نگاهی به اثرات چند بُعدی فعالیت سازمان مدیریت میادین همزمان با «روز هوای پاک»؛
به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، فعالیت 241 میدان و بازار میوه و تره بار پایتخت، علاوه بر آثار و پیامدهای مثبتی که بر اقتصاد شهر و وضعیت اقتصادی شهروندان داشتهاند، تاثیر انکارناپذیری بر کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران بر جای گذاشتهاند.
روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با انتشار گزارشی همزمان با 29 دی (روز هوای پاک) با اعلام اینکه از 241 میدان و بازار میوه و تره بار پایتخت، 27 میدان و بازار در محدوده مرکزی تهران قرار دارند، تاکید کرد: فعالیت این مراکز خدماتی در 22 منطقه پایتخت به ویژه مرکز شهر به میزان قابل توجهی بر تعدیل تراکم ترافیک و بهبود هوا موثر بوده است.
براساس این گزارش، با احتساب 500 هزار نوبت مراجعه روزانه به میادین و بازارهای میوه و تره بار که در روز پنج شنبه به 700 هزار مراجعه میرسد، این مراکز که به جز میدانهای بزرگی همچون جلال آل احمد و صادقیه که میزبان شهروندان از مناطق همجوار نیز میباشند، اکثراً نقش محلی دارند و معمولاً مشتریان آنها را شهروندان محلات تشکیل میدهند که آن میدان و بازار در آن محله قرار گرفته است.
این گزارش میافزاید، با توجه به مکان یابی بازارهای میوه و تره بار در دلِ محلات شهر و نقش محلهای این بازارها، بخش اعظم مراجعه کنندگان به آنها را مشتریان محلی تشکیل میدهند و از این رو، بسیاری از آنها برای مراجعه به این مراکز از وسیله نقلیه شخصی خود صرف نظر کرده و عموماً با پایِ پیاده یا با استفاده از اتوبوس و تاکسی خود را به بازارهای میوه و تره بار میرسانند.
بنابر این گزارش، اگر روزانه تنها 20 درصد از 500 هزار مراجعه روزانه به میادین و بازارهای میوه و تره بار به واسطه مجاورت مراکز مذکور با محل سکونت مراجعه کنندگان به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی با پایِ پیاده یا به وسیله حمل و نقل عمومی انجام شود، در واقع روزانه بالغ بر 100 هزار سفر از مجموع سفرهای درون شهری کاسته شده و به همان نسبت از میزان اتلاف بنزین و وقت شهروندان در ترافیک کاسته میشود.
گفتنی است، توسعه کیفی میادین و بازارهای میوه و تره بار از طریق ارتقای کیفیت و تنوع بخشی به محصولات ارائه شده در کنار گسترش کمّی این مراکز در مناطق و محلاتی که کمتر از این امکان برخوردارند (مانند منطقه 22)، از جمله سیاستهای مدیریت شهری است که در دستور کار سازمان مدیریت میادین قرار دارد و به طور غیر مستقیم میتواند بر کاستن از بار ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران موثر واقع شود.