جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 28 تير 1399     
دولت هزینه حضور در پایتخت را بپردازد

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز،رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خواستار حمایت بیشتر دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی شد.

 مجید فراهانی با حضور درنشست "بررسی مطالبات مدیریت شهری تهران از دولت در حوزه حمل و نقل شهر "با بیان اینکه مسئله حمل و نقل شهری اساس شهر است و مهم ترین مطالبه امروز مردم تهران در مدیریت ملی و محلی رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا است و ۸۰ درصد مطالبات مردم تهران را تشکیل می دهد، گفت: در این ایام کرونایی که تجمع مردم در فضای حمل و نقلی مترو و اتوبوس و تاکسی باعث شیوع بیشتر می شود بدیهی است حمل و نقل مدرن و آسان می تواند از ابتلای بیشتر جلوگیری کند. 
 
وی با بیان اینکه در گذشته مسئولیت حمل و نقل بر عهده دولت بوده است و در اختیار شهرداری نبود و وزارت کشور توسعه حمل و نقل شهری را بر عهده گرفت، افزود: با تصمیمی که گرفته شد بنا شد مدیریت خط متروی تهران به شهرداری تهران واگذار شود و دولت بر همین اساس قول داد که نیمی از سهم خود را در خصوص تکالیف قانونی اش برای هزینه ایجاد و احداث سامانه های ریلی بپردازد. بر همین اساس دولت مکلف بود ۵۰ درصد هزینه های توسعه مترو را بپردازد و همچنین در خصوص بلیت مترو هم برای اینکه نحوه استفاده مردم گسترش پیدا کند بنا شد یک سوم آن را مردم و یک سوم را دولت و بقیه را شهرداری بپردازد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که دولت در تکلیف قانونی خود برای احداث سامانه ریلی تنها ۳ درصد سهم خود را از سال ۹۶ تا ۹۸ پرداخت کرده است.
 
وی گفت: در این سال ها ۶۰۰۰ میلیارد تومان سهم قانونی دولت بوده است و دولت تا کنون ۱۶۶ میلیارد تومان را پرداخت کرده است که این امر سبب کند شدن حرکت مترو شده است و متاسفانه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت خود تنها ۶۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته اما ۱ ریال هم تا کنون از این اعتبار پرداخت نشده است. 
 
فراهانی با اشاره به اینکه طبق بند ۷ تصویب نامه هیات وزیران در سال ۷۹ تاکید می کند از کل قیمت بلیت هر سفر شهروندان باید یک سوم شهرداری، دولت و مردم پرداخت کنند، گفت: اما دولت سهم را به موقع پرداخت نمی کند و ما هر سال در قالب تبصره بودجه، شهرداری را مکلف می کنیم که دولت سهم خود را پرداخت کند و از دولت سهم خود را پیگیری کند. شهرداری پیگیری انجام می دهد و به نتیجه نمی رسد و به همین دلیل هر ساله برای شهرداری تهران جهت جبران کسری هزینه های شرکت بهره برداری مترو معادل حدود ۵۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار گذاشتیم و جهت کسری شرکت واحد اتوبوسرانی ۴۹۵۰ میلیارد ریال در قالب بودجه ۹۹ کنار گذاشتیم و به عبارتی ساده تر شورا نه تنها بودجه لازم را برای اتوبوسرانی و مترو پرداخت می کند بلکه پول دولت را هم پرداخت می کند.
 
فراهانی بابیان اینکه شهرداری تهران در بحث توسعه مترو تکالیفی دارد اما به دلیل انباشت بدهی های گذشته که ۲۴ هزار میلیارد تومان تا الان سر رسید بدهی مترو به بانک های مختلف است و هزینه بالای توسعه مترو و مشکلات مالی که وجود دارد، سرعتش کند شده و عملا بزرگترین چالش شهرداری تهران تامین هزینه های حمل و نقل است، تصریح کرد: ظرفیت هایی در این خصوص داریم. ظرفیت های مالی در هر یک از سه بخش اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو را داریم و شهرداری را مکلف کردیم که از آن استفاده کند.
 
فراهانی با اشاره به دیگر ظرفیت های مالی مترو گفت: تامین مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع های ایستگاهی نکته دیگری است. بر اساس مصوبات شورای شهر تهران شرکت مترو می تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل توسعه مجتمع های ایستگاهی تامین کند. 
 
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: مجموعا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این محل تامین خواهد شد و پیگیری انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برای سال ۹۸ و پیگیری اخذ مجوز برای ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن برای سال ۹۹ از دیگر مواردی بوده که در سال ۱۴۰۰ محقق می شود. انتشار اوراق مشارکت مهم ترین روش هایی است که شهرداری تهران و شورا دنبال می کند.
 
