جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 27 بهمن 1393     
تأثیرات منفی سموم کشاورزی بر بافت گیاهی

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: استفاده بیش از حد سموم کشاورزی برای دفع آفات گیاهی، موجب سمی شدن بافت گیاه و گل و میوه آن می‌شود.

 محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره تأثیر استفاده نادرست از کودهای شیمیایی در مزارع کشاورزی اظهار کرد: کودهای شیمیایی از فناوری‌های جدید در صنعت کشاورزی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است و با بکارگیری صحیح این کودها می‌توان به محصولات ارگانیک دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: در  حال حاضر به علت عدم آگاهی کشاورزان از نحوه استفاده کودهای شیمیایی، حالت فیزیکی و طبیعی خاک از بین می‌رود به طوری که فضاهای بین خاکی با استفاده بیش از حد کودها، بسته می‌شود و اکسیژن لازم به خاک نمی‌رسد.

حقانی تأکید کرد: آموزش لازم به کشاورزان در خصوص استفاده به میزان لازم از کودهای شیمیایی می‌تواند در بهره‌برداری صحیح از زمین‌های کشاورزی و همچنین ثمره ارگانیک موثر باشد چرا که کودهای شیمیایی مشتکل از پتاسیم، ازت و فسفر است و باید به میزان تعیین شده بر زمین‌های زراعی استفاده شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره استفاده بیش از حد سموم کشاورزی برای دفع آفات گیاهان گفت: اگر سموم استفاده شده برای دفع آفات گیاهی بیش از حد بر درختان پاشیده شود وارد بافت گیاهی شده و به طبع به گل و میوه آنها رسوخ می‌کند.

وی ادامه داد: با استفاده انسان از میوه درختان سم وارد بدن شده و باعث مسمومیت می‌شود، اگر چه این مسمومیت به صورت محسوس دیده نمی‌شود اما در نهایت موجب تغییر در روند طبیعی و فیزیولوژیکی داخل بدن انسان می‌شود.

حقانی یادآور شد: در گذشته به جای استفاده از سموم شیمیایی بر گیاهان با روش‌های طبیعی سم ‌پاشی نباتات صورت می‌گرفت به طوری که حشره‌های مفید بر روی درختان می‌نشست و طبق چرخه حیات با آفات گیاهی مقابله می‌کرد که این بهترین راه مبارزه با بیماریهای گیاهی به شمار می‌رفت.

وی در پایان گفت: در حال حاضر شهردار تهران به صورت انحصاری اقدام به پایش محصولات کشاورزی قبل از عرضه به میادین میوه و تره‌بار بار می‌کند که این امر پسندیده‌ای به شمار می‌رود اما متاسفانه آلودگی‌هایی نیز از طریق خاک وارد بافت میوه درختان می‌شود که رسیدگی بر این موضوع وظیفه جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: