خبرگزاری ایسنا: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره تمهیدات لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده از مصوبه حذف آزمون توسط مدارس غیردولتی گفت: کار ما برای پایه هفتم سخت نیست زیرا بسیاری از مدارس غیردولتی، به شکل مجتمع آموزشی هستند و معمولا در پایه هفتم دانشآموزان پایه ششمی خود را جذب میکنند و تنها تعدادی مدارس غیردولتی در تهران هستند که سابقه اخذ آزمون و جذب دانشآموز برای خود و مدارس همکارشان را دارند و تعدادشان از انگشتان دو دست بیشتر نیست که ما تذکرات لازم را به صورت جداگانه به آنها دادهایم.
عباسعلی باقری در جمع خبرنگاران در حاشیه یکصدو هفتاد و ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش تهران که با محوریت آسیبهای اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی از زمانی شروع میشود که تربیت ما دچار صدمه میشود اظهار کرد: فرزندان به رفتار پدرومادر و مربیان خود مینگرند و وقتی تضاد مشاهده کنند دچار دوگانگی می شوند. به عنوان مثال در زمان آلودگی هوا تاکید میشود خودروهای تک سرنشین در سطح شهر تردد نکنند اما وقتی مشاهده میکند پدر و مادرش به صورت تک سرنشین تردد میکنند از آنها میآموزد.
وی افزود: در جلسه شورای آموزش و پرور ش که با حضور استاندار تهران برگزار شد، نتیجه و تصمیم نهایی این بود که به جای اتخاذ تصمیمات فوری، ریشهایتر با موضوع آسیبهای اجتماعی برخورد کنیم. همه اعضاء ماموریت یافتند برنامههای خود را برای پیشگیری از آسیبها در جلسه آتی ارائه دهند. اگر فرد خودکنترل تربیت شود از بسیاری آسیبهای اجتماعی مصون میماند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه برخی خانوادهها برای نحوه تربیت و مواجهه با فرزندشان آموزش کافی ندیدهاند اظهار کرد: مربیان و معلمان نیز دردسرها و مشکلات معیشتی و کاری بسیاری دارند و ممکن است وظایفشان را بخوبی انجام ندهند که در چنین شرایطی آسیبها رشد مییابد.
باقری ادامه داد: بهترین راهکار برای مقابله با آسیبهای اجتماعی پیشگیری است. وقتی پدر و مادر برای فرزندشان وقت و زمان کافی اختصاص نمیدهند زمینه شکل گیری آسیبهای اجتماعی فراهم میشود. هزینه درمان بسیار بالاتر از پیشگیری است.
به گفته وی، متاسفانه طی پیمایشی بیش از 60 درصد دانش آموزان پایه هفتم و هشتم اعلام کردند اگر روزی نیاز به حمایت داشته باشند از همسالان خود کمک میگیرند و کمتر از 30 درصد از والدین و اولیای مدرسه کمک میخواهند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره ضرب و جرح معلمان و اتفاقی که اخیرا در یکی از مدارس تهران رخ داد و دانش آموزی با قمه به معلمش حمله کرد گفت: این رفتارهای پرخطر ناشی از عدم کنترل خشم است که به اشکال مختلفی بروز پیدا میکند. ما صددرصد برای احقاق حقوق معلمان در چنین مواردی پیگیری انجام میدهیم و از آن سو وضعیت دانش آموز را هم مورد توجه و بررسی انجام می دهیم و از کنار آن بسادگی عبور نمیکنیم. البته در خصوص مورد ضرب و جرح اخیر هنوز گزارش و اطلاعی نداریم. البته اطلاع رسانی در خصوص هر اتفاقی که اشاعه دهنده فساد باشد و حرمت معلمان را خدشه دار کند را ناخوشایند میدانیم.
باقری در بخش دوم سخنانش درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی پایه هفتم در مدارس خاص عنوان کرد: ما معتقدیم دانش آموزان در دوره عمومی باید تربیت عمومی پیدا کنند. دوره عمومی در آموزش و پرورش کشور ما 9 سال است و سه سال دوره نیمه تخصصی است و بعد در دانشگاه وارد دوره تحصیلات تخصصی میشوند. در 9 سال اول همه دانش آموزان باید تمرین در جامعه زیستن را در مدرسه بیاموزند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر در کنار همکلاسیاش که معلول است درس بخواند، مدارا با معلول را میآموزد و اگر فردا مهندس عمران و معماری شد هنگام ساخت و سازها به درنظرگرفتن امکانات مناسب زندگی معلولان توجه میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در سال های گذشته همه دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز جداسازی میشدند اما چندسالی است که طرح تلفیقی اجرا میشود و آنها که دچار معلولیت جسمانی و ... هستند میتوانند در مدرسه عادی حضور یابند افزود: در بحث تیزهوشان نیز همینطور است؛ وقتی صحبت از تیزهوش میشود فقط رشد علمی مورد توجه است در حالی که استعدادهای دیگری نیز داریم که جدا نمی شوند. تنها آن دسته که استعداد هنری ویژه دارند در پایه نهم جدا میشوند و به هنرستانها میروند. در دوره نظری نیز انتخاب رشته در پایه نهم انجام میشود.
باقری ادامه داد: این در حالی است که تیزهوشان در پایه هفتم جدا میشدند و آسیب سنگینی به دوره ابتدایی وارد میکرد. وظیفه تربیت در دوره ابتدایی رها شده بود و علیرغم استقرار ارزشیابی کیفی توصیفی، آزمون مدارس خاص اجازه نمیداد اهداف تربیتی محقق شود. قرار بود در دوره ابتدایی با سیستم ارزشیابی توصیفی، استرس نمره حذف شود و بر تربیت و جامعه پذیری متمرکز شویم.
وی با بیان اینکه البته هر طرحی نقاط قوت و ضعفی دارد اما برایند این تصمیم مثبت است عنوان کرد: واضح و روشن است که وقتی شخصی تیزهوش است هر چقدر امکانات بیشتری برایش فراهم کنیم رشد بیشتری پیدا میکند و این افراد ممکن است دچار آسیب شوند اما باید نگاه کلان داشت. در کشور تقریبا 15 هزار نفر از یک میلیون و 100 هزار نفر در پایه هفتم وارد مدارس تیزهوشان و حدود 50 هزار نفر وارد مدارس نمونه دولتی میشدند. در این میان بسیاری از دانش اموزان ما که از این رقابت جا میماندند در ابتدای زندگی مهر شکست بر پیشانیشان میخورد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه سال گذشته در تهران 22 هزار نفر در آزمون ووردی پایه هفتم تیزهوشان شرکت کردند، حدود 1200 نفر از آنها در 16 مدرسه سمپاد پذیرفته شدند گفت: همچنین 35 هزار نفر در آزمون مدارس نمونه دولتی شرکت کردند که 5000 نفر از آنها در 40 مدرسه پذیرفته شدند. این آمار نشان میدهد به نسبت آمار کشوری، پذیرش مدارس سمپاد که یک به 17 است در تهران تقریبا یک به 22 است.
باقری با اشاره به اینکه میتوان برای هدایت تیزهوشان راه های دیگری را برگزید که از جمله آنها تحصیل جهشی و اختصاص کلاسهای ویژه در مدارس است، تمهیدات لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده از مصوبه حذف آزمون توسط مدارس غیردولتی گفت: کار ما برای پایه هفتم سخت نیست زیرا بسیاری از مدارس غیردولتی، به شکل مجتمع آموزشی هستند و معمولا در پایه هفتم دانشآموزان پایه ششمی خود را جذب میکنند و تنها تعدادی مدارس غیردولتی در تهران هستند که سابقه اخذ آزمون و جذب دانشآموز برای خود و مدارس همکارشان را دارند و تعدادشان از انگشتان دو دست بیشتر نیست که ما تذکرات لازم را به صورت جداگانه به آنها دادهایم.
وی افزود: اکنون پیش ثبتنام مدارس غیردولتی ممنوع است و تخلفات در شورای نظارت بررسی میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به اینکه مشاهده شده برخی مدارس برای برگزاری کلاسهای جبرانی در پی تعطیلات آلودگی هوا و بارش برف در ماه گذشته اقدام به اخذ وجه از والدین کردهاند گفت: اگر حضور دانشآموزان در این کلاسها اختیاری و داوطلبانه باشد اخذ وجه ممنوع نیست اما اگر مدرسه دانشآموزان را ملزم به شرکت در کلاسهای جبرانی کرده باشد حق اخذ وجه ندارند. در شورایی مشغول بررسی وضعیت آموزشی در پی تعطیلات اخیر هستیم و اگر دروس جامانده دانشآموزان غیرقابل جبران در روزهای عادی باشد ممکن است چند روز از ابتدای خرداد برای ادامه آموزش تعیین شود که هنوز مشخص نیست.