جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 25 مرداد 1399     
صبوری دیلمی خبر داد
خیابان استادمعین و تغییر نگرش در احداث معابر

 به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز،معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران احداث معبر جنوبی خیابان استادمعین را نقطه عطف تغییر نگرش در احداث معابر دانست.

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: خیابان کامل معبری است که در آن برای تمام موارد بهره برداری از قبیل جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی، برخورداری از مسیر‌های مجزای کندرو و تندرو، مسیر دوچرخه‌سواری و مسیر پیاده‌راه فکری شده باشد و ادامه جنوبی بلوار استادمعین از تمام این ویژگی‌ها برخوردار است.
 
وی افزود: شهروندان ساکن در محلات سی متری جی و استادمعین بیش از ۶۰ سال منتظر گشایش این معبر بودند تا این محل از بن بست ترافیکی خارج شود. از این پس ساکنان این محلات که با بن بستی به نام پادگان جی مواجه بودند، می‌توانند با استفاده از بلوار استادمعین جنوبی از میانه این پادگان عبور کنند و به شمالی‌ترین نقطه بلوار استادمعین و بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری دسترسی داشته باشند.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: طرح ساخت بلوار استادمعین جنوبی از سال ۱۳۹۳ آغاز، اما پس از مدت کوتاهی متوقف شد. نهایی شدن توافق‌ها با ارتش به عنوان مالک اصلی پادگان جی علت عمده توقف عملیات اجرایی بود. از سال ۱۳۹۷ اجرای طرح از سرگرفته شد و همزمان با ارتش جمهوری اسلامی توافق شد تا عملیات عمرانی در فضای داخلی پادگان ادامه یابد و دیوار‌ها پس از قطعی شدن توافق ها، برداشته شود. سرانجام توافق‌های لازم با ارتش به مرحله نهایی رسید و در هفته‌ای که گذشت بلوار استاد معین جنوبی وارد مسیر‌های شریانی منطقه ۹ شد.
 
وی افزود: یکی از نکات مهم ساخت بلوار استادمعین جنوبی، اجرای این معبر با رویکردی نوین است و دلیل آن هم وجودبافت متراکم در مناطق ۹ و ۱۰ و کمبود پارک و فضای سبز است. ۷ ماه قبل پروژه زیرگذر استادمعین به صورت یکطرفه افتتاح شد. زیرا برای دوطرفه شدن آن باید تمهیدات لازم در بخش جنوبی خیابان لحاظ می‌شد. در نهایت با بهره‌برداری از این خیابان ۸۷۵ متری، ملاحظات مورد نظر تکمیل شده و همزمان با بهره‌برداری از آن، زیرگذر استادمعین نیز دوطرفه شد.
 
صبوری دیلمی گفت: این معبر ۸۷۵ متری و با عرض ۴۵ متر است. تلاش شد تا این خیابان یک خیابان کامل باشد؛ یعنی به جای یک پیاده‌راه کوچک و باریک، پیاده‌راهی عریض داشته باشد و در کنار آن، مسیر دوچرخه و مبلمان شهری کاملی دیده شود. امروز در دو طرف بلوار استادمعین جنوبی در مجموع چهار خط فضای سبز کاشته شده است که این خیابان را طی ۱۰ سال آینده به یکی از زیباترین معابر شهر تهران مبدل خواهد کرد.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: در کنار بلوار استادمعین جنوبی دو خط دوچرخه‌سواری به طول ۱.۹ کیلومتر ساخته شده و به نورپردازی و مناسب‌سازی برای گذر شهروندان کم توان جسمی نیز توجه شده است. تا این لحظه ۸۰ درصد از ایده‌هایی که باید برای اجرای یک خیابان کامل مدنظر قرار گیرد در بلوار استادمعین جنوبی به اجرا درآمده است؛ بنابراین اقدامات اندکی باقی مانده است تا بتوانیم ادعا کنیم که یک خیابان کامل در منطقه ۹ ساخته شده است.
 
وی گفت: بلوار استاد معین جنوبی به گونه‌ای طراحی شده که امکان ۱.۹ کیلومتر پیاده‌روی بدون هیچ مشکل امنیتی و ترافیکی را برای شهروندان فراهم است، احداث این معبر را می‌توان نقطه عطف تغییر نگرش در احداث معابر دانست؛ رویکردی که تلاش می‌کند فضای خیابان به طور عادلانه بین ماشین و عابر پیاده تقسیم شود، زیرا طی صد سال اخیر هرگاه خیابانی ساخته‌ایم، نگاهمان به افزایش سرعت خودرو و تعداد خودرو‌ها بوده است.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: ادامه مسیر دوچرخه بخش جنوبی بلوار استادمعین تا شمالی‌ترین نقطه بلوار و اتصال به میدان شهید تیموری فراهم و از نکات حائز اهمیت در زیرگذر استاد معین است.
 
در این زیرگذر یک مسیر به عرض ۳ متر درنظر گرفته‌ایم که قرار است برای پیاده‌راه استفاده شود.
 
این بخش با شیشه از بخش سواره‌رو جدا می‌شود و به لحاظ تهویه نیز مناسب و مطلوب خواهد بود.
 
وی با اشاره به نقطه نظر وزارت میراث فرهنگی در خصوص پل عابر پیاده روی خیابان آزادی در تقاطع بلوار استادمعین که سبب برهم خوردن منظر میدان آزادی شده است، گفت: تلاش می‌کنیم تا این پل جمع شود و عبور پیاده از عرض خیابان آزادی توسط زیرگذر انجام گیرد؛ زیرگذری که قابلیت دسترسی به ایستگاه بی‌آرتی میانه خیابان آزادی را نیز داشته باشد.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره قرار دادن چراغ‌های مخصوص عابر پیاده در خیابان استاد معین افزود: امروز در دنیا از مدل ساخت پل‌های عابر پیاده عبور کرده و به این نتیجه رسیده اند که باید فرهنگ عبور از عرض خیابان را افزایش داد و با استفاده از چراغ‌های مخصوص عابر پیاده، سرعت خودرو‌ها را پائین آورده و اجازه تردد به عابر پیاده داد.
 
وی درباره هزینه ساخت این بخش از خیابان استاد معین گفت: هنوز صورت وضعیت قطعی قرارداد‌ها به دست ما نرسیده است، اما رفع معارضات ملکی و ساخت خیابان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه در پی داشته است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: