جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 20 خرداد 1396     
قالیباف در مراسم افتتاح خط7 مترو تهران:
برای غیرکارشناسان یا کارشناسانی که با اغراض سیاسی قلم می زنند،متاسفیم

به گزارش گروه تهرانی نیوز؛شهردار تهران گفت: همیشه در قبل و بعد از انقلاب هر کاری که انجام شد، نهایتا فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا کرد اما گفتیم نمی گذاریم این شکاف بیشتر شود و تلاش می کنیم تا فاصله شمال و جنوب را کاهش هم بدهیم؛ امروز مدعی هستیم فاصله شمال و جنوب شهر در حوزه کار شهرداری تهران کاهش پیدا کرده است.

 

محمدباقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاح خط هفت مترو تهران تصریح کرد: مهم ترین درسی که می توانیم از این پروژه بگیریم این است که فعل خواستن و توانستن به درستی در این پروژه هم صرف شد و هم عمل شد.

وی افزود: تا زمانی که دل پای کار نیاید، اگر هرچه امکانات، پول و تخصص هم باشد باز هم کار به جایی نمی رسد. اگر دل آمد و به ویژه این دل برخواسته از یک مقصد الهی و اخلاص هم باشد کار به سرانجام می رسد. البته باید با عقلانیت متصل به وحی باشد و نه عقلانیت ابزاری؛ ما در بعضی مواقع به عقلانیت ابزاری هم نیازمندیم اما اساس کار عقلانیت متصل به وحی است؛ اگر این اتفاق افتاد خواستن و توانستن شکل می گیرد و شامل لایحتسب می شود. یعنی کارها به گونه ای پیش می رود که در این شرایط سخت مالی، مشکلات تحریم و ... این اقدام خارج از تصور باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: ما در شهر تهران در طول 12 سال گذشته همیشه تحت فشار تحریم داخلی و تحریم خارجی بوده ایم،اما با این وجود من همیشه به مردم تهران گفته ام بنده در شهر تهران مسئول و پاسخگو هستم و نباید گله مندی کنم بلکه باید کار خود را انجام دهیم و از مشکلات حرف نزنیم.

 کسانی که یک متر سازندگی نداشته اند با بی انصافی در مورد اقدامات بزرگ شهرداری نظر می دهند

 قالیباف در ادامه به زخم زبان های بیشمار اشاره کرد و گفت: کار به این عظمت انجام می شود اما بعضی افرادی حرف هایی می زنند که خودشان یک متر خاک هم جا به جا نکرده اند و یک متر سازندگی نداشتند، اما حالا در وصف یک شهر می خواهند قلم فرسایی کنند؛ تازه بعد هم نمی توانیم پیدا کنیم که صاحب قلم چه کسی است!

وی ادامه داد: ما هیچ وقت به این موضوعات توجه نکردیم و به مردم دو قول جدی دادیم، اول آنکه کاهش فاصله شمال و جنوب اتفاق بیفتد و دیگری آنکه ما در تهران بتوانیم به چالش بزرگ آلودگی هوا بپردازیم.

 تحقق کاهش فاصله شمال و جنوب شهر در حوزه کار شهرداری تهران

شهردار تهران افزود: همیشه در قبل و بعد از انقلاب هر کاری که انجام شد، نهایتا فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا کرد اما گفتیم نمی گذاریم این شکاف بیشتر شود و تلاش می کنیم تا فاصله شمال و جنوب را کاهش هم بدهیم؛ امروز مدعی هستیم فاصله شمال و جنوب شهر در حوزه کار شهرداری تهران کاهش پیدا کرده است.

قالیباف ضمن آرزوی موفقیت برای همه نمایندگان شورای پنجم و مجموعه مدیریت شهری، عنوان داشت: به آنها عرض می کنم که مهم ترین چالش این شهر آلودگی هوا، آلودگی صوت، آلودگی آب و خاک است که در این میان مهم ترین موضوع نیز آلودگی هوا است. بر اساس بررسی ها 80 درصد آلودگی هوا متعلق به وسایل متحرک، از موتور سیکلت تا خودروهایی است که در شهر  حرکت می کند، به همین جهت برای رفع این چالش یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم توسعه حمل و نقل عمومی است.

