جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 مهر 1396     
حق شناس خواستار شد؛
ارسال گزارش عملیات دیوارکشی مقابل مجلس به شورای عالی شهرسازی توسط لاریجانی

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تشریح گزارش بازدید روز ۲۲ مهرماه ۹۶ از وضعیت میدان بهارستان، دیواره جبهه غربی ساختمان مجلس و طرح توسعه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماموریتی که به اینجاب و اقای سالاری داده شد به همراه اقای حجت نظری و شهردار منطقه ۱۲ از این عملیات عمرانی بازدید کردیم. باید بگویم لازم است هر چه زودتر از رئیس مجلس شورای اسلامی بخواهیم گزارش عملیات را به شورای عالی شهرسازی ارسال کند.

 

محمد حق شناس در تذکر پیش از دستور با اعلام اینکه میدان بهارستان یکی از ارزشمندترین فضاهای شهری تهران است که از نظر تاریخی فضای این میدان باقیمانده اندکی از باغ تاریخی نگارستان است، تصریح کرد: به دنبال تحولات سیاسی صدر مشروطه و با توجه به قرارگیری ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطیت در جبهه شرقی این میدان، طی یک قرن گذشته بخش بسیار مهمی از وقایع سیاسی کشورمان در این میدان شکل گرفته است.

وی ادامه داد: همین وقایع این میدان را از لحاظ میراثی متعلق به شهروندان تهرانی کرده و لازم است این فضای شایسته حفظ و نگهداری آن برای تمامی ایرانیان مورد توجه قرار گیرد.

حق شناس با اعلام اینکه به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال نود و پنج، همزمان با  روز ملی مشروطه فضای این میدان شامل جداره ها و کف، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت ملّی رسیده است، افزود: علاوه بر نقش تاریخی میدان، بخش مهمی از شبکه و بار ترافیکی قلب پایتخت از طریق این میدان توزیع می‌شود.طی چند سال گذشته مجلس با هدف ارتقای شرایط امنیتی محدوده، اقدام به انجام اموری در فضای میدان بهارستان و معابر پیرامونی آن کرده که به نظر می‌رسد‌ ادامه این عملیات آنها لطمات جبران ناپذیری به ماهیت تاریخی این محدوده وارد می‌کند.

وی با اعلام اینکه در وهله نخست باید احداث ابنیه بلند مرتبه در بخش های شرقی و جنوبی  محوطه مجلس شورای اسلامی متوقف شود، خاطرنشان کرد: در طراحی معماری این ابنیه به رغم ارزش های ملی و بین المللی مجلس شورای اسلامی و قرار گیری در مجاورت آثار تاریخی با ارزش همچون مدرسه‌ عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار، حفظ ارزش‌های فضایی معماری ایرانی و اسلامی رعایت نشده است.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: باید اعلام کنم تملک املاک شهروندان در فضا و املاک پیرامون محوطه فعلی مجلس شورای اسلامی نیز مشکلاتی ایجاد کرده به طوریکه به نظر می‌رسد در صورت ادامه‌ این روند و بنا بر آثار ترافیکی ناشی از این مسئله، پاره ای از معابر پیرامونی مجلس شورای اسلامی و میدان بهارستان از جمله خیابان فداییان اسلام دچار بار سنگین ترافیکی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایجاد محدودیت تردد در خیابان مردم نیز مشکلاتی به وجود آورده است، بیان کرد: طرفین این معبر توسط ابنیه در دست احداث محصور شده، لیکن این خیابان از نظر حقوقی کماکان شارع عام تلقی می‌شود. ضمن آنکه ایجاد دیواره آجری در مقابل درب ورودی ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطه و مسدود کردن محور ورودی و سیمای شهری این بنا نیز سبب شده بخشی از معبر پیاده رو جبهه غربی اراضی مجلس تصرف شود.

حق شناس با تاکید بر اینکه بر اساس بازدید به عمل آمده لازم است رفع مشکلات ذکر شده در دستور کار شورای شهر تهران قرار گیرد، گفت: لازم است بر اساس مقررات موضوعه، طرح توسعه مجلس شورای اسلامی و برنامه های آتی طرح در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد زیرا انتظار می‌رود این طرح با توجه به اقدامات بزرگ و گسترده کالبدی، توسط شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی شود و مصوبات احتمالی آن در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به الزام رفع انسداد و محدودیت تردد شهروندان در خیابان مردم متذکر شد: براساس اطلاعات اولیه، تردد چند خط از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از این معبر انجام می‌شده که مسیر این خطوط اجباراً تغییر یافته است. از همین رو اعلام می کنم با توجه به اینکه اجرای دیواره مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی بدون هماهنگی و اطلاع شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت پذیرفته و در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز اعتراضی صادر کرده پس شایسته است اسناد و مدارک مرتبط با طراحی معماری این دیوار، سریعاً در اختیار سازمان های مذکور قرار گیرد تا انطباق آن با  ارزش‌های فضایی و تاریخی میدان بررسی شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: