جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 2 اسفند 1393     
مدل های شهرسازی باید ایرانی اسلامی و بوم آورد باشند

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ،رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران همزمان با برگزاری دومین جشنواره اختراعات و ابتکارات تهران با تاکید بر "فرهنگ خلاقیت و کارآفرینی؛ موتور محرک اقتصاد مقاومتی" در حوزه ای مختلف شهری یادآور شد: شهرسازی و معماری در شرایط فعلی نیازمند خلاقیت و کارآفرینی  و بومی سازی در حوزه سیما و منظر شهری است.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت پیوند حوزه های آکادمیک شهرسازی و معماری با بدنه اجرایی و عملیاتی این حوزه تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما  در زمینه تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری ناهمگونی میان مدل های اجرایی و عملیاتی با مباحث تئوریک بدون در نظر گرفتن شرایط بومی کشورمان است.

سالاری یادآور شد: شهرهای ما در دوره بازسازی و بعضا نوسازی قرار دارند که در این دوره به شدت از هویت اصیل و بومی خود به دور افتاده اند. بنابراین پیوند میان محافل دانشگاهی و حوزه های اجرایی در زمینه شهرسازی و معماری بسیار کمک خواهد کرد که با بهره گیری از تکنولوژی ها و طراحی های نوین و درهم آمیختنشان با مصالح و فرهنگ بومی اصالت و هویت را به شهرهایمان برگردانیم.

 وی برگزاری جشنواره ها و همایش ها را در زمینه خلاقیت پروری و نوآوری ها و اختراعات در این حوزه ضروری دانست اما اظهار داشت مشکلی که در این برنامه ها شاهد هستیم این است که متاسفانه اعم موضوعات مطرح شده در این جشنواره ها و همایش ها تئوریک است. آن هم از جنس مبانی نظری و تئوری که مدل های عملیاتی آنها ارائه نشده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای نمونه در بحث سیما و منظر شهری که کمیسیون شهرسازی شورا به شدت پیگیر عملیاتی شدن  سیما و منظر شهرسازی ایرانی اسلامی است و همه صاحب نظران و اساتید بر روی آن نظر دارند که چرا ساختمانهای ما اصالت ایرانی و اسلامی ندارند و ناهنجاری بر آنها حاکم است.

اما همین صاحبنظران مرجعی را به عنوان پیش دستی ارائه ندادند که این قواعد و ضوابط تئوریک و آکادمیک به صورت عملیاتی اجرا شوند .

یکی دیگر از موضوعات  در حوزه ماموریت های شهرسازی و معماری محتویات آموزشی است که اکثرا"  مبانی مراجع تئوریک غربی و مکاتب غیر ایرانی و اسلامی است.

سالاری در ادامه تاکید کرد تا زمانی که مبانی نظری و تئوریک منطبق بر پیشینه معماری ایرانی و اسلامی و شهرسازی بوم آورد نباشد جوابگو نیست . باید چنین موضوعاتی در همایش ها و جشنواره ها به صورت عملیاتی ارئه شوند.

امیر محمد معززی مهرطهران، دبیر علمی دومین جشنواره اختراعات و ابتکارات تهران، نیز  اعلام کرد: تا کنون  206 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند.

وی با اشاره به فرآیند داوری آثار که در دو مرحله صورت می گیرد بیان کرد: آثار ارسالی براساس فرم الف  مورد داوری قرار گرفتند که از میان 274 ثبت نام کننده در جشنواره 206 اثر پذیرفته و موفق به اخذ مجوز ورود به مرحله دوم داوری شدند.

معززی همچنین افزود:این جشنواره از تاریخ ششم الی نهم اسفند در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران( بوستان گفتگو) برگزار می شود و  آثار راه یافته به دور دوم با حضور اعضای محترم کمیته داوران در هر غرفه و رؤیت آثار، مستندات اثر و توضیحات صاحبان اثر انجام می پذیرد.

گفتنی است دومین جشنواره اختراعات و ابتکارات تهران با شعار "فرهنگ خلاقیت و کارآفرینی؛ موتور محرک اقتصاد مقاومتی" برگزار می شود و کلیه حقوق جشنواره متعلق به شرکت تعاونی مبتکران می باشد و مرکزعلمی کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی شهرداری تهران برگزار کننده دومین دوره جشنواره است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: