جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 25 بهمن 1393     
ساخت نیروگاه درجزایر ۳گانه ایران

مهر: طراحی و احداث واحدهای نیروگاهی در جزایر ایرانی و سواحل حاشیه شمالی خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از سیاست‌های کلان صنعت برق ایران در قالب برنامه پنجم توسعه است.

علاوه بر این طرح دیگری به منظور توسعه همزمان میادین گازی در خلیج فارس و تبدیل گازی به برق به منظور صادرات به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از دیگر برنامه‌های در دست اجرای صنعت برق کشور در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است.

بر این اساس در مدت کمتر از ۶ ماه مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۱۰ واحد جدید نیروگاهی در مجموع با ظرفیت ۱۰ مگاوات و با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی در جزیره ابوموسی به پایان رسید و این نیروگاه جدید برق در دهه فجر رسما افتتاح و در مدار بهره بردای قرار گرفت.

هم اکنون با بهره برداری از این نیروگاه جدید برق  ظرفیت تولید برق ایران در جزیره ابوموسی به ۲۴ مگاوات افزایش یافته كه ۳ برابر ميزان مصرف در ساعات پيك مصرف این جزیره استراتژیک ایران در تنگه هرمز است.

از سوی دیگر مطابق با برنامه‌های تدوین شده احداث واحدهای جدید نیروگاهی در جزایر تنب کوچک و تنب بزرگ ایران در خلیج فارس آغاز شده است که مسئولان توانیر از بهره برداری این واحدهای نیروگاهی تا سه ماه آینده خبر می‌دهند.

علاوه بر ساخت واحدهای جدید نيروگاهی در جزیره ابوموسی، پروژه كابلي كردن شبكه برق این جزیره هم به زودی آغاز خواهد شد که در قالب این اجرای این پروژه برقی قرار است  ۶۰ كيلومتر كابل و ۱۸ دستگاه پست زميني نصب و راه اندازی شود.

همایون حائری مدیرعامل توانیر در مراسم افتتاح نیروگاه جدید برق جزیره ابوموسی با اشاره به تدوین برنامه چشم انداز توسعه صنعت برق در این جزیره ایرانی، گفت: ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور در ابتداي انقلاب ۷ هزار مگاوات بود كه اين ميزان درحال حاضر به بیش از ۷۲ هزار مگاوات افزایش یافته است.

این مقام مسئول ضريب نفوذ برق در كشور را ۹۹.۹ درصد عنوان کرد و افزود: ایران در حالی است یکی از بالاترین ضریب نفوذ برق در شهرها و روستاها را در اختیار دارد که در شرایط فعلی ۱.۵ میلیارد نفر در جهان از نعمت برق و انرژی الکتریکی برخوردار نیستند.

حائری با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های طبیعی طراحی و ساخت نیروگاه های برق بادی و خورشیدی در جزیره ابوموسی، بیان کرد: جزيره ابوموسي با دارا بودن نعمت باد و خورشید، ظرفيت بسيار مناسبي براي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و پاک برخوردار است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: