ایران: ماجرای مزاحمتهای تلفنی پدیده جدیدی نیست. هرچند با گذشت زمان و بالارفتن فرهنگ استفاده از تلفن و ابداع سیستمهای پیشرفته از جمله نمایش شماره تماس روی دستگاه تلفن، آمار مزاحمتهای تلفنی نیز کمتر شد اما به نظر میرسد هنوز هم عدهای وجود دارند که بنا به دلایل مختلف از ایجاد مزاحمت برای دیگران لذت میبرند.
بیتردید مزاحمت تلفنی امری دردسرساز است اما وقتی این مزاحمت برای مراکز خدماتی و فوریتی از جمله آتشنشانی، اورژانس و پلیس باشد حساسیت موضوع چند برابر شده و آسیبهای بیشتری را نیز شاهد خواهیم بود.
روز گذشته دو خبر عجیب درباره مزاحمت تلفنی منتشر شد که یکی را رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان و دیگری را جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان اعلام کرد. در نخستین خبر دکتر سید محسن مرتضوی از دستگیری یک نوجوان افغانستانی خبر داد که در یک روز ۷۰ بار برای مرکز اورژانس رفسنجان مزاحمت ایجاد کرد اما سرانجام با همکاری عوامل اورژانس رفسنجان و زیر نظر گرفتن کیوسکهای تلفن سطح شهر این فرد تحویل عوامل انتظامی شد.
وی همچنین بیان داشته روزانه نزدیک به ۱۴۰۰ تماس با مرکز اورژانس رفسنجان گرفته میشود که حدود ۴۰۰ مورد آنها و حتی برخی روزها تا نیمی از تماسها مزاحمت تلفنی است.
در خبر دیگری نیز عباسعلی بهدانی فرد -جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان- از دستگیری فردی که 2000 بار برای پلیس ۱۱۰ ایجاد مزاحمت کرده بود خبرداد. وی گفت: این متهم با استفاده از ۶ شماره تلفن مختلف حدود ۲ هزار مرتبه با مرکز فوریتهای پلیسی تماس گرفته که این امر موجب اخلال در مأموریتهای محوله پلیس ۱۱۰ شده است. پس از تلاشهای شبانه روزی و با هماهنگی مقام قضایی، متهم طی یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاه خود دستگیر و پس از بازجویی و اقدامات تکمیلی برای صدور حکم کیفری به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس معرفی شد.