تجارت نیوز: رئیس اتحادیه لوازم خانگی میگوید: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم برخی از واحدهای صنفی لوازم خانگی را به مردم اقساطی میفروشند. برخی از کسبه به دلیل گرانیها ورشکست شدند.
وضعیت بازار لوازم خانگی سوت و کور است. به دلیل افزایش یکباره قیمت لوازم خانگی تقاضا برای خرید این کالاها آنقدر کاهش یافته است که کسبه را مجبور به فروش قسطی لوازم خانگی کرده است. به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم برخی از واحدهای صنفی لوازم خانگی را اقساطی میفروشند. برخیهای دیگر به دلیل گرانی کالاها ورشکست شدند.
اکبر پازوکی معتقد است که چنانچه وضعیت بازار لوازم خانگی راکد و این رویه ادامهدار باشد بیکاری افزایش و روند تعطیلی فروشگاههای لوازم خانگی بیشتر میشود.
در گذشته وضعیت بازار لوازم خانگی آنقدر آرام بود که کسبه اجناس مورد نیاز را شرایطی یا اقساطی به مردم میفروختند. عدهای هم بودند که جهیزیه فرزندانشان را از کاسب محل بلند مدت اقساطی میخریدند اما در دو سال اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز و تاثیر آن در صنعت لوازم خانگی نمایندگیها یا بنگاههای لوازم خانگی حاضر نبودند اجناس را اقساطی به متقاضیان عرضه کنند؛ این در حالی است که « فروش اقساطی لوازم خانگی» دوباره باب شده است.
چگونه قیمت لوازم خانگی ارزان میشود؟
حتی یک ماه گذشته بود که اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: «قیمت سه قلم لوازم خانگی ایرانی یعنی یک یخچال ساید بای ساید، لباسشویی و ظرفشویی حدود 80 میلیون تومان است، فروشندگان لوازم خانگی آنقدر سرمایه ندارند که بخواهند کالاها را اقساطی به مردم بفروشند.»
حالا رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی صحبتهایش را پس میگیرد.
حال برای اینکه وضعیت بازار لوازم خانگی سامان شود، چه باید کرد؟ رئیس اتحادیه لوازم خانگی پاسخ داد که مواد اولیه برای تولیدکنندگان در کشور وجود دارد اما قیمتها گزاف است. برای برون رفت از این شرایط تولیدکنندگان لوازم خانگی باید به جای یک شیفت کاری سه شیفت کار کنند. با افزایش میزان تولید، عرضه لوازم خانگی به بازار افزایش مییابد و قیمت لوازم خانگی ارزان میشود.
کالای جدید جایگزین کالاهای قدیمی نمیشود
اکبر پازوکی درباره تعطیلی واحدهای صنفی لوازم خانگی گفت: فعالیت در بازار لوازم خانگی فرق دارد. کسانی که 20 ساله در این صنف فعالیت دارند یک شبه اعتبارشان را جمع نمیکنند تا از این صنف خارج شوند. صنف بازار لوازم خانگی مثل بقالی نیست که افراد یک روز چیپس و پفک بفروشند و بار دیگر کالای دیگر خرید و فروش کنند.
او اظهار کرد: متاسفانه قیمت کالاها انقدر گران شده است که واحدهای صنفی هم نمیتوانند کالاهای جدید را جایگزین کالاهای قدیمی کنند.