وی با بیان اینکه تامین ۷۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره بودجه و ستاد تامین ناوگان از دیگر موارد است، گفت: دولت متعهد است با تکلیفی که مجلس در اختیارش قرار داده مجموعا ۷۰۰ میلیارد تومان امسال از محل ستاد جهش تولید، پرداخت کند. 
 
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با در نظر گرفتن اعتبار مصوب شهرداری تهران برای مترو ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای امسال محقق خواهد شد که این پول برای توسعه خط ۶ و ۷ و ۳ متروی شهری محقق خواهد شد.
 
فراهانی با اشاره به تامین اتوبوس برقی و ال آر تی و تامین بودجه در این رابطه گفت: مسئله اتوبوس مهم است. در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش بینی شده بود که تا انتهای سال گذشته شهر تهران ۹۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد و در حال حاضر اتوبوسرانی ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که ۵۰۰ دستگاه آن هم در پارکینگ ها به دلیل مشکلات فنی وجود دارد و تهران در حال حاضر با ۵۰۰۰ اتوبوس و نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است.
 
فراهانی با بیان اینکه عمر متوسط اتوبوس های تهران چیزی حدود ۱۰ سال است. برخی از آنان بیشتر و برخی کمتر است، ادامه داد: اتوبوسی که شبانه روز کار می کند برای عمر ۱۰ سال ببینید چقدر فرسوده می شوند. 
 
وی با اشاره به تأمین اتوبوس های ال آر تی در شورای پنجم گفت: در حال حاضر در برنامه امسال مصوب شورا است که تهران خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق ۶۴ دستگاه اتوبوس موجود و راه اندازی تاسیسات و سیستم های مشخص، داشته باشد تا به صورت پایلوت انجام دهیم و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری صورت گیرد البته پیش بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد یعنی ۳۰۰ دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و ۱۶۵۰ دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تامین شود. 
 
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: پیگیری نوسازی ۱۶۵۰ دستگاه اتوبوس از محل ظرفیت های مصوبه جایگزینی و نوسازی ناوگان درون شهری شورای اقتصاد است که از محل ظرفیت های بند ب ماده ۱۲ قانون صورت می گیرد و ۳۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که در حقیقت پیش بینی شده است و مجموعا ۷۵۵میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران در بودجه سال گذشته رامصوب کردیم و پیش بینی شد ۲۱۰ میلیارد تومان از این پول محقق شود.
 
 
احداث خط ۱۰ مترو تهران به زودی
 
رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت: تاکید ما همچنان این است که موضوعات شهری را در حوزه حمل و نقل و ترافیک پیگیری کنیم و خط ۶ و ۷ مترو در ابتدای شورای پنجم فقط به صورت عبوری بود و هیچ تمهیداتی برای آن در نظر گرفته نشده بود. بلافاصله تصمیم به تعطیلی آن شد و خوشبختانه بحث های آن صورت گرفت و بخشی از خط ۶ و ۷ بعد از تمهیدات لازم راه اندازی شد. 
 
فراهانی با اشاره به توسعه خطوط مترو اظهار کرد: پیش بینی شده خط ۶ با ۸ ایستگاه و ۷ کیلومتر جدید از تربیت مدرس تا ستاری بتواند توسعه و تکمیل پیدا کند. خط ۷ هم ۳ ایستگاه در نیمه اول و ۴ ایستگاه در نیمه دوم سال تکمیل می شود و خط سه که بهره برداری از ایستگاه اقدسیه است تکمیل شود مشکلی بابت تامین نداریم و خط ۱۰ هم احداث خواهد شد و آغاز خط ۱۰ را خواهیم داشت؛ اما مشکل اصلی ما تامین واگن است و دولت متعهد شده ۶۰۰ دستگاه واگن را تامین کند.
 
فراهانی با اشاره به لزوم حمایت دولت در زمینه توسعه مترو گفت: تقاضای ما از دولت این است که تأمین ۶۳۰ واگن را قرار داد ببندند که بعد از قرار داد ۱۵ ماه بعد به دست ما می رسد و همچنین پیش پرداخت خرید ۱۵۵ واگن با استفاده از منابع شهردرای انجام شود. تقاضای ما همراهی بیشتر دولت برای حل مشکل شهری است چرا که اگر تهران امروز پایتخت است، شهروندان تهرانی هزینه مختلفی به واسطه پایتخت می دهند و دولت به واسطه حضورش در تهران زیر ساخت ها را استفاده می کند، باید هزینه حضورش در تهران را بپردازد و برای توسعه و حل مشکلات تهران اهتمام داشته باشد.
فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: تهران ویترین کل کشور است و اگر تهران توسعه یافته باشد دولت می تواند با تسریع کارها، فعالیت های خود را هم به سرانجام برساند و تقاضای ما از دولت اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی است همچنان که مدیریت شهری مسئله توسعه حمل نقل را در دستور کار دارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: