جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 بهمن 1393     
کار فرهنگی بدون جوهره دینی به بن بست می خورد

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار پایتخت با حضور در «بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء» شهر مقدس قم، با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت و گو کرد.

در جریان این دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن تبریک دهه مبارک فجر، تصریح کرد: کارهای فرهنگی از همین دهه فجر شروع شده است چرا که کار امام (ره) کار عقلانی است و وقتی امام بالعصر کار عقلانی کرده است، نایبان امام هم باید خلیفه او باشند و کار عقلانی کنند تا جامعه را از جاهیلت نجات دهند. این انقلاب عقلانی است و انقلاب عقلانی هم از هر آدمی ساخته نیست.

 وی در ادامه با بیان اینکه در بیش از 300 آیه یعقلون و یعلمون در قرآن وجود دارد، گفت: بر اساس این آیه ها حتی از عاقل ها و عالم ها کاری ساخته نیست، بلکه آن «قوم یعقلون» هستند و  قوم یعقل نیز غیر از یعقل است. قول یعقل یعنی قائم به علم باشد نه عالم به علم و این یک روح الله می خواهد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نمی توان جامعه را مثل حوزه و دانشگاه کرد، گفت: حوزه و دانشگاه یک روال و توده مردم هم یک روالی دارند اما در پایان روشن نیست که چه کسی برنده است و این در روز حساب معلوم می شود. ممکن است یک روحانی ساده اندیش در یک روستای خیلی دور در روز حساب جلو برود و کسانی که نام و نانی دارند، عقب بیفتند اما در حساب دنیا دانشگاه یک کار، حوزه یک کار و ملت یه کار دارند.

وی خاطر نشان ساخت:  وقتی حوزه در دو مقطع کارش را انجام دهد، مجتهد تربیت می کند؛ مقطع اول تعلیم و مقطع دوم تعلیل است و با گذر از این دو قطع مجتهد تربیت می شود. در دوره تعلیم احکام را به او می گویند وقتی به مرحه فقه استدلالی رسید، علل این ها را می فهمد که چرا چنین چیزی واجب یا حرام است؛ بعد از اینکه تحلیل را پشت سر گذاشت که این پشتوانیه تعلیم بود، مجتهد می شود؛ یعنی حرفی که می زند عالمانه است و سند دار است و با یک دست علم و با یک دست سند در اختیار دارد. همین دو مرحله در دانشگاه ها نیز وجود دارد.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه تاکید کرد: اما توده مردم تعلیم ندارند و به جای آن تبلیغ دارند و تعلیل ندارند و به جای آن تکرار دارند.  اگر این جامعه را بخواهیم بپروانیم با گفتن کار درست نمی شود بلکه این جامعه با عمل صالح رشد پیدا می کند بنابر این عمل نجات بخش جامعه است. اگر حوزوی و دانشگاهی عمل صالح می بیند، تشکر می کند اما اگر توده مردم عمل صالح نبیند به بیراهه می رود.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: به عبارت دیگر حوزوی ها و دانشگاه ها در یک دست تعلیم و و در یک دست تعلیل دارند اما توده مردم در یک دست تبلیغ و در یک دست تکرار دارند. بنابر این  تا طیب و طاهر نباشیم در جامعه رشد پیدا نمی کنیم.

وی یادآور شد: امروز سخن از فضای مجازی است و البته این فضای حقیقت است نه مجاز؛  فضای حقیقت با عمل درک می شود؛ عمل صالح به حدی معطر و دلپذیر است که مومن و کافر آن را می فهمد.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه به موضوعات مربوط به تهران اشاره کرد و گفت:  شهردار یعنی شهردار، اگر قرار باشد دستتان باز باشد مجلس باید مصوبه ای داشته باشد و شما هم ناچارید کلاس علمی داشته باشید.

آیت الله جوادی آملی همچنین به موضوع علوم انسانی دینی اشاره کرد و گفت: الان جلسات مستمر تشکیل می شود اما باید دیدی علوم دینی داریم یا نه در غیر این صورت علوم انسانی تمدن را نمی سازد؛ اول باید ثابت کنیم علم ما دینی است یا غیر دینی و برای اینکه ثابت شود باید این سوال را از جایی بپرسیم که صورت مسئله را جواب دهد .

وی ادامه داد: سمینار و همایشی با طنز در غرب شروع به کار کرد و با مسخره تمام شد و نتیجه گرفتند علم دینی مسخره است. دبیر همایش گفت آیا ما دوچرخه و دوچرخه سواری اسلامی و غیر اسلامی داریم؟ دوچرخه سوار یا کافر است یا مسلمان بنابر این علم نیز علم است ؛ نه غیر اسلامی است نه اسلامی. در آن همایش گفته شد اصلا فیزیک و علم اسلامی مسخره است.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: فیزیک، شیمی، ریاضی، زمین شناسی و ... محدود است و هیچ کدام پاسخ نمی دهند که علم دینی هست یا نه؟ تنها علمی که می تواند جواب دهد فلسفه است. فیزیک و شیمی یک بینش خاص دارد اما فلسفه به همه جهان محدود است.

وی ابراز داشت: با فسلفه می توان ثابت کرد علم غیر دینی نخواهیم داشت، بنابر این کل جهان و دانشگاه ها هر کدام از افعال خدا هستند و فعل دینی می شود از این رو دیگر به سراغ بمب سازی و جنگ جهانی نمی رود.

این مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: الان اکثریت بودجه کشورها صرف آدم کشی است، این همه فقر و فلاکت از یک طرف و  وسایل آدم کشی از یک طرف دیگر وجود دارد بنابر این باید ثابت کنیم علم ما دینی است.

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه تمدن را علوم تجربی می سازند نه علوم انسانی، گفت: وقتی این کارها پیش می رود که انسان دانشگاهیان را با تعلیم و تعلیل و توده مردم را با عمل صالح،  تبلیغ کند و اینگونه جامعه اسلامی می شود. اگر حوزویان و دانشگاهیان را تقویت کنیم، آن جمعیت هم جمع می شوند.

وی ابراز داشت: ما امیدوار هستیم و نه باید بیراهه برویم و نه راه کسی را بگیریم؛ به این ترتیب کشور تامین می شود و مردم هم همین می خواهند.

آیت الله جوادی آملی در پایان با اشاره به خدمات و فعالیت های شهرداری تهران، گفت: انشالله خدمات روز افزون شود و  مقبول باشد؛ خدا را نیز شاکر باشید که این کارهای خیر به دست شما انجام شده است.

قالیباف: کار فرهنگی بدون جوهره دینی به بن بست می خورد

 محمد باقر قالیباف نیز طی سخنانی در این دیدار ضمن تبریک دهه مبارک فجر، ابراز داشت: نگاه مردم ما به شهرداری ها انجام کارهای خدماتی است اما در این دوره تلاش کردیم تا در حوزه فرهنگی و اجتماعی اقدامات جدی را انجام دهیم.  البته در یک دوره دیگری هم در شهرداری تلاش شد که شهرداری غیر از کارخدماتی به کار فرهنگی بپردازد اما  برآورد من این است برخاسته از جوهره دینی نبود یا اگر یک نگاه دینی هم بود، در عمل چنین اتفاقی نیفتاد؛ اگر عقلانیتی هم در آن بود شاید بخش هایی عقلانیت ابزاری به کار گرفته شد اما واقعا تلاش ما در این دوره این بود که به کارهای فرهنگی اجتماعی و هنری در شهرداری بپردازیم و به جنبه های تربیتی و آموزشی و سبک زندگی اسلامی و ایرانی وارد شویم.

وی تصریح کرد: در آغاز کار می بایست در حوزه های خدماتی عمرانی و رفاهی برای مردم سنگ تمام می گذاشتیم تا بعدا اگر از کار فرهنگی حرف می زنیم، تاثیر منفی نداشته باشد. بدین ترتیب جامعه احساس نمی کند کارها را انجام دادند و حرف های جدیدی هم دارند.

شهردار تهران تاکید کرد:  باور ما این است که توسعه کالبدی و کارهای زیر ساختی و رفاهی شهر با استانداردهای بقیه شهرهای پیشرفته اروپا همسان و هم وزن است اما آیا در حوزه حمل و نقل، سبک زندگی و فرهنگ ترافیک نیز فرهنگ ما پا به پای پیشرفت کالبدی پیش رفته است؟

قالیباف عنوان کرد: در کار روزمره موضوعات شهری، ترافیک یکی از معضلات است که خود آن آلودگی هوا را ایجاد کرده است. زمانی جامعه می گفت زیر ساخت ها را نداریم اما امروز زیر ساخت ها را داریم و در فرهنگ استفاده و به کار گیری از این زیرساخت ها دچار نقص هستیم .

شهردار تهران در ادامه به ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه های زیرساختی و توسعه کالبدی شهر در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، حمل و نقل عمومی و عمرانی پرداخت و گفت: در شهر به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم بگوییم آماده یک کار فرهنگی جدی و اساسی هستیم تا اگر پیوست های عمرانی لازم دارد، آن ها را انجام دهیم. به عنوان نمونه در منطقه 12 طرح توسعه کالبدی نگذاشتیم بلکه احساس کردیم نیازمند ارتقای کیفیت زندگی با یک رویکرد کاملا فرهنگی و اجتماعی هستیم و صاحب نظران این را دنبال می کنند تا اگر نیاز کالبدی وجود دارد، آن را نیز رفع کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه ما برای این دوره آن است که اولویت کار را متمرکز به موضوعات فرهنگی و تربیتی در شهر کنیم؛ برای این کار هم نیازمند این هستیم که به درون سازمان شهرداری توجه کرده و در کنار آن به شهر و شهروندان در ابعاد مختلف توجه داشته باشیم. به عبارت دیگر از سه عنصر شهر، شهروند و شهرداری الان متمرکز به کارمندان و کارکنان شهرداری و شهروندانمان هستیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع نخبگان و دانشگاه ها، عنوان کرد: علوم انسانی که اساس اسلامی باشد دغدغه همه جامعه علمای بزرگوار و  یک موضوع فکری و اندیشه ای است. در این زمینه مقدمات کار در دو – سه سال گذشته در شهر تهران فراهم شده تا مرکز و محفلی برای اساتید علوم انسانی وجود تشکیل شود. در این مرکز در هر رشته ای، متخصصان نشست های علمی می گذارند و در بخش های مختلف فعالیت می کنند.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت وجود کارهای تبیینی در کنار کارهای فرهنگی و تبلیغاتی برای جوانان تاکید کرد و گفت: این امکان در تهران برای ما آماده است تا در مساجد، فرهنگسراهای و نقاط برجسته شهر، محل هایی را برای عرضه کارهای تبیینی و موضوعات فکر و اندیشه ایجاد کنیم؛ تاکید اول در این حوزه نیز سبک زندگی اسلامی است که در شهر به آن نیازمندیم .

قالیباف همچنین به موضوع هنر اسلامی در شهر اشاره کرد و گفت: انصافا هنر واقعیتی است که در جامعه اثرگذار و ماندگار است و اگر این همان هنر اسلامی باشد، بخش قابل توجهی از حرکت های فرهنگی ما در جامعه انجام می گیرد. در این بخش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ظرفیت و امکان خوبی در اختیار دارد. با همه وجودم باور دارم کارهای فرهنگی اگر جوهره دینی نداشته باشد دیر یا زود به بن بست می رسند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: