جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 4 آذر 1393     
ارزیابی ریانووستی از مذاکرات وین

باشگاه خبرنگاران: "فرانک والتر اشتاینمایر" وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه بعد از نشست گروه پنج بعلاوه یک با ایران گفت : متاسفانه ما آنگونه که ما می خواستیم به این توافق نرسیدیم. ما گامهایی برداشتیم و پیشنهادهای جدیدی مطرح شده است.

"لوران فابیوس" همتای فرانسوی اشتاینمایر هم تاکید کرد این پیشنهادهای جدید نیازمند بررسی دقیق است و مذاکره کنندگان برای بررسی آنها به زمان بیشتری نیاز دارند.

1+5 و ایران با تمدید توافقنامه ژنو تا پایان ژوئن و تلاش برای حصول به پیش نویس یک توافق تا اول مارس موافقت کردند.

- پیشرفت قابل توجه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد با وجود ناکامی در حصول به یک توافقنامه جامع طرفین در جریان این مذاکرات هسته ای پیشرفت قابل توجهی داشتند.

او گفت : مذاکرات در مورد ایران مدتی است ادامه دارد. مذاکره کنندگان زمانی که طرح مشترک اقدام در ژنو مورد موافقت قرار گرفت یک انگیزه قوی پیدا کردند.این طرح امسال به شکلی کامل رعایت شد.

وزیر خارجه روسیه خطاب به خبرنگاران اظهار داشت : این طرح به ما اجازه داد تا برای حصول به یک توافقنامه جامع پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم. هنوز به این توافقنامه نرسیده ایم اما پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است.

هفته گذشته زمانی که این دور از گفتگوها در پایتخت اتریش شروع شد ورود وزرای خارجه کشورهای درگیر مذاکرات به پیشرفت حاصل شده توسط تیم های مذاکره کننده بستگی داشت. در وهله اول مسائل دشوار شامل راکتور اراک ، تحریمها و غنی سازی اورانیوم می شد.
ورود وزاری خارجه به وین نشان داد که پیشرفت در حال حاصل شدن است. با این حال خیلی از مسائل در پشت درهای هتل کوبرگ که مذاکرات در آن برگزار می شد باقی ماند.

-  نتایج نهایی احتمالی

24 نوامبر تاریخ نهایی برای ایران بود و گرچه توافقنامه نهایی حاصل نشد اما این تاریخ نزدیک ترین فاصله ممکن بین طرفین برای یافتن راه حلی جهت این بن بست بود.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم اشاره کرد : بها برای ایران عظیم است : دسترسی به حجم خیلی بزرگی از دارایی های توقیف شده ،‌توانایی برای تجارت آزاد و توانایی برای تنظیم روابط با جامعه بین المللی.

ایران در حال حاضر در معرض شماری از تحریهای اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریمهای اقتصادی اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا ، امریکا و سایر کشورها قرار دارد. اما زمانی که توافق نهایی حاصل شود تحریمها برداشته شده و دارایی ها آزاد خواهند شد.

- مذاکرات بیشتر

همانگونه که وزیر خارجه امریکا گفته است مذاکرات بیشتر دشوار خواهد بود. جان کری که بعد از پایان مذاکرات در روز دوشنبه صحبت می کرد اشاره نمود که در طول مذاکرات سال گذشته پیشرفتهای زیادی به دست آمد .

کری گفت : این مذاکرات قرار نیست آسان تر باشد چون ما آنها را تمدید کرده ایم. آنها دشوار هستند. همیشه هم دشوار بوده اند و دشوار خواهند ماند.

به گفته مقامات مسئول انتظار می رود که این مذاکرات بزودی با حضور کارشناسان
 و تیم های مذاکره کننده ازسرگرفته شود.

سال گذشته کشورهای مذاکره کننده با یک توافقنامه طولانی مدت با ایران تا ژوئیه 2014 موافقت کردند با این حال این ضرب الاجل بعدا تا 24 نوامبر تمدید شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: