به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در کنفرانس بین المللی ایران در افق 1404 گفت : سند چشم انداز 1404 که با فرمان مقام معظم رهبری و همت بلند مرحوم حضرت ایت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شد ودر سال 84 رونمائی شد، متاسفانه در دولت های نهم و دهم مورد بی مهری قرارگرفت و انحراف در چشم انداز دراین مدت زیاد گردید .
سید مهدی مقدسی در این کنفرانس بین المللی اظهار داشت : متاسفانه در دولت یازدهم هم سند چشم انداز 1404 صدرصد اجرا نشد.
وی تاکید کرد : در تصویب برنامه ششم توسعه ، مجلس شورای اسلامی تلاش کرد تا مجددا برنامه ششم هم راستا با سند چشم انداز برروی ریل قرار بگیرد .
وی افزود : اقتصاد دریامحور وهمچنین ارتباط با 9 کشور محصور در خشکی با دریای عمان و خلیج فارس از طریق ریل و غیره میتواند سالانه حداقل 35 میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد کند در حالی که علیرغم سواحلی حدود 5000 کیلو متر این ظرفیت مورد توجه دولتها قرار نگرفته است
وی اظهار داشت : اقتصاد کشور باید به سمت صادرات محور (توسعه صادرات) حرکت و در این راستا باید دولت در تشکیل وتقویت شرکتهای صادرات محور تلاش نماید .
به گفته وی سهم بخش صنعت کشور از صادرات قابل قبول و قابل دفاع نیست .
وی افزود : ساختار وزارت خارجه درحال تحول است و معاونت دیپلماسی اقتصادی به زودی معرفی خواهد شد تا روند توسعه صادرات در کشورهای هدف منسجم و فعال پیگیری شود .
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با اشاره به اینکه روند خصوصی سازی درکشورتاکنون خیلی موفق واثربخش نبوده است ، اظهار داشت : دولت بایستی نقش سیاست گزار و تعیین راهبردها را برنقش شرکت گردانی اولویت وترجیح دهد .
مقدسی تاکید کرد : نیاز به جذب سرمایه گزاری خارجی سالانه حداقل 65 میلیارد دلار از منابع مختلف ، در برنامه پنج ساله ششم پیش بینی شده است که متاسفانه روند جاری در جذب سرمایه خارجی علیرغم گشایش انجام شده پس از برجام به نقطه قابل قبولی نرسیده است .
وی گفت : حرکت کشور باید به سمت ارتقاء شاخص های کلان اقتصادی تغییر محسوس و قابل دفاعی داشته باشد تا ایران بتواند فاصله خود را با کشورهای همسایه و پیرامون خود کم کرده و بعنوان قدرت اول اقتصادی منطقه اقتصاد نوظهور خودرا فرامنطقه ای نموده و ریسک سرمایه گزاری کشور را به حد قابل قبولی کاهش دهد .
وی تصریح کرد : ما برای انتقال تکنولوژی ودانش فنی و ارتقاء کیفیت بابستی با شرکتها وبرند های معتبر جهان مشارکت کنیم تا زمینه بهتری برای صادرات محصولات خود فراهم کنیم و قراردادهای اخیر شرکتهای ایران خودرو ،سایپا با رنو ،پژو و هیوندائی و ولو تا حدودی در راستای این استراتژی بوده است .
وی تاکید کرد : صنعت خودرو در 9 سال آینده باید در منطقه پیرامونی خود به رتبه اول و در کل آسیا رتبه پنج ودر جهان به رتبه یازدهم برسد ضمن اینکه تولید فولاد در افق 1404 باید به 55 میلیون تن برسد .