خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج با بیان جزئیات جدیدی از سیستم ELT هواپیمای آسمان، گفت: تجربه نشان داده در شرایط مختلف سیستم ELT عمل نمی کند.
رضاییفر با یادآوری اینکه هواپیمای ATR آسمان در ارتفاع ۲۱ هزار پایی ادامه مسیر داده است، اظهار کرد: آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت ساعت ۹:۳۰ دقیقه بوده که تا آن ساعت همه چیز عادی بوده و هیچ نقضی یا موردی را خلبان اعلام نکرده بود.
وی تصریح کرد: بعد از ساعت ۹:۳۰ ارتباط خلبان با برج مراقبت قطع شد و چندین بار برج مراقبت، خلبان را صدا کرد، ولی جوابی دریافت نکرد که جستجوها از همان لحظات اولیه آغاز شد.
وی با بیان اینکه موتور این هواپیما از نوع ملخ دار بوده و در ارتفاع پایین حرکت میکرده که برای مسافرتهای با مسافت کوتاه و شهرهای نزدیک استفاده میشود، تصریح کرد: خلبان این هواپیما، خلبانی با تجربه بوده و سابقه پرواز ۱۷ هزار و ۴۰۰ ساعت را داشته و معلم خلبان بوده و بر کار معلم خلبانها هم نظارت داشته است.
وی با اعلام اینکه حداقل یازده گروه کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل شده و تا وقتی لاشه هواپیما پیدا نشود نمیتوان هیچگونه اظهار نظری کرد، گفت: سیستم ELT دستگاهی است که وقتی هواپیمایی دچار سانحه میشود، فعال شده و موقعیت مکانی هواپیما را به ماهوارهها اعلام میکند و هواپیما ATR مجهز به این سیستم بوده و قرارداد ما با ماهوارههای ترکیه بوده است.
رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج افزود: تجربه نشان داده در شرایط مختلف سیستم ELT عمل نمیکند و تاکنون هیچ سیگنالی از این سیستم دریافت نکرده ایم.
رضایی فر گفت: برخی فرودگاهها مانند فرودگاه یاسوج رادار ندارد و برخی هم مانند مهرآباد رادار دارند و این هواپیما را تا ساعت ۹:۲۵ در رادار مرکز کنترل فضای کشور داشتند. هواپیماای آر تی تمام مجوزهای لازم را برای پرواز از سازمان هواپیمایی داشته و ۳ ماه پیش از چک سنگین بیرون آمده بود و در این مدت هیچ مشکلی نداشته است.
وی همچنین درباره روشن بودن تلفن همراه یکی از مسافران گفت: همراه این مسافر از فرودگاه مهرآباد روشن بود که روی تهرانسر تهران ردیابی شد و در مسیر کاشان و حتی تا سمیرم هم ردیابی شد که پس از آن سیگنال قطع شد.