شاخصهای آلایندگی روز به روز در حال افزایش است، نفسها روز به روز گرفتهتر میشود، تهران روز به روز خاکستریتر میشود و آلودگی هوای تهران روز به روز بیشتر.
کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران تشکیل میشود، مصوب شده است که کارخانههای آلاینده تعطیل شود، فروش آرمهای طرح ترافیک روزانه ممنوع شود و نهایتا مدارس تعطیل شود.
این گزارش نیاز به مقدمه ندارد، آلودگی هوا را سالهای سال است که شهروندان با تمام وجود حس کردهاند و میدانند در ۶ ماهه دوم سال فقط ذرات معلق را استشمام میکنند.
از مهرماه با آغاز سال تحصیلی همه مسئولان درباره آلودگی هوای شهر تهران حرف میزنند. مسئله مشخص است و راه حل آن نیز مشخص، ولی چرا اکثر مسئولان به دنبال پاک کردن مسئله هستند تا حل آن.
موتورسیکلت، خودروهای فرسوده، کارخانجات آلاینده، استفاده از سوخت مازت و دیگر موارد همه از دلایل عمده آلودگر هوا است.۴ سال است که قرار موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده از چرخه تردد حذف شوند، ولی روز به روز بیشتر میشوند.
برای کاهش آلودگی هوا باید قانون اجرا شود
عیسی کلانتری برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران، به صحن علنی شورای شهر تهران آمد و گفت: ما قانون و مصوبه برای کاهش آلودگی هوای شهر زیاد داریم، ولی متاسفانه این قوانین اجرایی نمیشود.
کلانتری معتقد است برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران باید یک عزم ملی ایجاد شود و همه دست به دست هم دهند و از سازمان خودش این هماهنگی را آغاز کرده است.
هفتهای یک ایرباس ۵۰۰ نفره در تهران سقوط میکند
از سوی دیگر علی فراهانی، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش میگوید: سازمان حفاظت محیط زیست موظف بود برابر قانون ظرف مدت ۱۰ سال شرایط هوا را به کیفیت سالم و قابل تنفس میرساند. این در شرایطی است که طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز به تصویب رسیده است.
متاسفانه در تهران بر اساس آمار در سال ۱۳۸۴ بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا کشته شدهاند که در سال ۱۳۹۵ این رقم به بیش از دو برابر افزایش یافته است. این بدین معناست که در تهرانی زندگی میکنیم که هفتهای یک ایرباس ۵۰۰ نفره در آن سقوط میکند و کسی به آن توجهی ندارد. تهران جزو سه شهری که بدترین کیفیت هوا را دارد قرار گرفته است.
تهران در حال حاضر دهمین روز آلوده و در شرایط هشدار را سپری میکند هیچ راهکاری به جزء بارش باران وجود ندارد. البته راهکارهای بلند مدت برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.