به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: از ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران، سه هزار و ۵۰۰ دستگاه آن فرسوده است.
پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که باید سه هزار دستگاه برای کسری ناوگان فعلی تأمین شود.
وی گفت: مهمترین موضوعهای ترافیکی مورد راهنمایی و رفع ابهام شهروندان در تماس با سامانه ۱۸۸۸ در ۸ ماهه اول سال ۹۸، راجع به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: تأخیر اتوبوس بخش خصوصی با ۳ هزار و ۶۳۱ تماس، عملکرد نامناسب راننده اتوبوس خصوصی با هزار و ۴۰۴ تماس، کمبود اتوبوس بخش خصوصی با هزار و ۱۴ تماس، برخورد نامناسب با مسافر در اتوبوس خصوصی با ۸۵۸ تماس، تأخیر اتوبوس عمومی با ۶۸۳ تماس، ایستگاههای اتوبوس خصوصی با ۶۲۹ تماس و فرسوده و خراب بودن اتوبوس خصوصی با ۵۳۲ تماس جزو راهنمایی و ابهامات شهروندان بودهاند.
سنندجی گفت: براساس آمار منتشر شده، در ۸ ماه اول امسال نسبت به پارسال، برخورد مسافر ۳۱ درصد، تأخیر اتوبوس بخش خصوصی ۸۰ درصد و برخورد مسافر در اتوبوس نیز ۵۷ درصد کاهش داشته است.
سنندجی افزود: ناوگان اتوبوسرانی مسئولیت جابجایی سه میلیون جمعیت به صورت روزانه را برعهده دارد؛ یعنی رانندگان شرکت واحد در روز با سه میلیون شهروند ارتباط چشمی و بعضاً مستقیم دارند.
وی گفت: مسافر اتوبوس نسبت به مسافر مترو با راننده ارتباط بیشتری دارد، چراکه در مترو کسی راهور قطار را نمیبیند، در نتیجه رفتار و حرکات رانندگان اتوبوسرانی زیر ذره بین شهروندان قرار دارد.
سنندجی ادامه داد: گاهی اوقات فشار کار و مشکلاتی که همکارانم در بخش خصوصی با آن مواجه هستند موجب ایجاد چنین برخوردهایی میشود که صد البته نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد.
اگر از راننده اتوبوس تخلفی سر بزند با آموزش و برگزاری جلساتی تحت عنوان جلسات رسیدگی به تنبیهات، شرایطی فراهم میشود که به صورت تقریبی دیگر آن راننده تخلف خود را تکرار نمیکند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: کلیه رانندگانی که وارد بخش حوزه حمل و نقل میشوند باید در دانشگاه خواجه نصیر ۱۸ ساعت کلاسهای تئوری و ۴ ساعت کلاسهای شبیه ساز را بگذرانند، این آموزشها هر دو سال یکبار تکرار و بروشورهای آموزشی میان رانندگان توزیع میشود.
سنندجی در مورد علت برخورد مسافران و رانندگان، اظهار داشت: یکی از دلایل مهمی که موجب این اتفاق به خصوص در بخش خصوصی میشود، نبود محافظ جداکننده راننده از مسافران است.
وی گفت: در بخش اتوبوسهای تندرو ارتباط راننده با مسافران به علت محافظ محدود است، در اتوبوسهای بخش خصوصی بیشترین مشکل بر سر پرداخت هزینه است، در اتوبوسهای تندرو مسافر قبل از ورود به ایستگاه با کارت هزینه خود را پرداخت میکند، اما در بخش خصوصی مسافر بعد از پیاده شدن از اتوبوس باید کارت خود را بزند.
سنندجی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از افزایش نرخ قیمت بنزین آمار مسافران در حوزه اتوبوسرانی افزایش پیدا کرده یا نه، توضیح داد: باید کمی تأمل کرد تا آمارها تجزیه و تحلیل شوند، اما در خطوط ۱، ۲، ۴ و ۷ افزایش مسافر به طور کامل محسوس است.