به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: وضعیت آلودگی هوای شهر تهران اصلاً مناسب نیست و در واقع روزی به نام هوای پاک در تهران وجود ندارد.
سید وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در مراسم تحویل سه هزار مین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی و آغاز به کار سایت جنوب در طرح تعویض رایگان کاتالیست که صبح (شنبه) برگزار شد با بیان اینکه مطابق آمار و ارقام استخراج شده و پایشهای صورت پذیرفته وضعیت هوای تهران از نظر آلودگی اصلاً مناسب نیست، اظهار کرد: در غالب اوقات هوا در وضعیت بحرانی و ناسالم قرار داشته و سالی به نام سالم و هوایی به نام پاک وجود ندارد.
وی ذرات معلق هوای تهران را یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: ترافیک و تردد وسایل نقلیه بخصوص خودروهایدیزلی، کاربراتوری و موتورسیکلتهای بنزینی از عوامل دیگر در بروز این آلودگی هستند که در این میان سهم موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده در تضییع طبیعیترین حقوق شهروندان بیشتر است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، تعویض کاتالیست خودروها را از عملیاتیترین و بی سر و صدا ترین پروژه های مؤثر در کاهش آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: تولید سالانه یک تن ذرات معلق تنها توسط تاکسیپیکانهای تهران یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوای شهر است که با تعویض این کاتالیستها میزان آلایندگی آنها به شدت کاهش خواهد یافت.
حسینی با اشاره به تعویض تاکسیهای فرسوده شهر تهران با خودروهای سمند ای اس 7دو گانه سوز گفت: قطعاً این خودروها نسبت به تاکسیهای فرسوده پیشین که عمدتاً نیز پیکان بودهاند از آلایندگی کمتری برخوردارند.
وی با اشاره به تلاش شبانه روزی تاکسیرانی شهر تهران جهت واگذاری تاکسیها به متقاضیان افزود: توقف در فرآیند واگذاری به دلیل مسائل مطرح میان شرکت ایران خودرو و ستاد حمل و نقل سوخت بوده است که امیدواریم این مسئله نیز به زودی مرتفع شود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، تعویض کاتالیست تاکسیها را یکی از عوامل مؤثر در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: متأسفانه علی رغم اینکه پس از هر شصت هزار پیمانه کاتالیست هر خودرو باید تعویض شود این مسئله در کشور ما رعایت نشده و همین امر سبب بروز آلودگی و تولید ذرات آلاینده می شود.
حسینی در پایان با بیان اینکه علی رغم تصور عامه مردم آلایندگی ناشی از عدم تعویض کاتالیست خودروها در سرنشینان آن خودرو ها اثر منفی خواهد گذاشت، افزود: اندازه گیریها و آمار و ارقام به دست آمده بیانگر آن است که رانندگان اولین قربانی عدم تعویض کاتالیست هستند.