جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 9 بهمن 1393     
لزوم تشکیل کارگروه تخصصی فاینانس

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی گفت: باید کارگروه تخصصی در زمینه فاینانس شکل گیرد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران فاینانس را به معنای استقراض از منابع خارج کشور جهت اجرای پروژه‌های خاص نظیر احداث مترو در حمل و نقل عمومی عنوان کرد و افزود: اما استقراض  نیازمند ارائه تضمین دولت است و نه شرکت بهره بردار چرا که کشور طرف مقابل نظیر چین نیازمند پرداخت تضمین دولتی قابل قبول از سوی ایران است.

وی ارائه فاینانس و عقد قرار داد جهت اجرای یک پروژه با کشورهای دیگر را نیازمند گذران پروسه بسیار سنگین میان بانک مرکزی، بانک عامل، دستگاه مجری شرکت بهره بردار و نیز توجیه فنی و اقتصادی هزینه دولتی پروژه در شورای اقتصاد عنوان و اظهار داشت: هرچند که در سفر اخیر شهردار تهران به چین نیز بحث فاینانس و نیز نیاز کمک دولت به شهرداری جهت اجرای پروژه‌های حمل و نقلی مطرح شد اما باید گفت: عدم تخصیص فاینانس جهت اجرایی نمودن پروژه ها تا کنون،موید آن است که باید واحدهای تخصصی قوی و پر قدرت در رابطه با فاینانس شکل گیرد چرا که در غیر اینصورت این مسئله عملی نخواهد بود.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه تخصصی فاینانس در بخش معاونت برنامه‌ریزی و یا معاونت مالی و اداری جهت تلاش شبانه روزی برای عملیاتی کردن این موضوع تصریح کرد: تنظیم بازپرداخت ها، قرار دادها و اطمینان از تامین منابع جهت باز پرداخت باید از مهمترین وظایف این کارگروه باشد.

شاکری با بیان اینکه تا کنون هیچ یک از بانک ها حاضر نشده‌اند که به عنوان بانک عامل با کشور چین جهت واردات اجناس مورد نیاز نظیر واگن قطارهای مترو طرف قرار داد شوند افزود: نگرانی جهت باز پرداخت مهمترین دلیل این بانکها جهت عدم پذیرش عاملیت به دلیل ضوابط مالی آنها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید یک بانک عامل در ایران ال‌سی راباید برای بانک عامل خارجی جهت تامین اعتبار بازکند اظهار داشت: امیدواریم  که مذاکرات صورت پذیرفته با آقای پرورش هاشمی معاون مالی اداری شهرداری سبب پذیرش یکی از بانکها در عاملیت فاینانس شود.

*جهت دهی به نقدینگی سرسام آور کشور با مشارکت بخش خصوصی

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی می‌تواند جایگزین مناسبی برای فاینانس باشد افزود: چرا که جهت دهی نقدینگی سرسام‌آور کشور می‌تواند زمینه تولید و ایجاد زیر ساخت‌ های مورد نیاز را فراهم آورد.

شاکری با اشاره به اینکه واگذاری ساخت مترو و یا خطوط بی‌‌آر‌تی به بخش خصوصی سبب تحقق بالاترین بازده در کوتاهترین زمان ممکن خواهد شد گفت: در واقع مشارکت بخش خصوصی راحتر از فاینانس‌ بوده ضمن اینکه هیچ مشکلی را نیز برای شهرداری به وجود نخواهد آورد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشور چین علی رغم بدهی‌های کلان چند میلیاردی به ایران این بدهی‌ها را به عنوان جایگزین فاینانس محسوب نکرده و واگذاری واگن و سایر تجهیزات منوط به این امر نمی‌کند خاطر نشان کرد: این مسئله‌ایست که ما نیز از آن بی‌خبریم و سوال مدیریت شهری نیز هست اما باید گفت دولت بایدآن را پیگیری کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: