تسنیم: موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت حمل و نقل ایران نوشت: ایران از نظر صنعت حمل و نقل در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عملکرد ضعیفی دارد. تمام جنبه های اقتصاد و تجارت این کشور از تحریم ها رنج می برند. به علاوه، سطح بالای بروکراسی اداری یک مانع دیگر در مسیر تجارت ازطریق ایران است و زیرساخت های عمومی برای تامین نیازها با مشکل مواجه اند.
بنابراین ایران از نظر شاخص ریسک های حمل و نقل نمره پایین 46.4 از 100 را به خود اختصاص داده است که از این منظر در رتبه سیزدهم 18 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار می گیرد. اما، پتانسیل ارتقاء این نمره وجود دارد، زیرا شبکه حمل و نقل ایران برای تامین نیازهای زنجیره عرضه آن کافی است و این کشور در منطقه ای مناسب برای توسعه یک نقش محوری در ترانزیت کالا بین خاورمیانه و آسیا قرار گرفته است. برداشته شدن تحریم ها که در سال 2013 آغاز شده، به تدریج فرصت هایی را برای سرمایه گذاران در این بازار بزرگ و توسعه نیافته فراهم خواهد کرد.
رشد اقتصاد ایران و در دسترس بودن خدمات حمل و نقل به دلیل تحریم های غرب به شدت محدود شده است. این کشور به دلیل عدم دسترسی به بازارهای غربی، با کاهش میزان صادرات و واردات در سال 2013 مواجه بود. این مسئله همچنین موجب متمایل شدن ایران به سوی آسیا و به خصوص چین شده است. دشواری واردات سوخت نیز منجر به کمبود و افزایش قیمت ها شده و عرضه برق و آب با کمبودهایی مواجه است. اما ما خاطرنشان می کنیم که برداشته شدن تحریم ها چشم انداز رشد اقتصادی ایران را ارتقا خواهد داد و جذابیت این کشور به عنوان مکانی برای سرمایه گذاری بالا خواهد رفت.
بنابراین ایران نمره متعادل 52.6 از 100 از نظر اندازه بازار و عامل خدمات عمومی در زمینه شاخص ریسک های حمل و نقل دریافت می کند که این کشور را در رتبه دوازدهم در بین 18 کشور منطقه قرار می دهد.
این گزارش در ادامه نوشت: شبکه حمل و نقل در ایران در حال حاضر برای تامین نیازهای زنجیره عرضه کشور کافی است و میزان پوشش جاده و راه آهن در کشور مناسب است. بهبود ارتباطات ایران با همسایگانش، پتانسیل این کشور برای توسعه و تبدیل شدن به قطب تجارت بین خاورمیانه و بازارهای آسیایی را افزایش می دهد. اما، تحریم ها تاثیری مختل کننده بر تجارت دریایی و توسعه باربری هوایی داشته است و این بدان معناست که ایران از نظر شبکه حمل و نقل با کسب نمره 50 از 100 در رتبه نهم 18 کشور منطقه قرار گرفته است.
علاوه بر تاثیرات تحریم ها، بار سنگین بروکراسی تجاری موجب شده تا ایران نتواند یک بازار جذاب برای تجارت در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب شود. تشریفات زائد اداری بر صادرات و واردات نیز تاثیرگذار بوده، در حالی که حمل و نقل زمینی ناکافی و متکی بودن این کشور بر انتقال کشتی به کشتی کالا از امارات نیز پروسه انجام فعالیت های تجاری را زمان بر و پرهزینه ساخته است. بنابراین، ایران از نظر فرآینده های تجاری و اداری در زمینه ریسک های حمل و نقل، نمره پایین 36.5 را دریافت می کند که این کشور را در رتبه چهارم از آخر قرار می دهد.
در میان کشورهای منطقه امارات از نظر ریسک های حمل و نقل با نمره 73 در صدر قرار دارد و یمن با نمره 33.1 در رده آخر است.
MENA - Regional Logistics Risks
|
Country
|
Transport Network
|
Trade Procedures and Governance
|
Market Size and Utilities
|
Logistics Risk
|
UAE
|
53.6
|
94.0
|
71.4
|
73.0
|
Occupied Palestine
|
64.4
|
87.9
|
39.7
|
64.0
|
Bahrain
|
57.7
|
62.9
|
70.4
|
63.7
|
Saudi Arabia
|
58.6
|
70.6
|
59.8
|
63.0
|
Oman
|
47.4
|
73.9
|
65.9
|
62.4
|
Qatar
|
52.9
|
64.0
|
66.6
|
61.1
|
Morocco
|
52.9
|
74.5
|
48.3
|
58.6
|
Egypt
|
51.9
|
66.0
|
52.9
|
56.9
|
Jordan
|
53.6
|
68.6
|
42.5
|
54.9
|
Kuwait
|
39.2
|
50.2
|
73.9
|
54.4
|
Tunisia
|
42.9
|
68.0
|
49.5
|
53.5
|
Lebanon
|
47.5
|
58.2
|
54.6
|
53.4
|
Iran
|
50.0
|
36.5
|
52.6
|
46.4
|
Algeria
|
29.0
|
41.0
|
54.6
|
41.5
|
Iraq
|
44.4
|
16.5
|
62.2
|
41.0
|
Libya
|
19.4
|
30.7
|
68.5
|
39.6
|
Syria
|
46.4
|
34.5
|
23.8
|
34.9
|
Yemen
|
12.9
|
46.3
|
40.0
|
33.1
|