 تحقق دسترسی شهروندان به حمل ونقل عمومی با طی350متر

شهردار تهران عنوان داشت: در سال 85 مصمم شدیم که حوزه حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهیم تا هر شهروند در فاصله 350 متر به یک ایستگاه حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی برسد. روزی که این حرف را زدیم همه افراد - حتی مدیران - در مقابل این حرف ایستادند و گفتند این کار امکان پذیر نیست اما باید از مجموعه مدیریت شهری در شورا و شهرداری تشکر کنم که این اتفاق رخ داد. 

وی ابراز داشت: هم اکنون در شهر تهران 70 درصد بودجه های شهرداری در حوزه زیرساخت ها هزینه شده و 30 درصد در حوزه نگهداری و جاری است. یعنی حتی هزینه نگهداری شهر هم در کنار امور جاری، هزینه آب و برق و ... شامل این 30 درصد می شود. در مقابل از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر تهران همیشه بیش از 50 درصد متوجه حمل و نقل بوده است؛ این عدد و رقم ها ثابت شده است و در تفریغ بودجه وجود دارد.

 برای غیرکارشناسان یا کارشناسانی که با اغراض سیاسی قلم می زنند،متاسفیم

شهردار پایتخت ادامه داد: برای افرادی متاسف هستیم که کارشناس نیستند و قلم می زنند و یا کارشناس هستند اما اغراض سیاسی در قلم آنها است.کسانی که مغرضانه قلم می زنید، بدانید ما به تقاطع همسطح، پل، تونل، زیر گذر و ... نیازمندیم؛ مشکل هم در مدیریت های غلط شماست که هر روز حداقل هزار خودرو به این شهر وارد می شود این در حالی است که می توانید جلوی این کار را بگیرید اما در وظایف خودتان کوتاهی می کنید و بار را بر دوش شهرداری می گذاری. ضمن اینکه به حمل و نقل عمومی هم کمک نمی کنید.

 احداث پل صدر بعد از 2سال مطالعه/رفتار سیاسی نکنید

قالیباف تاکید کرد: اگر اتوبان امام علی (ع) نبود چه به سر شهر می آمد؟ اگر اتوبان آزادگان نبود و یا پل صدر نبود امروز همین اتوبان صدر 24 ساعته ققل بود. در آن زمان مطالعات دقیقی برای تعریض اتوبان، احداث تونل و پل صورت گرفت و ما بعد از دو سال مطالعه به احداث پل رسیدیم . آنهایی که می گویند این پروژه مطالعه نشده است بدون قطع می گویم رفتار سیاسی دارند.

وی افزود: اگر اتوبان صدر دو طبقه نشده بود و از آن طرف به اتوبان یادگار امام(ره) وصل نشده بود، امروز مگر می شد در اتوبان های شهید همت و حکیم حرکت کرد؟ ما حرکت شرقی و غربی را راحت کردیم اما شما چطور حاضر هستید ابتدایی ترین موضوعات فنی و علمی را زیر سوال ببرید؟

شهردار تهران تاکید کرد: مردم ما یادشان است که حداقل اتوبوس ها را داشتند و یک اتوبوس کولر دار در شهر خدمات دهی نمی کرد. حتی یک خط بی آر تی در این شهر نبود اما امروز شهر تهران 11 خط بی آر تی دارد. وقتی ما اولین خط بی آر تی را شروع می کردیم، دکتر شکیب، رئیس کمیسون عمران شورای سوم مخالف بود و می گفت خط 4 مترو راه می افتد و این خط برای خیابان انقلاب کفایت می کند. ما یک جلسه به صورت مفصل بحث کردیم و زمانی که تعداد سفر و مسافر مشخص شد، روشن شد اگر همه خط 4 مترو مثل الان با همه ظرفیت راه بیفتد، باز هم در نقاط پیک پاسخگوی حمل و نقل مردم نیستیم. همچنان که امروز می بینیم خط 4 مترو و خط بی آر تی به صورت همزمان در خیابان انقلاب فعالیت می کند اما باز هم شرمنده مردم هستیم که با چه وضعی سوار مترو و بی آر تی می شوند. این بدین معنی است که ظرفیت یک حمل و نقل دیگر هم وجود دارد.

 پیشرفت فیزیکی بالغ بر 85درصدی ایستگاه ها در خط6 مترو

قالیباف با تاکید بر اینکه برای کاهش چالش آلودگی هوا باید توسعه حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: خط 6 مترو رکورد کار و مدیریت را در مترو شکست که تا مرداد ماه آن را افتتاح می کنیم. ما پیش از این بخش کوچکی از خط شش در حدود پنج کیلومتر را با دستگاه تمام حفار اتوماتیک اجرا کرده بودیم اما کار باقی مانده بود؛ با این وجود در کمتر از 18 ماه گذشته این خط به صورت کامل حفاری، لاینینگ و ریل گذاری شد. همچنین امروز همه ایستگاه ها در خط شش مترو به عنوان طولانی ترین خط در حال انجام است و بالای 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی تاکید کرد: با اضافه شدن 6 کیلومتر به بخش جنوبی خط شش مترو تهران هم اکنون طول این خط به 39 کیلومتر رسیده و طولانی ترین خط مترو پایتخت است که از از حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری تا امامزاده داوود امتداد دارد و  از مرکز شهر عبور می کند؛ این خط در 18 ماه ساخته شده و مایه افتخار کشور است که به دست همین مهندسان و جامعه صورت گرفته است.

دربانک شهر سرمایه مردم بجای سوادگری در خدمت مردم درآمد

شهردار تهران با اشاره به اهمیت موضوعات اشتغال، اقتصاد مقاومتی، آلودگی هوا و خاک و استفاده صحیح از ظرفیت های بانکی در مجموعه مدیریت شهری گفت:  شاهد هستیم در بخشی از بانک ها سرمایه بانک که سرمایه مردم است، در چه مسیرهایی هزینه می شود و هر روز از جایی خبری در می آید و معضل فساد اقتصادی ایجاد می شود؛ اما امروز بانک شهر، بانک مردم است و به هم به شهرداری ها و عمران شهرها کمک می کند.

قالیباف یادآور شد: چرا فاینانس را از خارجی ها می گیریم و سود پول را به آنها می دهیم؟ اگر روزانه 21 هزار نفر در سه شیفت توسعه مترو کار می کردند، به خاطر حمایت مالی بانک شهر بود چرا که سرمایه این بانک به سوادگری نرفت و پول مردم را در خدمت مردم آورد.

 اگر یک مدیریت دلی یعنی با همکاری و اخوت باشد، شامل «لایحتسب» می شود

وی تصریح کرد: ما در توسعه مترو همه دست به دست هم دادیم و توانستیم یک کار خوب را انجام دهیم. این نشان داد اگر یک مدیریت دلی یعنی برادری، همکاری و اخوت باشد، شامل «لایحتسب» هم می شود به این معنی که خداوند می فرماید اگر در راه من گام بردارید، من در جاهایی به شما کمک می کنم که هرگز در محاسبات شما نیست. در این زمینه ما خودمان هم نمی توانیم فهم کنیم چطور خط شش و هفت را ساختیم؛ بلکه همه این ها لطف خدا است و در محاسبات ما نیست.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: باید هم در مقابل این دشمنان غداری که دیدید در چهارشنبه با ما چه کردند و به ما رحم نخواهند کرد، بایستیم و هم بهترین الگوی مدیریت را در خدمت به مردم ارایه بدهیم. همچنان که ما در شهرداری تهران، ناجا و دفاع مقدس اینگونه عمل کردیم.

قالیباف یادآور شد: برای ما اصلا مهم نیست این مردمی که در سایه نظام اسلامی زندگی می کنند چه گرایش، سلیقه، دین و مذهبی دارند؛ همین که در سایه نظام اسلامی هستند ما موظف هستیم به آنها کمک کنیم، مگر اینکه خدای ناکرده بخواهند به نظام خیانت کنند در غیر این صورت با هر گرایش و سلیقه باید به آنها خدمت کنیم. حتما محرومان و مستضعفان نیز در این خدمات در اولویت قرار دارند.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران پروژه خط هفت مترو تهران، ابراز داشت: بدون شک این پروژه هم عزت دنیوی و هم اجر اخروی برای دست اندرکاران آن به دنبال دارد. تا زمانی که این پروژه وجود دارد و مردم از آن استفاده می کنند، حسنات این پروژه پای آن ها ختم می شود چرا که آنها این خدمت را برای رضای خداوند انجام دادند تا خدمت به خلق خدا را نمایندگی کنند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: