانزدایی و مقابله با گرد و غبار، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی به تخلفات محیط زیستی در مراجع قضایی از مهمترین مواردی است که در این قانون مطرح شده است.
وی ادامه داد: بهرغم گذشت سه سال از ابلاغ قانون هوای پاک اما شاهد هستیم که محورهای این قانون با اولویت از جانب دستگاههای متولی پیگیری نشده است.
انصاری اضافه کرد: عدم اسقاط خودروها و موتوسیکلتهای فرسوده مطابق برنامه پیشبینی شده درآیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک نیست همچنین توزیع مناسب سوخت نفتگاز یورو ۴ در جایگاههای کلانشهرها و محورهای مواصلاتی که در آییننامه ماده ۲ قانون تعیین شده بود بهدرستی اجرایی نشد و و ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی که باید از ابتدای سال ۹۸ اجرا میشد، به دلایلی معوق ماند.
رییس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاهها و صنایع کلانشهرها بهرغم ممنوعیت استفاده در فصول سرد سال و بسیاری از محورهای موثر در کاهش آلودگی هوا که برخی به علت تحریمها و مشکلاتی که کشور با آن مواجه هست امکان تحقق نیافت و برخی نیز بهعلت اینکه مسائل زیستمحیطی در اولویت نبودند، مشمول زمان شدند.
انصاری با اشاره به اینکه محوریترین موضوع مرتبط با شهرداریها در قانون هوای پاک و آیین نامههای اجرایی آن توسعه و تجدید ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط مترو است، گفت: در مصوبات و آیین نامههای اجرایی قانون هوای پاک، حمایت دولت در توسعه و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین توسعه خطوط مترو تصریح شده است.
وی ادامه داد: تامین اعتبارات لازم برای توسعه، بهبود و ساماندهی ناوگان حمل و نقل همگانی از محل صرفه جویی سوخت، تنظیم سیاستهای بخش حمل و نقل همگانی شهری برای دستیابی به سهم ۷۵ درصدی حمل ونقل عمومی از کل سفرهای شهری، حمایت مالی دولت برای تامین تجهیزات و خرید واگن مترو از جمله این موارد هستند.
انصاری درباره اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در جهت کاهش آلودگی هوا گفت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن پیگیری اقدامات بخشهای مرتبط در داخل مجموعه مدیریت شهری در حوزه آلودگی هوا، طی سال جاری با راهاندازی گشت و پایش محیط زیست شهرداری موارد آلاینده شهری را شناسایی و به اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام می کند.
رییس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: نباید فراموش کرد که در حوزه قانونی آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست بهعنوان نهاد نظارتی برای جلوگیری و انتشار آلایندهها از منابع ثابت و متحرک و انجام اقدامات بازدارنده دارای اختیار است و میتواند اخطاریه صادر یا از فعالیت واحدهای آلاینده ممانعت کند.
انصاری در پایان صحبتهای خود تصریح کرد: در اولویت قرار گرفتن اجرای بندبند مصوبات لازم الاجرای کاهش آلودگی هوا برای بهبود و توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی و پرهیز از هرگونه سیاستی که منجربه بارگذاری بیشتر صنعت و جمعیت در تهران و شهرهای اطراف و یا ایجاد جذابیت برای جذب بیشتر جمعیت شود می تواند تا حد زیادی از افزایش روزهای ناسالم در فصول سرد سال جلوگیری کند.