به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز؛قائم مقام معاونت خدمات شهری و سرپرست سازمان مدیریت پسماند از هماهنگی و برنامه ریزی در خصوص سرمایه گذاری، طراحی، بهره برداری، نگهداری و انتقال تجهیزات فشرده ساز در ایستگاه انتقال پسماند منطقه 16 شهرداری خبر داد و گفت: در راستای اهداف زیست محیطی سازمان و استفاده بهینه ازمنابع و کاهش سطح مورد نیاز جهت دفن پسماند در زمین، کم حجم سازی و فشره سازی پسماند ها در ایستگاه انتقال منطقه 16 در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار دارد .
مهندس باقرصاد، قائم مقام معاونت خدمات شهری و سرپرست سازمان، گفت: پسماند های جمع آوری گردیده از سطح مناطق 22 گانه شهر تهران به10 ایستگاه های انتقال میانی پسماند منتقل و پس ازثبت اطلاعات مربوط به نوع بار، پیمانکار مربوطه، تاریخ و زمان و.. در خودروهای سمی تریلی بارگیری و به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه حمل میگردند. سرپرست سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر استفاده بهینه از منابع از جمله فضای مورد نیاز جهت دفن پسماند خاطر نشان کرد: در گذشته مراکز اصلی و فرعی پسماند در کنار خیابان ها و چهار دیواری های بین ساختمان ها ، کنار بیمارستان ها و یا در محل های مسکونی وجود داشت، این نقاط که بصورت ایستگاه های انتقال عمل می کردند، تعدادشان به حدود 1200 مرکز می رسید اما در حال حاضر پسماند چند منطقه به یک ایستگاه منتقل می شود و یا در مواردی زباله یک منطقه به چند ایستگاه منتقل و تخلیه می گردد. مهندس باقرصاد با اشاره به فرا منطقه ای بودن اکثراین ایستگاه ها افزود: بخشی از پسماندهای ورودی به این ایستگاه ها شهری بوده و بخش دیگر مربوط به شرکتها، کارخانجات و شهرکها نزدیک به ایستگاه میباشد؛ که با تجهیز ایستگاه انتقال منظقه 16 به سیستم فشرده ساز، پسماندها وارد کانتینر های رو بسته شده و پس از پرس و فشرده شدن توسط خودروهای غلتان بارگیری شده و به مقصد مجتمع پردازش و دفع آرادکوه حمل می شوند.
وی افزود: ظرفیت روزانه دستگاه فشرده ساز از طریق فشار مستقیم به سطح، در یک شیفت 8 ساعته ( 5 ساعت کار مفید )، 200 تا 300 تن می باشد که نهایتا" فوایدی از قبیل کم حجم و فشرده نمودن پسماند ها، عدم آلودگی محیط زیست به هنگام جابجایی و حمل و عدم نشت شیرابه در مسیر را درپی دارد.
مهندس باقرصاد در تشریح این سیستم و مشخصات فنی آن گفت: این سیستم دارای مخزن غلتان بوده که جهت جابجایی مخازن پس از پر شدن و پیش از بارگیری توسط خودروهای حمل از ریل مخصوص بهره گیری شده و جهت بالا بردن راندمان ایستگاه های فشرده ساز و بمنظور دادن توان ذخیره سازی به ایستگاه پیش از فشرده سازی در صورت نبودن مخزن و یا عدم مراجعت خودرو از مخزن و قیف ذخیره سازی استفاده می شود.کامیون های حامل پسماند فشرده شده ، 25 تن بوده ومجهز به بازو غلطان و دو محور می باشد (جفت چرخ )حداکثر بار قابل حمل در این خودروها 20 تا 25 تن در نظر گرفته شده و زاویه کمپرس کردن این خودرو می بایست حداقل 50 درجه در نظر گرفته شود.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند در انتها خاطر نشان کرد؛ آگهی فراخوان مربوط به همکاری با سازمان در زمینه سرمایه گذاری، طراحی، بهره برداری ونگهداری دستگاه فشرده سازپسماند طی هفته گذشته در روزنامه همشهری به چاپ رسیده است که از کلیه اشخاص حقوقی علاقمند به همکاری دعوت شده است حداکثر ظرف مدت 10 روز از تاریخ درج آگهی با مدارک مندرج به سازمان مراجعه و اسناد خود را به همراه سایر مدارک خواسته شده به دبیرخانه سازمان تحویل نمایند