جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 3 اسفند 1398     
رجایی: مردم با انتخابات قهر نکردند

 غلامعلی رجایی فعال سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد با عنوان مردم با انتخابات قهر نکردند نوشت: انتخابات ‏دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته برگزار شد و باز هم مردم ‏در این عرصه حضور پیدا کرده و نشان دادند که با صندوق‌های رای قهر نکرده‌اند.

هر چند در مورد کیفیت و کمیت برگزاری ‏انتخابات و آرای مردم بیان چند نکته ضروری است. اول اینکه به هر حال دست به دست شدن قدرت بخشی از دموکراسی و تحقق ‏آن است. ‏

اگرچه نقش شورای نگهبان در گرفتن فرصت رقابت از اصلاح‌طلبان به عنوان اتفاقی که باعث شد آن‌ها پیش از برگزاری انتخابات ‏عرصه رقابت و انتخابات را واگذار کنند، نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع نظارت شورای نگهبان در این دوره باعث شد، ‏اصلاح‌طلبان عملا از حضور چهره‌های شاخص محروم شوند. البته معدودی از نمایندگان فعلی مجلس پس از فرآیندی بالاخره تایید ‏صلاحیت شدند، اما به خصوص در شهرستان‌ها امکان رقابت اندک یا اساسا وجود نداشت. بنابراین اگرچه برای بالانس قدرت باید ‏چرخش و دست به دست شدن را بپذیریم، اما در این دوره نقش شورای نگهبان در به مرخصی اجباری فرستادن اصلاح‌طلبان ‏انکارناپذیر است. نکته دومی که در مورد انتخابات و آرا باید درنظر گرفت این است که مردم با وجود تمام گلایه‌ها، شکایت‌ها و ‏ناراحتی‌هایی که از وضعیت بد معیشتی و اقتصادی داشتند با وجود همه نقد‌هایی که به مجلس، دولت و سایر نهاد‌های تصمیم‌گیر ‏داشتند و با وجود همه کمی‌ها و کاستی‌ها باز هم با صندوق رای قهر نکردند.

به نظر می‌رسد که مردم به این استراتژی باور پیدا ‏کرده‌اند که پشت کردن به صندوق رای و قهر کردن با آن راه به جایی نمی‌برد. اگرچه نمی‌توان نادیده گرفت که کاهش اجباری ‏حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات که منجر به اعتراض بسیاری از چهره‌های منتسب به این جریان شد قطعا در کمیت آرا ‏تاثیری بسزا بر جا گذاشت و اگر دست اصلاح‌طلبان در ارایه لیست باز بود قطعا مشارکت بیشتری را شاهد بودیم، اما متاسفانه ‏شورای نگهبان با این نوع نظارت به پدیده‌ای دموکراتیک، چون انتخابات ضربه وارد کرد. نکته سوم که به نظر می‌رسد در موسم ‏انتخابات همواره بر تایید صلاحیت‌ها اثرگذار بوده، بازه زمانی بررسی صلاحیت‌هاست.

در این مدت شاهد بودیم پس از اتمام ‏بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، برخی با اعتراض‌ها و رایزنی‌هایی تایید صلاحیت شدند. شاید بهتر است قانون‌گذاران ‏بالاخره پس از ۱۱ دوره برگزاری فرآیند انتخابات، تغییری در بازه زمانی بررسی صلاحیت‌ها که بسیار در انتخابات تاثیرگذار ‏است، ایجاد کنند. اینکه در بازه زمانی کوتاه، صلاحیت ده‌ها هزار کاندیدا بررسی می‌شود عملا هم کار را برای شورای نگهبان ‏دشوار می‌کند و هم ممکن است باعث اختلال در این فرآیند شود.

کما اینکه شاهد بودیم چند کاندیدا لحظه آخر تایید صلاحیت شدند ‏اما دیگر برای ارتباط گرفتن با مردم حوزه انتخابیه که ممکن است شامل چند شهر و ده‌ها روستا شود، دیر شده بود و این کاندیدا‌ها ‏نیز همچنان از حضور در رقابت انتخاباتی بی‌بهره ماندند. به هر روی با وجود همه کمی‌ها و کاستی‌ها رویکرد مردم، رویکردی ‏معقول بود. مردم نشان دادند به این آگاهی دست پیدا کرده‌اند که به رغم همه ناملایمتی‌ها و ناکامی‌ها معتقدند که راه توسعه و ‏پیشرفت از صندوق‌های رای می‌گذرد و نباید با آن قهر کرد. در عین حال همین انتخابات هم با برخورد معقولانه مسوولان ‏می‌توانست، شکوه و جلال بیشتری داشته باشد. ‏




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: