خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تاکنون صحبتی برای افزایش قیمت برق انجام نشده و هیچ تصمیمی در این رابطه به ما ابلاغ نشده است. لذا صراحتا باید اعلام کرد که در شرایط فعلی قیمت برق افزایش نمییابد.
همایون حائری امروز در حاشیه گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق در جمع خبرنگاران تاکید کرد: تلفات شبکه توزیع برق در چهار سال اخیر از ۱۵ درصد به کمتر از ۱۱ درصد رسیده است، که این شاخص تا پایان دولت دوازدهم تک رقمی خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت عرضه و تقاضا اظهار کرد: برای اینکه سرمایهها در صنعت برق هدر نرود و بتوانیم میزان مصرف انرژی را سروسامان دهیم، لازم است که به دنبال مدیریت تقاضا و مصرف انرژی برویم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات مصرف برق داشتهایم، عنوان کرد: این عدد نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد داشته است و باید به این موضوع توجه کرد که مدیریت تقاضا صرفا توسط صنعت برق صورت نمیگیرد و برای این مهم ضروری است تا مشارکت مردم جذب شود.
حائری با بیان اینکه در ایران مصرف انرژی در قیاس با کشورهای دیگر بدترین نوع مصرف است، گفت: مهمترین برنامه وزارت نیرو، تامین برق پایدار با رعایت اصول مدیریت مصرف و ارزش دادن به هر کیلو وات ساعت انرژی است. به گونهای که نه تنها در صنعت برق بلکه در کشور بتوانیم اهمیت مقوله انرژی را نشان دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش بارندگیها، صنعت برق چطور میخواهد کمبود تامین برق از برقآبیها را جبران کند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار مگاوات از تامین برق کشور توسط نیروگاههای برق- آبی صورت میگیرد که با توجه به وضعیت بارشها باید این میزان با تمرکز بر مدیریت مصرف در مدار بودن کامل کلیه نیروگاههای حرارتی و استفاده حداقل از منابع آبی موجود برای تولید برق بدون آسیب رساندن به منابع کشاورزی استفاده شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص اهمیت اقتصاد برق گفت: بهترین ارزش افزودهای که میتوانیم در این صنعت داشته باشیم و بتوانیم بهرهوری اقتصادی را افزایش دهیم، مدیریت مصرف است چرا که اگر بتوانیم مدیریت مصرف را کنترل کنیم، دیگر نیازی به احداث نیروگاه در کشور نیست.
به گفته حائری با صرفهجویی برق میتوان سهم زیادی از ظرفیتهای نصب شده را نیز آزاد کرد و با توجه به اینکه در حال حاضر رشد مصرف انرژی در ایران با GDP هماهنگی ندارد، ضروری است که به موضوع مدیریت مصرف توجه ویژهای شود.