به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: یک بال پرواز برنامه های ترافیکی - پلیس راهور و یک بال دیگر آن، مدیریت شهری است و همکاری و هماهنگی کاربردی و میدانی و تشریک مساعی این دو بخش ضامن موفقیت در این برنامه هاست.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: برای سال 93 در حوزه حمل و نقل و ترافیک 11 راهبرد داریم که البته آن را در برنامه 5 ساله ترافیک تهران که امسال سال اول اجرای آن است، مد نظر قرار داده¬ایم.
وی با اعلام این که راهبرد ابتدایی توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی به عنوان روشی مطمئن برای آمد و شدهای شهری است، تأکید کرد: تکمیل شبکه یکپارچه حمل و نقل عمومی در قالب یک مدل هماهنگ، مکمل و در دسترس است و مدیریت هوشمند ترافیک و استفاده از ابزارهای مکانیزه به جای روش های ابتدایی و سنتی در اداره ترافیک، برنامه های بعدی است.
ارتقای فرهنگ ترافیک محور کلیدی برنامه های حمل و نقلی است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که اصلاح و بهبود ساختار حمل و نقل از ساختارهای درون سازمانی تا ساختارهای برون سازمانی متناسب با مأموریت ها دیگر راهبرد پیش بینی شده است، اظهار کرد: سازگاری حمل و نقل با محیط زیست با توجه به این که محیط زیست شهر تهران به شدت آسیب دیده و به مثابه یک بیمار جدی نیاز درمان اساسی است، برنامه بعدی است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که انسان محور نمودن نظام حمل و نقل و این که شهر را به جای آن که برای حرکت خودروها طراحی کنیم، برای زندگی انسان ها مناسب سازی نماییم محور بعدی است، تصریح کرد: بدون تردید بین این که شهر جولانگاه خودروها باشد یا محل زندگی مردم و آرامش شهروندان، گزینه دوم را انتخاب می کنیم.
وی با تأکید بر این که مدیریت تقاضای سفر به جای نگاه عرضه محور و افزایش ایمنی معابر شهری و تأمین ایمنی شهروندان و بهره وری مناسب از شبکه معابر دیگر راهبردهای پیش بینی شده است، اظهار کرد: ارتقای فرهنگ ترافیک به عنوان محوری کلیدی در جهت تغییر رفتارهای ترافیکی برنامه بعدی است و مادام که این رفتارها حاکم باشد، راه به جایی نخواهیم بود.
فعالیت های حمل و نقلی به مردم سپرده می شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این که ساماندهی حمل و نقل بار در تهران با استناد به ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت از دیگر راهبردهای مورد نظر است، اظهار کرد: نهایتاً مشارکت مردم در فعالیت های حمل و نقلی و سپردن کارها به مردم ضمن حفظ نقش حمایتی مدیریت شهری آخرین راهبرد از راهبردهای حمل و نقلی 11 گانه است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که سهم 1/56 درصدی از جا به جایی با حمل و نقل عمومی در سال 92 را به 4/60 درصد در سال 93 می رسانیم، تصریح کرد: به این منظور تا پایان سال جاری سهم مترو را از 8/13 درصد به 4/16 درصد و سهم اتوبوسرانی و مینی بوسرانی را از 20 درصد به 2/22 درصد می رسانیم.
وی در پایان با تأکید بر این که در تاکسیرانی باید به تدریج برنامه-های انقباضی را آغاز کنیم چرا که 78 هزار دستگاه تاکسی، 80 هزار دستگاه آژانس و 40 هزار مسافربر شخصی یعنی حدود 200 هزار وسیله نقلیه مسافربر سبک در یک شهر معنا ندارد، خاطرنشان کرد: نسبت به توسعه خطوط موجود و اجرای خطوط جدید و توسعه شبکه مترو با تلاش زایدالوصف اقدام می کنیم.