هزینه های ما از دلار بالاتر رفته و حقوق ها حتی ارزش واقعی ریال را هم ندارند
به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید با ایجاد زمینه های تولید داخل ارزش پایه پولی کشور را بالا ببریم و اقتصاد را اصلاح کنیم . اعلام کرد: سوخت یک موضوع اساسی اقتصادی است که بر همه ارکان زندگی و رفاه مردم تاثیر مستقیم می گذارد. نسبت بنزین با دستمزدها در مقایسه با سایر کشورها نسبت کمی نیست و اینطور نیست که بگوییم بنزین ارزان به دست مردم می رسد.
هدایت اله خادمی گفت: مساله سوخت مساله بسیار پیچیده ای است. علت اینکه برخی عنوان می کنند که نرخ بنزین در کشور ارزان است این است که ارزش پایه پولی کشور را نمی توانند درست حس کنند. قیمت اجناس را با خارج از کشور مقایسه می کنند و می گویند ارزان است.
وی افزود: باید توجه داشت اگر قیمت بنزین به نرخ دلار محاسبه و با لیتری 20 هزار تومان عرضه شود یک مرتبه تورمی ایجاد می شود که ارزش پایه پولی ما نسبت به دلار و دیگر ارزها مجددا بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و همین کاهش ارزش پول باعث می شود در نهایت بنزین با 20هزارتومان در لیتر باز هم ارزان تمام می شود.
خادمی با بیان اینکه ما باید با ایجاد زمینه های تولید داخل ارزش پایه پولی کشور را بالا ببریم و اقتصاد را اصلاح کنیم. بیان داشت: ظرف 20 سال گذشته ارزش پولی سایر کشورها در مقایسه با ارز های معتبر دنیا تفاوت چندانی نداشته است. یعنی فرض کنیم اگر هر درهم 5 دلار بوده است در حال حاضر نهایت 6 دلار ارزش دارد نه مانند ما که دلار از قیمت 7 تومان یک مرتبه به 13هزار تومان رسیده است. با این حساب در مقایسه با دلار همه کالا ها ارزان است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مگر حقوق ها بر اساس دلار محاسبه می شود که ارزش سوخت را با دلار بسنجند . در گذشته که دلار هزار تومان بود و فردی 4میلیون حقوق می گرفت 4هزار دلار درآمد داشت. حالا که نهایت دستمزد بیشتر افراد متوسط جامعه به 6 میلیون رسیده است با دلار 13هزارتومانی کمتر از 500 دلار دستمزد دارد. بنابراین باید این را هم در نظر گرفت که نمی توان زمانی که درآمدها در حال کاهش است سوخت را سوای همه وقایع اقتصادی موجود در نظر گرفته و قیمت جهانی آن را به مردم تحمیل کنیم.
نماینده مردم ایذه و باغملک تاکید کرد: سوخت یک موضوع اساسی اقتصادی است که بر همه زندگی و رفاه مردم تاثیر مستقیم می گذارد و از قیمت نان گرفته تا بقیه اقلام تحت تاثیر آن خواهد بود. با گران شدن سوخت قیمت ها تحت تاثیر جو روانی و هم واقعی چند برابر خواهد شد.
خادمی افزود: اگر دولت حقوق هر کارگر یا کارمند را 5هزار دلار تعیین کند و بنزین را اگر در اروپا 1.5 دلار است حتی با 4 دلار عرضه کنند باز در مقایسه با درآمد قابل درک بود. نمی شود ارزش دستمزد مردم کاهش یابد و قیمت اقلام افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه اگر قیمت بنزین را در کنار سایر موارد از جمله ارزش دستمزد قرار دهیم متوجه خواهیم شد که ارزان نیست. گفت: همه منابع این کشور متعلق به مردم است. 8درصد از منابع دنیا متعلق به کشور ماست و اما مردم استفاده ای از این مزیت نمی برند و در حال حاضر از نظر مالی شدیدا تحت فشار هستند. ما نمی توانیم آنها را از این حقوق محروم کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که گاهی به جایی می رسیم که راهی جز سهمیه بندی وجود ندارد در این صورت باید روزانه سی لیتر را برای مصرف افراد در نظر بگیریم و مازاد بر آن را با مبلغ بیشتر عرضه کنیم . اینکه یک مرتبه سوخت را گران کنیم آن هم با قیمت غیر معقول عملی است که پیامد های آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
خادمی گفت: در این بین قشر ضعیف جامعه هستند متضرر می شوند. ایا در میزان یارانه ای که اقشار ضعیف جامعه ظرف چند ساله گذشته دریافت کرده اند تغییری ایجاد کرده ایم ؟ این را در نظر بگیریم که در آن زمان ارزش یارانه چند دلار بود و امروز چند دلار است. باید تناسبی وجود داشته باشد با یک مقایسه ساده می توان متوجه این مطلب شد.
وی با تاکید بر اینکه درست است دو نرخی شدن باز هم باعث افزایش قیمت کالاها خواهد شد اما درصد این افزایش کمتر از افزایش نرخ بی قاعده خواهد بود. افزود: ما که سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی در اختیار مردم قرار نداده ایم که گران شدن بنزین فشاری بر آنان وارد نمی شود. وقتی سیستم حمل و نقل عمومی مناسب نداریم مردم چاره ای جز استفاده از خودروی شخصی خود ندارند تا بتوانند به موقع به امورات برسند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس بیان داشت: نمی توان بر شهروندی که ماهی 150 تا 200 دلار درآمد دارد بنزین 3 دلاری تحمیل کرد . هزینه های ما از دلار بالاتر رفته و حقوق ها حتی ارزش واقعی ریال را هم ندارند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه اندازی سامانه هوشمند کارت سوخت در ده دوازده سال پیش واقعا ما را نجات داد. چون مصرف بسیار بالا و در حال افزایش بود از طرفی هم تولید جوابگوی تنها 50 تا 60 درصد نیاز آن زمان بود مقداری از سوخت تولیدی هم از طریق قاچاق خارج می شد. این سامانه باعث ایجاد شفاف در مصرف بنزین شد و مصرف به حد متعادل آن در کشور رساند.
خادمی بیان داشت: از آن مرحله که گذر کردیم دولتها کارت سوخت را کنار گذاشتن و اجرای آن را رها کردند . دولت در مجلس نهم لایحه ای برای کنار گذاشتن کارت سوخت ارائه کرد که مجلس آن را رد کرد. این لایحه مجددا در مجلس دهم ارائه شد و باز نمایندگان آن را نپذیرفتند.
وی اظهار داشت: دولت در واقع در ابتدای امر اعتقادی به کارآمدی کارت سوخت نداشت و اعلام داشت که این کارتها ایجاد رانت می کنند بعد از گذر زمان قانع شدند و از مجلس خواستند برای شفافیت و جلوگیری از قاچاق کارت سوخت مجددا مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: ما حتما پیگیری می کنیم که چرا بعد از گذشت این مدت از زمان تصویب قانونی الزامی شدن استفاده از کارت هنوز عده ای از مردم کارت سوختی دریافت نکرده اند یا شرایطی برای دریافت کارت سوخت آنها از سوی مراجع اعلام نشده است. در کمیسیون انرژی هم این موضوع مطرح خواهد شد تا هر چه زودتر تکلیف کارتهای سوخت شهروندان مشخص شود.