به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که خصوصی سازی صحیح صنعت خودرو با رفع انحصار، موجب رشد و رونق این صنعت و ایجاد میدان دائمی رقابت می شود.
مسعود رضایی درخصوص موانع تحقق خصوصی سازی صنعت خودرو اظهار داشت: از زمانی که کشور تصمیم به کوچک کردن ساختار حکومتی گرفت و طبق اصل 44 واگذاری به بخش خصوصی آغاز شد متاسفانه خصوصی سازی تا حدی با نگاه مثبت دیده نشد و درواقع خصوصی سازی واقعی مد نظر قرار نگرفت؛ درواقع بخش هایی که زیان ده و دارای مشکل بود واگذار شد اما به برخی از بخش ها مانند خودروسازی های ایران خودرو که در اختیار دولت بود به دلیل اینکه منافعی را برای گروه خاصی به همراه داشت اجازه خصوصی سازی مطلق داده نشد و این مساله موجب شد که صنعت خودرو در یک انحصار بماند و عدم رشد این صنعت نیز به انحصار در سهام داری آن بر می گردد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر خصوصی سازی صنعت خودرو به درستی محقق شود فساد و رانت در این حوزه کاهش خواهد یافت؛ در هر قسمت از بخش های مختلف اقتصادی که خصوصی سازی به معنای واقعی صورت گیرد و هیچگونه نگاه حاکمیتی و نظارتی دولت وجود نداشته باشد و امر به افراد دارای صلاحیت حقیقی و حقوقی سپرده شود قطعا رونق و رقابت ایجاد می شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: معمولا پیشرفت در جایی به وجود می آید که بین افراد رقابت وجود داشته باشد اما وقتی که فضا انحصاری باشد و رقابت وجود نداشته باشد شرایط روز به روز وخیم تر خواهد شد.
رضایی درخصوص تاثیرات مثبت خصوصی سازی صنعت خودرو گفت: با نگاه رقابتی، بخش خصوصی سعی می کند خود را با رقبای داخلی و خارجی خود بسنجد و پیوسته تلاش می کند که جایگاه خود را نسبت به رقبا حفظ کند، بنابراین خصوصی سازی موجب رشد می شود و در این شرایط، همواره یک میدان رقابت برای سبقت وجود خواهد داشت.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به امکاناتی که بخش خصوصی دارد و نظر به دلسوزی این بخش برای امکانات و تجهیزات خود، بخش خصوصی سعی می کند هزینه های زائد را حذف نماید و بهره وری را افزایش دهد.