به گزارش گروه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ،معاون مطالعات و برنامهریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ار تدوین «کتاب هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» خبر داد و گفت: نتایج این تحقیق در قالب کتابی تحت همین عنوان از سوی این سازمان منتشر شد که در «جایزه جهانی تهران» به عنوان برترین کتاب انتخاب و از سوی شهردار محترم تهران لوح تقدیر دریافت کرد.
مهندس مرتضی خشایی پور افزود: برای تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاست گذاران شهر همواره با موضوع تصمیم گیری هوشمندانه و انتخاب بخردانه میان بخش های متفاوت اقتصادی و اجتماعی، به نحوی که بیشترین فایده عاید شهر و شهروندان شود، روبهرو هستند و این مهم نیازمند برنامه ریزی سنجیده در بخش های گوناگون است و از این رو، طرح های حمل و نقلی نیز باید در چارچوب برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.
وی با اعلام این که حمل و نقل به عنوان صنعتی فراگیر، در تمام مراحل تولید و توزیع کالاها و جابه جایی افراد نقش دارد، تأکید کرد: در کشورهای در حال توسعه، هزینه های حمل و نقل 20 تا 40 درصد از هزینه های عمرانی را تشکیل می دهد و از این رو سرمایه گذاری در این بخش باید با دقت فراوان انجام شده و اطمینان حاصل شود که منابع مورد استفاده در بخش حمل و نقل سودمند است و می تواند موجبات توسعه اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورد.
حمل و نقل پیش نیاز توسعه اقتصادی است
معاون مطالعات سازمان ترافیک با اشاره به این که جابه جایی، پیش نیاز اساسی تحقق تمام وجوه توسعه اقتصادی و نشان دهنده اهمیت بخش حمل و نقل در زندگی عادی مردم و توسعه اجتماعی کشورهاست، اظهار کرد: بخش حمل و نقل نقش کلیدی در توسعه پایدار داشته و در تحقق اهداف اجتماعی، برنامه های آموزشی و مبادلات فرهنگی نیز نقش دارد.
خشاییپور با بیان این که تعیین سهم بخش حمل و نقل از کل منابع فیزیکی، مالی، اقتصادی و انسانی و نیز تعیین مناسب ترین تکنولوژی برای انجام خدمات مربوطه باید به دقت انجام گیرد، تصریح کرد: اعتقاد به این اصل که سرمایه گذاری در زیرساخت ها، رشد اقتصادی را به همراه دارد، از دیرباز باعث گردید تا تخصیص منابع به بخش حمل و نقل مورد توجه دولت قرار گیرد و در همین راستا سیستم حمل و نقل شهری از زیرساخت های اصلی در هر شهر محسوب شده و سهم زیادی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص می دهد.
وی با تأکید بر این که این هزینه ها از یک سو توسط شهروندان به عنوان استفادهکنندگان از سیستم حمل و نقل و از سوی دیگر توسط دولت به عنوان گرداننده و متولی این سیستم پرداخت می گردد، اضافه کرد: خروج سیستم های حمل و نقلی در شهرها از حالت تک وسیله ای و تبدیل شدن آن ها به حالت چند وسیله ای، باعث شده استفادهکننده و متولی سیستم، هر دو به دنبال شناسایی وسیله یا مُد برتر حمل و نقلی یا ترکیبی از آن ها به منظور کاهش هزینه های سفر باشند.
حمل و نقل در پیشرفت اقتصادی جامعه مؤثر است
معاون مطالعات سازمان ترافیک با اشاره به این که این هزینه ها علاوه بر آن که طیف گسترده ای می شوند و می توانند به نحو مؤثری در اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود کارآیی سیستم تأثیر به سزایی داشته باشند، اظهار کرد: لازم است مطالعات اقتصادی در خصوص محاسبه هزینه های وارد بر استفادهکنندگان و بهرهبرداران از مُدهای مختلف حمل و نقل انجام گیرد.
خشایی پور در پایان با بیان این که تعیین هزینه سفر در راستای ارائه اطلاعات جامعی که تمامی مُدهای حمل و نقل موجود در شهر را شامل شده و هزینه هر کیلومتر سفر در شبکه را به تفکیک هر مُد در اختیار سیاستگذاران و برنامهریزان قرار دهد، انجام می¬پذیرد، تصریح کرد: از آن جا که این موضوع بر بخش¬های زیادی از مدیریت تقاضای حمل و نقل تا پیشرفت اقتصادی جامعه تأثیرگذار است، تلاش کرده ایم تا در قالب یک تحقیق علمی، نتایج آن را در کتاب «تعیین هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» منتشر کنیم.
گفتنی است این کتاب در هفتمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری و کنفراس علمی مدیریت شهری موسوم به «جایزه جهانی تهران» که طی روزهای چهاردهم و پانزدهم دی ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، به عنوان برترین کتاب انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر از جانب شهردار تهران شد.