به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز: عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه کاهش آلودگی هوا یکی از مسائل مهم کشور است، و قطعا طرح نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده ای ،طرح بسیار مناسب و به جایی خواهد بود.
سید مهدی فرشادان اظهار داشت: البته با توجه به سبک و سیاقی که مسئولین در پیش گرفته اند و اعداد و ارقامی که توسط ریاست جمهوری و مسئولین دیگر جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده ای بیان شده است ، نمی توان انتظار داشت که با کاهش چشمگیر آلودگی هوا روبه رو شویم.
وی با اشاره به تداوم آلودگی هوا و تعطیلی برخی مدارس در کلان شهرها گفت : صحبت ها و راهکارهایی که این روزها در رابطه با کاهش آلودگی هوا بیان می کنند ، همه یک مسکن مقطعی برای رضایت افکار عمومی است ؛ چراکه کاهش آلودگی هوا نیازمند یک برنامه و اراده قوی جهت اجرایی کردن آن است.
وی با اشاره نقش مخرب موتورسیکلت ها در آلودگی هوا ،افزود : در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در تهران در حال تردد هستند و طبق آمار به دست آمده موتورسیکلت ها 3 تا 4 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کنند.
وی در ادامه با توجه به اهمیت توسعه موتورهای برقی در کشور اظهار داشت : با چه مکانیسمی دولت سالیانه 50 تا 100 هزار موتورسیکلت را برقی کند؟ پس لازم است که دولت تسهیلاتی را جهت خرید موتورسیکلت برقی در اختیار موتور سواران قرار دهد؛ چرا که قیمت یک موتورسیکلت برقی 7 میلیون تومان است و قیمت یک موتورسیکلت بنزینی 500 هزار تومان پس طبیعتا مردم به سمت موتورسیکلت بنزینی می روند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه دولت سالیانه تعدادی موتورسیکلت را از رده خارج می کند، قطعا تاثیر چشمگیری در کاهش آلودگی هوا ندارد؛ اما چنانچه دولت حمایت های لازم را از تولید کنندگان نموده و یارانه ای را در اختیار تولید کننده ها، جهت تولید موتورسیکلت های برقی و هیبریدی قرار دهد، مسلما با کاهش آلودگی هوا روبه رو خواهیم بود.
فرشادان اذعان داشت : در صورتی که وزارت صنعت معدن و تجارت، محیط زیست ، شهرداری و دستگاه های مربوطه جهت کاهش آلودگی هوا همکاری لازم را انجام دهند و هریک به وظایف خود به نحو احسن عمل نمایند آلودگی هوا و مشکلات دیگر رفع می شود.
وی در ادامه به افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی اشاره کرد و افزود: خودرو های هیبریدی و برقی در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارند؛ اما متاسفانه دولت با افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی مانع ورود این نوع خودروها به کشور شده و دلیل ممانعت از ورود خودروهای هیبریدی را، غیرواقعی بودن این خودروها عنوان نموده است.
وی گفت : دولت باید تعرفه خودروهای وارداتی را کاهش داده واز طرفی امکانات لازم را جهت تولید خودروهای برقی و هیبریدی توسط خودروسازان داخلی را در کشور فراهم نماید.
وی در ادامه افزود: سالهاست دولت از خودروسازان داخلی حمایت به عمل می آورد، اما چنانچه خواستار پیشرفت در صنعت خودرو داخلی هستیم ؛ لازم است برای خودروسازان داخلی سقف زمانی تعریف شود، بدین معنی که تا زمان تعیین شده باید خودروهایی تولید کنند که از کلیه استانداردهای بین المللی برخوردار باشد تا حمایت های مستمر ادامه یابد.