جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 20 آذر 1397     
باید با افزایش تولید هزینه های سربار صنعت خودرو را کاهش دهیم

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربیات کشورهای دیگر در عبور از بحران و رکود در خودروسازی، معتقد است می توانیم با توجه به تقاضا در کشور به سمت افزایش تولید حرکت کنیم و بخشی از هزینه های سربار را با افزایش تولید پاسخگو باشیم.

محسن کوهکن ریزی در خصوص راهکار برون رفت از تحریم های داخلی و خارجی اظهار داشت: اتفاقاتی در گذشته افتاده که هرگونه افزایش قیمت خودرو ذهن مصرف کننده و عوامل نظارتی را به آن سمت و سو هدایت می کند.
 
نماینده مردم لنجان در مجلس شوای اسلامی افزود: قصد تحلیل درستی یا نادرستی این امور را ندارم، آنچه که مسلم است بعضی از محدودیت های قائل شده برای اقلام وارداتی یا موادی که به هر جهت ارزبری دارند همزمان با افزایش بیش از دو برابری نرخ ارز، موجب شده به نسبت سهمی که هر دستگاه خودرو از محل ارز دارد به همان میزان در افزایش قیمت تمام شده خودرو موثر باشد.
 
وی گفت: لازم است عواملی که تصمیم گیر و ناظر هستند حتی برای مردم، مسائل را کاملا باز و تشریح کنند. مثلا دو کارخانه تولید کننده خودرو به خاطر ساختار دولتی، به شکل پرهزینه و گران اداره می شود و این امر ارتباطی به مدیریت ندارد. هر شخصی مدیرعامل این خودروسازی ها شود اگر حتی اجازه داشته باشد که این تحول اساسی را به وجود آورد به صورت طبیعی، قیمت تمام شده کالای او نسبت به بسیاری جاهای دیگر بالاتر است.
 
وی افزود: اگر قرار است نگاهی صحیح، عمیق و درست داشته باشیم و به این صنعت به عنوان صنعت پایه نگاه کنیم که علاوه بر بقا و تولید با کیفیت و با قیمت مناسب، نیازهای داخلی را نیز تامین کند، نمی توانیم صورت مساله را پاک کنیم و باید به این ایرادات و اشکالات ساختاری بپردازیم.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یکی از کارخانجات خودروسازی را در اروپا به فاصله 5 سال مورد بازدید قرار دادم. در بازدید اول که در اوج بحران رکود خودرو در دنیا و مشخصا اروپا بود، کارخانه مذکور برای کاهش ضرر، تولید را به شدت کاهش داده بود. بعد از 5 سال و در بازدید دوم -که رنگ و رخسار کارخانه نشان می داد از حالت رکود قبلی خارج شده- چند اقدام انجام شده بود.
 
وی گفت: ابتدا اینکه کارخانه مذکور از نظر ارتقا تکنولوژی خودرو بخصوص در زمینه خودرو هیبریدی و خودروهای برقی پیشرفت زیادی کرده بود و بخصوص با افزایش کشش شارژ خودرو تا مسافت حدود 450 کیلومتر این پیشرفت ایجاد شده بود. وقتی که خودرو را تست کردیم، خودرو کاملا توانمند بود و کشش و شتاب لازم را داشت. کارخانه مذکور لازم دیده بود برای نجات خود به سمت و سوی آنچه که نیاز روز دنیا است -بخصوص مسائل محیط زیستی- پیش رود.
 
نماینده مردم لنجان افزود: دیگر اقدام کارخانه تعدیل نیروی انسانی بود. عرض بنده بدین معنا نیست که ایران خودرو و سایپا نیز به سمت تعدیل نیروی انسانی روند. ما می توانیم نیروی انسانی را حفظ کنیم اما با توجه به کشش و تقاضا در کشور به سمت افزایش تولید رویم. به عبارتی بخشی از هزینه های سربار را با افزایش تولید جواب دهیم.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین می توانیم با سرمایه گذاری جدید مانع از دست دادن پرسنل باتجربه شده و آنها را به بخش های دیگری منتقل کنیم. یعنی به شیوه ای امور را مدیریت کنیم که پرسنل، پرسنل بیکاری نباشند.
 
وی افزود: نکته دیگر این است که کارخانجات ما به جهت عرصه و اعیان، قابل مقایسه با بسیاری از کارخانجات خودروسازی دنیا نیستند. بعضی از کارخانه ها و برندهای معروف دنیا -که خودروهای خوبی نیز تولید می کنند و قیمت های بالایی نیز دارند- فضای محدودی دارند. مثلا در یکی از بازدید ها امکان اینکه ما از پایین به سالن بالا رفته و بازدید کنیم وجود نداشت بلکه از بالا با اتصال به سقف، راهرو ایجاد کرده بودند. این درحالی است که کارخانجات کشور ما عرصه و اعیانی دارند و اگر این عرصه ها و اعیانی بروز و بهینه سازی شود بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
 
کوهکن ریزی افزود: پیشبرد این امور، اختیارات لازم دارد و باید به مدیران جرات انجام این کارها داده شود. اگر تمام این کارها را درکنار یکدیگر انجام دهیم نتیجه بخش خواهد بود. برای نمونه خودرو به ذائقه مصرف کننده بستگی دارد، مصرف کننده وقتی می بینید که یک خودرو حتی تغییرات کوچکی داشته تغییر قیمت از نظر او توجیه پذیر خواهد بود اما اگر مشاهده کند که بدون تغییر و ارتقاء کیفی، فقط به دلیل افزایش نرخ ارز یا دیگر محدودیت ها قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است طبیعتا این امر را نمی پسندد و مصرف کننده ناراضی خواهد بود.
 
نماینده مردم لنجان گفت: اگر مجموعه ای از این مسائل و نکات را در کنار یکدیگر انجام دهیم، می توانیم صنعت خودروسازی را از وضعیت حاضر نجات دهیم و به افزایش تولید و ارتقا کیفیت دست یابیم. در بخش های دیگر مثل خودروهای هیبریدی و برقی این توان بالقوه وجود دارد، فقط کافی است ما اجازه جسارت به متولیان دهیم و امکانات لازم را نیز تخصیص دهیم و از یک نقطه به هر حال باید شروع کنند.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: