تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


مدیریت کلانشهرها، مستلزم تامین منابع درآمدی پایدار است
تاريخ خبر: دوشنبه، 5 آبان 1393 ساعت: 15:03

به گزارش گروه اخبار کلان شهرها شهرداری نیوز،معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بکارگیری و استفاده از درآمدهای ناشی از ساخت و ساز برای اداره شهرداری ها باید به حداقل ممکن برسد تصریح کرد: مدیریت و ساختن آینده ای بهتر برای کلانشهرها، مستلزم شناسایی و تامین منابع درآمدی پایدار برای آنها است.

مهندس "سید دادوش هاشمی" در نخستین نشست شورای هماهنگی معاونان مالی و اداری کلانشهرهای کشور گفت: شهرداری های کلانشهرهای کشور باید از هم اکنون تدابیر لازم برای تامین درآمدهای مورد نیاز خود از منابع پایدار را داشته باشند تا آینده اداره شهرها با مخاطره مواجه نشود.

وی تاکید کرد که تصویب طرح خودکفایی شهرداری ها در قانون بودجه سال 1362، بدون توجه لازم به مبانی نظری حاکم بر روابط مالی دولت و شهرداری ها و همچنین ادامه این سیاست توسط دولت در سا لهای بعدی، زمینه اتکای هر چه بیشتر شهرداری های کشور به درآمدهای ناشی از ساخت و ساز  را فراهم آورده که این خود منشاء ایجاد چالش ها و مشکلات متعددی در شهرها و بخصوص کلانشهرهای کشور شده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران خواستار اتخاذ تدابیر لازم شهرداری ها کلانشهرها برای استفاده بیشتر و بهتر از منابع درآمدی پایدار شهری شد و گفت: با نگاهی دقیق به آینده شهر و همچنین چالش های مهمی که می تواند در آینده ای نه چندان دور پیش روی شهرداری های کشور قرار گیرد، باید به سمت شناسایی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از منابع درآمدهای پایدار حرکت کرد که این خود زمینه دستیابی به توسعه موزون و پایدار را فراهم می آورد.

مهندس هاشمی در ادامه با اشاره به ضرورت ورود شهرداری ها به بازارهای مالی اظهارداشت: بازارهای مالی‌ یکی از نهادهایی است که می‌توانند منابع مالی لازم و همچنین پایدار را در اختیار شهرداری‌ها کلانشهرها قرار دهند. آمارها و ارقام نیز به خوبی نشان می دهند که  شهرداری ها در اکثر کشورهای دنیا، سهم قابل توجهی از درآمدهای خود را از این بازارها بدست می آورند. مشکلات زیادی پیش روی شهرداری ها کشور به خصوص از ناحیه دستگاههای دولتی وجود دارد که باید برای حل این مشکل، چاره ای اندیشده شود.

وی در همین زمینه به بحث انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری ها اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی که شهرداری ها بیشترین تضامین را می دهند اما خیلی سخت موفق به انتشار اوراق مشارکت و یا استفاده از تسهیلات بانکی می شوند که باید در این زمینه، دولت تسهیل گری کند.