به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز ، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با اعلام شرایط مرحله جدید طرح کاهش آلودگی هوا که از امروز، اول آبان آغاز می شود گفت: در مرحله جدید، پهنه اجرای طرح به کل شهر تهران گسترش پیدا کرده و به صورت هفت روز در هفته و بیست و چهار ساعته کنترل معاینه فنی خودروها انجام خواهد شد.
سید نواب حسینی منش در خصوص اجرای مرحله جدید طرح LEZ اظهار داشت: در مرحله دوم طرح کاهش، همانند مرحله اول کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها توسط دوربین های سطح شهر تهران انجام می شود.
وی درخصوص تفاوت مرحله جدید با مرحله اول این طرح گفت: تفاوت مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا با مرحله اول در این است که در مرحله اول محدودیت زمانی و مکانی در شهر تهران وجود داشت و اجرای مرحله اول در ساعات اجرای طرح و در محدوده طرح زوج و فرد اجرا می شد اما در مرحله دوم، پهنه اجرای این طرح به کل شهر تهران گسترش پیدا کرده و به صورت هفت روز در هفته و بیست و چهار ساعته کنترل خودروها انجام خواهد شد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران درخصوص تاثیر اجرای این طرح بر آمار خودروهای فاقد معاینه فنی گفت: اجرای این طرح تاثیر بسیار زیادی دارد زیرا در گذشته مردم خود را مکلف به گرفتن معاینه فنی نمی دیدند اما با اجرای این طرح دیگر هیچ تخفیفی برای فردی که با خودرو بدون معاینه فنی تردد کند وجود ندارد.
وی افزود: در دو سالی که اجرای مرحله اول طرح کاهش طول کشید بالغ بر 500 هزار خودرو آلاینده صرفا در تهران شناسایی و اصلاح شدند. این رقم بسیار بزرگ است و اگر مقایسه شود با میزان مراجعات در سنوات گذشته، کل مراجعات شهر تهران در حالت پیک به حدود 400 هزار خودرو در سال می رسید اما در دو سال فوق الذکر بالغ بر 500 هزار خودرو آلاینده صرفا در تهران شناسایی و از مجموعه شهری خارج شده اند و در مرحله جدید که تعداد خودرو بیشتری وجود دارد حتما تعداد خودروهای کنترل شده بیشتر خواهد بود.
وی افزود: در کوتاه مدت نمی شود انتظار معجزه داشت ولی شهروندان در طولانی مدت تاثیر این طرح را مشاهده خواهند کرد.
حسینی منش درخصوص مبلغ جریمه خودروها در این طرح گفت: در این طرح، جریمه در نظر گرفته شده برای تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی پنجاه هزار تومان است و این طرح تمام وسایل نقلیه موتوری را غیر از موتورسیکلت شامل می شود و مطمئنا تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران خواهد داشت.
وی در پایان گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد اتوبوس های شرکت واحد دارای معاینه فنی هستند اما به دلیل فرسودگی قادر به حفظ شرایط نیستند و ستاد معاینه فنی در بازدیدهای دوره ای به این مساله می پردازد و اتوبوس های فاقد معاینه فنی جریمه می شوند.